logo F1online.skF1online.sk

Veľký zvrat: Red Bull uspel s protestom. FIA prikázala McLarenu upraviť zadné krídlo

Lando Norris, McLaren zozadu
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 13:41

Red Bull pozdvihol zbrane a namieril ich na zadné krídlo McLarenu. A zdá sa, že veľmi úspešne. Jeho žiadosť o preskúmanie potenciálne nelegálneho riešenia padli na úrodnú pôdu. McLaren bude musieť svoje zadné krídlo upraviť.

V celej kauze nastáva nečakaný zvrat. FIA len vo štvrtok ráno informovala padok o tom, že zadné krídlo McLarenu prechádza všetkými kontrolami a testami, a tak je v súlade s pravidlami. Neprešlo však ani 24 hodín a zrazu je všetko inak.

Magazín Auto Motor und Sport informuje, že vo štvrtok večer FIA oznámila McLarenu, že bude musieť svoje krídlo z Baku upraviť “v dvoch presne určených bodoch”. Podľa nemeckého zdroja ide o oblasť do desiatich centimetrov na oboch koncoch vrchnej klapky krídla, ktorá sa viditeľne ohýbala.

McLaren tak príde o svoj trik a môže ho to vyjsť dosť draho. Red Bull tvrdí, že na základe jeho výpočtov vychytávka McLarenu nepredstavovala len kozmetickú výhodu. McLaren mohol na jednej strane nasadiť viac prítlaku, teda zbierať desatinky v zákrutách, a zároveň nestrácať nič na rovinkách. Podľa týchto výpočtov McLaren získaval jednu až dve desatiny na kolo len vďaka flexibilnej klapke.

V Milton Keynes tiež poukázali na “podozrivo malý” rozdiel v maximálnych rýchlostiach s DRS a bez DRS. McLaren po aktivácii systému DRS získal 12 km/h k dobru oproti kolu bez otvoreného zadného krídla, čo je však oveľa menej ako v prípade konkurencie, pri ktorej to bolo až 20 km/h.

Na čo napokon narazil McLaren? Údajne na pravidlo, ktoré sme pripomínali už v našom článku z pondelka: Štrbina v zadnom krídle musí byť v rozsahu od 10 do 15 milimetrov. Aj keď z palubných záberov nedokážeme zistiť, aká široká bola medzera medzi klapkami zadného krídla, ak je v pokoji na hranici 15 milimetrov a následne sa zväčší, tak určite dochádza k porušeniu tohto pravidla.

“McLaren nemusí vyhodiť celé zadné krídlo. Postačí, ak klapku dostatočne vystuží v predmetných bodoch, aby si zachovala svoju pozíciu a tvar bez ohľadu na rýchlosť,” vysvetľuje AMuS. “Na nasledujúce tri preteky v Singapure, Austine a Mexiku to však aj tak nebude mať žiaden vplyv, keďže na týchto pretekoch sa budú nasadzovať krídla na väčší prítlak, ktoré sú skonštruované úplne inak.”

Vo Wokingu tak pred VC Las Vegas budú musieť vymyslieť, ako vykompenzujú tento výpadok. Šéf Red Bullu Christian Horner už totiž v rozhovore so Sky Sports oznámil, že McLaren svoje ohybné krídlo nebude môcť nasadiť, keď Formula 1 pricestuje do mesta hriechu.

McLaren prehral jednu bitku, ale ešte stále môže mať navrch. Tajomstvo jeho monopostu má totiž spočívať v podlahe a flexibilnom prednom krídle, ktoré FIA zatiaľ len monitoruje.

Súvisiace články

Diskusia