logo F1online.skF1online.sk

Marko prisudzuje odchod Neweyho smrti Mateschitza a Hornerovej kauze

Helmut Marko, Christian Horner, Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 18:02

Red Bull je naďalej najväčším favoritom na zisk tohtoročného titulu. Pohár konštruktérov však stajni z Milton Keynes prekĺzava pomedzi prsty a Max Verstappen čaká na víťazstvo už od júnovej Veľkej ceny Španielska. Tím medzitým opúšťa jedna vedúca osobnosť za druhou a zvlášť odchod Adriana Neweyho môže Red Bull veľmi mrzieť.

Helmut Marko jasne vidí príčiny konca geniálneho konštruktéra. V prvom rade ide o tradičný cyklus Formuly 1, keď súperi prejavujú veľký záujem o elitných zamestnancov najúspešnejšieho tímu. Samozrejme, že každý chce kúsok z toho úspechu a konkurencia preto prichádza s lukratívnejšími finančnými podmienkami a ponukami na povýšenie.

Je to však všetko? Alebo sú za odchodmi kľúčových zamestnancov Red Bullu aj iné dôvody? „Keď vyhrávate – a my sme vyhrávali posledné tri roky, v roku 2023 sme dokonca dominovali –, samozrejme, že po vašich zamestnancoch prahne konkurencia. Vo Formule 1 je niečo také normálne,“ povedal v rozhovore pre ORF, na ktorý odkazuje portál Motorsport.com, poradca Red Bullu Helmut Marko.

„Pre mňa sú však najviac mätúce čísla v éteri. My sme mali vždy problémy s rozpočtovým stropom, ale títo zamestnanci dostávajú často ponuky s dvojnásobne vyšším platom, alebo ešte lukratívnejším. Nemôžeme ich dorovnať,“ vyhlásil Rakúšan.

„Newey strávil v našom tíme sedemnásť rokov, Wheatley devätnásť. Boli súčasťou tímu, súčasťou skupiny, súčasťou firmy a súčasťou úspechu, takže to bolí. Keď však odchádzajú z finančných a kariérnych dôvodov, pretože nedokážete udržať krok s ponukami konkurencie, tak to musíte prijať ako prostú realitu,“ vysvetlil Marko.

Sú to však všetky dôvody? Poradca Red Bullu sa totiž dotkol ďalších dvoch skutočností, ktoré sa na verejnosti prepierajú oveľa častejšie. Jednou je smrť zakladateľa značky Dietricha Mateschitza v roku 2022, ktorá bola pre firmu skutočným predelom; druhou kauza Christiana Hornera. Tá skončila pre šéfa Red Bullu tým najlepším možným výsledkom, ale na tíme možno zanechala jazvy.

„Po smrti Dietricha Mateschitza sa niečo zmenilo,“ priznáva Marko. „On bol jediným lídrom. Rozhodoval rýchlo, bol to charizmatický podnikateľ s veľkou prezieravosťou a ochotný riskovať pri riadení pretekárskeho tímu. To všetko je teraz… povedzme to tak, že celá firma je nastavená odlišne, pretože nedokážete nájsť ďalšiu takúto osobnosť. Nemôže ho nahradiť jeden človek. Myslím si, že to bol hlavný dôvod, prečo sa Newey rozhodol hľadať novú výzvu.“

Avšak čo kauza Christiana Hornera? „Povedzme to tak, že Hornerova kauza nám nepomohla,“ odpovedal poradca Red Bullu. „Interne sme si však sadli a povedali si, že musíme spojiť sily, pracovať spoločne vo všetkých oblastiach, vybojovať tento titul a postaviť víťazné auto aj v budúcnosti.“

„Jedna vec je istá, ak neposkytnete Maxovi Verstappenovi dlhodobo víťazné auto, kontrakty všetkých špičkových jazdcov majú výstupné klauzuly. Ak ho to bude naďalej baviť, Max si rozhodne vyberie takú budúcnosť, ktorá mu ponúka najlepší balík,“ dodal Marko.

Súvisiace články

Diskusia