logo F1online.skF1online.sk

FIA sprísnila zákaz asymetrických brzdných systémov. Verstappen zostáva pokojný

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 8. 2024

Krátko pred štartom letnej prestávky nás Medzinárodná automobilová federácia prekvapila jednou zmenou technických pravidiel, ktorou zakázala takzvané asymetrické brzdové systémy. Na koho to bola reakcia a nespôsobí to Red Bullu problémy? Posledné týždne boli venované aj tejto fascinujúcej téme.

Po poslednom zasadnutí Svetovej motoristickej rady FIA boli schválené zmeny v článku 11.1.2 technických pravidiel, v ktorom sa po novom vyslovene píše, že je zakázané využívať “akýkoľvek systém alebo mechanizmus, ktorý by systematicky alebo úmyselne dokázal vytvárať asymetrické brzdné momenty na danej náprave”.

Doposiaľ sa dal článok 11.1.2 pochopiť tak, že symetria musí platiť len na danej brzde; pravá a ľavá brzdová platnička musí pôsobiť na brzdový kotúč rovnakou silou. Najnovší dodatok má zakazovať aj asymetrický účinok na ľavej a pravej brzde.

Prečo by to niekto robil?

Ak by sa niektorému tímu podarilo vyvinúť asymetrický systém bŕzd, mohol by si tým výrazne pomôcť a do značnej miery odstrániť nedotáčavosť monopostu.

Predstavme si situáciu, že tím dokáže v zákrute zvýšiť účinok bŕzd na vnútornej strane monopostu. V pravotočivej zákrute sa v tom prípade viac “zahryznú” brzdy na pravej strane, čoho dôsledkom je to, že auto sa automaticky bude stáčať doprava do zákruty. Takýto liek na nedotáčavosť by každému tímu prišiel vhod, a okrem toho by mal potenciál znížiť opotrebovanie pneumatík.

Skúsenejší fanúšikovia si určite ešte spomenú na sezóny 1997 a 1998, keď mal McLaren v kokpite aj slávny druhý brzdový pedál. Britský tím vďaka nemu dokázal pôsobiť väčšou silou na jednu stranu bŕzd, zvýšiť účinok a zároveň pomôcť monopostu zatáčať.

Odvtedy je niečo také zakázané a v súčasných pravidlách o tom pojednáva článok 11.1.3. “Akékoľvek zariadenie s napájaním, s výnimkou systému v článku 11.6, ktoré je schopné meniť konfiguráciu alebo výkon akejkoľvek časti brzdového systému je zakázané.”

Dalo by sa teda niečo také skonštruovať bez elektroniky a len s pomocou mechanických komponentov? Expert na techniku Formuly 1 Craig Scarborough navrhol jeden systém, ktorý by teoreticky mohol umožniť asymetrické brzdenie na danej náprave.

Aby jedna brzda brzdila viac ako druhá…

Brzdová hadička sa rozchádza do dvoch smerov; jedna polovica mieri k ľavej brzde, druhá zas k tej pravej. Scarborough navrhuje (obrázok nižšie), aby v bode rozchodu bol umiestnený pohyblivý ventil, ktorý sa len vďaka bočnému preťaženiu dokáže hýbať v smere doľava, resp. doprava.

Keď teda monopost začne brzdiť a zatáčať, tlak v brzdovom systéme sa bude zvyšovať. Zároveň však začne pôsobiť odstredivá sila na ventil, ktorý sa v dôsledku pôsobenia tejto sily presunie na vonkajšiu stranu a “upchá” hadičku k vonkajším brzdám. Tlak brzdovej kvapaliny na vonkajšej strane tak prestane rásť nad určitú hranicu. Ak pilot ešte viac pritlačí na brzdový pedál, už sa bude zvyšovať tlak brzdovej kvapaliny len na “neupchatej” strane, a síce na tej vnútornej.

Jednoducho povedané, v pravotočivej zákrute by silnejšie brzdila pravá strana auta.

Návrh pohyblivého ventilu bŕzd Craiga Scarborougha

Samozrejme, tento systém je len hypotetický, no poukazuje na skutočnosť, že niečo také by sa dalo skonštruovať. Po zmenách v pravidlách sa preto automaticky začala pátracia akcia, ktorej cieľom bolo odhaliť, prečo vlastne k prepísaniu pravidiel došlo? Kontaktoval vari niektorý tím FIA s otázkou, či by mohol takýto systém s asymetrickým brzdením nasadiť, kompetentní to zamietli a rovno upresnili technické pravidlá? Alebo to niekto už využíval, a preto FIA sprísnila regulácie?

Klepla FIA po prstoch Red Bullu?

Samozrejme, podozrenie okamžite padlo na majstrovský Red Bull, pričom sa opieralo o niekoľko indícií. V prvom rade sme si mohli spomenúť na Verstappenove problémy s brzdami z VC USA 2023, ale najmä na tohtoročnú VC Austrálie, z ktorej musel Verstappen odstúpiť pre technické problémy. Holanďanovi sa totiž zasekla a neskôr začala horieť pravá brzda.

Ak sa pozrieme na Scarboroughov systém, ľahko si vieme predstaviť, ako by sa niečo také mohlo stať: Počas zahrievacieho kola by sa ventil mohol jednoducho zaseknúť a upchať hadičku k pravej brzde, ktorá sa tým pádom neroztvorila ani v momente, keď pilot uvoľnil brzdový pedál.

Dodávateľ bŕzd Brembo vtedy zverejnil stanovisko, že k zlyhaniu nedošlo na jeho strane a na vine má byť samotný tím. Ak sa o túto vec začala zaujímať aj Medzinárodná automobilová federácia a Red Bull by skutočne využíval podobný trik, mohla ho potichu zakázať.

Ďalšou indíciou je totiž obrovský rozdiel vo výkonnosti monopostu RB20 pred a po VC Miami. Španielsky reportér Antonio Lobato v polovici júla uviedol: “Dva rôzne tímy mi povedali, že Red Bull bol pár pretekov dozadu zo strany FIA požiadaný o to, aby upravil svoj monopost. To viedlo k strate výkonu.”

Novinár Peter Windsor zas pred pár dňami na sociálnych sieťach naznačil, že FIA mala Red Bullu zakázať “šikovný” mechanizmus v systéme zadných bŕzd, a to práve pred pretekmi na Floride.

Nuž a v neposlednom rade nezabudnime na to, že postupom času sa začali množiť aj sťažnosti Maxa Verstappena na balans auta a nedotáčavosť monopostu. Spomeňme si napríklad na Maďarsko a jeho nahnevané vysielačky o tom, že “táto vec vôbec nezatáča”.

FIA vysvetľuje zmeny inak

Indície sú jedna vec, no realita môže vyzerať úplne inak. Hovorca FIA pre motorsport.com vysvetlil, že zmena v pravidlách nie je priamou reakciou na žiaden tím. “Nie je nič pravdy na tom, že by niektorý tím používal takýto systém.”

V skutočnosti má ísť o snahu spresniť pravidlá pred sezónou 2026. Spomínaný zdroj píše: “Skutočnou motiváciou za zmenou pravidiel je namiesto toho snaha upresniť pravidlá pre rok 2026 a dať jasne najavo, čo v novej ére pravidiel bude a nebude povolené.”

Keďže FIA túto stať začlenila do pravidiel pre rok 2026, mala si povedať, že neuškodí, ak ju rovno prilepí do pravidiel pre tento a nasledujúci rok. Aspoň sa vyhne tomu, že niektorý tím začne využívať túto šedú zónu už pred príchodom nových pravidiel.

V Red Bulle sú pokojní

Vo štvrtok sa na údajné využitie asymetrického systému spýtali reportéri aj priamo Maxa Verstappena. Celý padok totiž zaujíma, ako je možné, že z prvých piatich veľkých cien Red Bull vyhral štyri a po Miami sa začal výraznejšie trápiť.

“Ani neviem, odkiaľ sa to vzalo. Ani my nič také na monoposte nemáme, takže ak mám povedať pravdu, nerobí nám to starosti,” vyhlásil vo štvrtok Max Verstappen, ktorý dostal aj doplňujúcu otázku: Ak teraz na monoposte podobný systém nemajú, nemali ho v žiadnej fáze sezóny 2024? “Nie,” odpovedal jasne Holanďan.

Problémy Red Bullu majú mať iný charakter a nesúvisia s brzdami. Tím si na kondíciu monopostu RB20 posvietil počas letnej prestávky. “Rozhodne, spravili sme to. Pracujeme na tom naplno a dúfame, že tento víkend dostaneme nejaké odpovede. Od toho sa odrazíme a uvidíme, čo ešte dokážeme nájsť a čo dokážeme na aute vylepšiť.”

Súvisiace články

Diskusia