logo F1online.skF1online.sk

Mercedes necíti pokušenie obetovať rok 2025, chce sa riadiť mottom Nikiho Laudu

Andrea Kimi Antonelli
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala7. 10. 2024

Každý tím v padoku si v týchto mesiacoch musí zodpovedať kľúčovú otázku: Chce do vývoja monopostu na rok 2026 už od začiatku vraziť všetko, alebo sa aj v nasledujúcej sezóne bude usilovať o postavenie konkurencieschopného auta a nezanedbá sezónny vývoj? V Mercedese už na ňu našli odpoveď. Podľa Tota Wolffa bude najlepšie riadiť sa prístupom Nikiho Laudu.

Obetovať rok 2025 v prospech vynikajúceho štartu do sezóny 2026 môže z pohľadu Mercedesu dávať zmysel. Z padoku počúvame, že na motorovom oddelení strieborných šípov sa rodí špičková pohonná jednotka, ktorá by mala Mercedes spolu s jeho zákazníkmi dostať do popredia. Ak by sa k tomu pridalo aj vynikajúce šasi, bola by to záruka dobrých výsledkov.

Okrem toho Mercedes v nasledujúcom roku nasadí nováčika Andreu Kimiho Antonelliho, pri ktorom sa už dnes ráta s tým, že bude robiť chyby po vzore mladého Maxa Verstappena a možno svojho zamestnávateľa pripraví o šancu na zisk konštruktérskeho titulu. Ročník 2025 by tak mohol poslúžiť ako dobrá škola a s vyšperkovaným monopostom by o rok neskôr mohol potenciálne útočiť na titul a napodobniť Lewisa Hamiltona, ktorý oslavoval titul už vo svojej druhej sezóne v F1.

Toto Wolff to však takto nevníma a avizuje, že jeho družina pôjde naplno v každej sezóne. “Toto je téma v každom roku, najmä, keď je pred vami taká veľká zmena pravidiel: Obetujete jeden rok v prospech toho druhého?” kladie si dôležitú otázku v interview s reportérmi portálu motorsport.com. “Ja by som si však chcel zapožičať motto Nikiho [Laudu], ktorý dostal otázku: Radšej by si vyhral túto sezónu alebo tú nasledujúcu? A on odpovedal, že obe.”

“Niekedy sú veci jednoduchšie, ako si niekto môže myslieť. Presmerovanie ľudí a zdrojov na rok 2026 sa azda udeje o čosi skôr ako pri stabilných pravidlách, ale nebude to nič prevratné. Nikto nezačne v januári vypínať všetky stroje, ak nie je celkom stratený. Nemáme tým čo získať, pretože my nevidíme rozdiel medzi desiatymi a siedmymi miestami. My bojujeme o víťazstvá a pódiá a nemôžeme ich odpísať,” vysvetľuje prístup svojho tímu.

Viac prítlaku sa nerovná lepším časom na kolo

Keby sa Mercedes aj v priebehu tohto leta trápil s rovnakými problémami ako v posledných dvoch sezónach, azda by bol viac naklonený možnosti všetko v januári zabaliť. Avšak pred letnou prestávkou sa stajni začalo dariť a aj keď posledné veľké ceny po predstavení novej podlahy nedopadli ideálne, v Brackley cítia šancu.

Wolff však pripúšťa, že výkonnostné výkyvy sa len ťažko chápu. “Táto výkonnostná variabilita medzi pretekmi sa ťažko chápe, pretože napohľad nezmenené auto môže vyhrať preteky a na ďalších obsadiť šieste miesto. Jediný tím, ktorý nie je toho obeťou, je McLaren, ktorý má slušný základ a o čosi širšie pracovné okno ako my ostatní, takže dokáže podávať stabilné výkony.”

“Všetci ostatní sa kolíšu medzi eufóriou a depresiou. Pred letnou prestávkou každý odpisoval Ferrari, no vrátilo sa vo veľmi silnej forme. Pred letom bol zas vedúcim tímom Mercedes, no to dnes jasne neplatí. Je náročné identifikovať tieto výkonnostné faktory, keď sú dokonca aj tí najchytrejší ľudia stratení,” vyhlásil rakúsky biznismen.

Má však nejakú predstavu, čo spôsobuje tieto výkonnostné výkyvy? “Pred letnou pauzou sme mali jasno v tom, z čoho pramenia tie výkony. Dnes v tom už tak jasno nemáme, pretože všetci zisťujú, že viac prítlaku sa nerovná lepším časom na kolo.”

“Toto nie sú správy storočia. Avšak, interakcia medzi traťou, teplotami, pneumatikami, balansom, aerodynamikou, jazdcovými vstupmi a mnohými ďalšími premennými znamená, že ak všetky parametre trafíte, tak budete veľmi rýchli. Ak sa vám nepodarí trafiť jeden faktor, tak veľmi rýchlo môžete vyzerať dosť zle,” doplnil v rámci svojej analýzy.

Mercedes má však jasné ciele a bude robiť všetko pre to, aby ich dosiahol. Strata na čelo je však veľká. “Každý rok si určíme cieľ, ktorým je vyhrávať preteky. Už sme vyhrali tri, z toho dva vlastnými silami. Z tohto pohľadu by sa dalo povedať, že sme splnili isté očakávania, no ak sa pozriete na sezónu ako celok, nie je to tak.”

“Medzi štyrmi top tímami, čo je osem áut, je to nesmierne tesné,” prízvukuje Wolff. “Žiaľ, kvôli slabým výkonom či vypadnutiam je už manko na vedúci tím príliš veľké. V konštruktérskom šampionáte sme sa ocitli v pozícii, s ktorou nie sme vôbec spokojní.”

Súvisiace články

Diskusia