logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Turecka 2020

Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Toto Wolff, Sergio Pérez
© Mercedes
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy25. 11. 2020

Axel, Lutz či Salchov. Mená známe skôr z krasokorčuliarskej histórie si počas Veľke ceny Turecka osvojili aj piloti F1, ktorí predvádzali jednu krásnu piruetu za druhou. Organizátori možno ani sami nečakali, že preasfaltovaním trate iba niekoľko týždňov pred pretekmi zarobili na strhujúce divadlo.

Do toho už beztak šmykľavú trať zalieval dážď, ktorý konečne dorazil až z ďalekého Hungaroringu. Jadzci si tieto náročné podmienky „pochvaľovali“ celý víkend štipľavými vyjadreniami a výsledok? Ani jedna fáza safety caru počas celých pretekov či vážnejší incident.

Miestami boli monoposty pomalšie o pol minúty na kolo, ale komu to vadilo? Zažili sme napínavé preteky okorenené famóznym víkendom pre Racing Point, najlepším výsledkom v sezóne pre Ferrari s nečakaným pódiom pre zatracovaného Sebastiana Vettela, akurát víťaz zostal ten istý. Po Turecku už sedemnásobný majster sveta Lewis Hamilton.

Na okruhu v Istanbule oslávili okrúhle jubileum dva tímy – Red Bull a Alfa Romeo. Červení býci odjazdili veľkú cenu s poradovým číslom 300. V ťažkých podmienkach mohla stajňa z Milton Keynes vyjazdiť top výsledok sezóny. Pozície dva a štyri na štarte tomu rozhodne nasvedčovali, aj keď Verstappen po kvalifikácii neprekypoval radosťou, keďže kvalifikačnú dominanciu Mercedesu v tejto sezóne neukončil práve on. To sa zrejme prejavilo aj v pretekoch a premotivovaný Max, v podmienkach ušitých na jeho mieru, kopil chyby rovnako ako jeho kolega Alex Albon, a tak sa museli v rakúskej stajni uspokojiť so slabým šiestym a siedmym miestom.

Tím zo švajčiarskeho Hinwilu bol v Turecku súčasťou F1 už 500. preteky. Pod vlastným označením Sauber absolvoval 395 veľkých cien, 70 pod továrenským názvom BMW Sauber a 35 ako Alfa Romeo. Rovnako ako Red Bullu, tak aj Alfe vyšla upršaná kvalifikácia a postupom do Q3 si Räikkönen s Giovinazzim vyjazdili sľubnú ôsmu a desiatu priečku na štarte, pričom Kimi dokázal poraziť aj Bottasa z Mercedesu. Lenže, rovnako ako v prípade Red Bullu, to v samotných pretekoch skončilo fiaskom. Po Giovinazziho vypadnutí už po 11 kolách kvôli poruche prevodovky a Kimiho finiši na 15. priečke zažila Alfa Romeo ďalšie bodové suchoty.

Poďme sa ešte raz obhliadnuť za VC Turecka, tentokrát aj z pohľadu ďalších zaujímavých štatistík opäť s prispením redakcie Auto Motor und Sport:

  • trio Hamilton, Pérez, Vettel boli jedinými jazdcami v štartovom poli, ktorí sa zúčastnili posledných pretekov v Istanbule v roku 2011. Paradoxne, všetci traja skončili na pódiu pri tohtoročnom nečakanom comebacku Turecka do kalendára F1.
  • v spomínanom roku 2011 sme boli svedkami až 79 predbiehacích manévrov a 80 zastávok v boxoch – a to za suchých podmienok. V tomto roku jazdci predviedli iba 40 predbehnutí a 38 pit stopov, napriek mokrým podmienkam v kombinácii so slabou úrovňou prítlaku.
  • aj keď panovali počas celých pretekov v Istanbule náročné podmienky, ktoré neumožnili ani len nasadiť sliky, výjazdu safety caru sme sa nedočkali. Také niečo nastalo prvýkrát od legendárnej Barcelony 1996.
  • jazdci Ferrari dokázali v tejto sezóne tretíkrát preniknúť na stupne víťazov (2x Leclerc, 1x Vettel). Je to o jedno pódium viac ako v nevydarenej prvej sezóne hybridnej éry v roku 2014. Pre Sebastiana Vettela išlo zároveň o prvú bedňu od Mexika 2019.
  • Lewis Hamilton a Sebastian Vettel oslavovali spoločne na pódiu už po 56. krát. Žiadna iná dvojica sa na stupňoch víťazov neobjavila častejšie.
  • Vettel skončil na pódiu aspoň raz už v 13. sezóne po sebe. Lepší sú v tejto štatistike iba Michael Schumacher (15) a Lewis Hamilton (14).
  • v predchádzajúcich 13 veľkých cenách tejto sezóny neodjazdil Vettel ani jedno kolo v top 3. Až v Turecku sa mu podarilo odkrúžiť deväť kôl na tretej priečke.
  • Hamilton jazdí v F1 už štrnástu sezónu. Polovicu z nich ako majster sveta.
  • Pre Lewisa bol turecký triumf štvrtým v rade a celkovo 73. vo farbách Mercedesu, čo je nový historický rekord v počte víťazstiev za jeden tím, o ktorý obral opäť Michaela Schumachera. Ten s monopostom Ferrari dosiahol 72 výhier.
  • Hamilton má neuveriteľnú konzistentnosť, keď bodoval od Silverstone 2018 už v 47. pretekoch bez prerušenia, čo samozrejme predstavuje historický rekord. Z ostatných 81 veľkých cien nebodoval iba jediný raz (Rakúsko 2018). Od svojho prestupu do Mercedesu v roku 2013 nebodoval iba 9-krát (8x vypadol a raz finišoval mimo bodovanej desiatky).
  • zahanbiť sa nenechá ani Sergio Pérez. Ten priviezol body už v 18. pretekoch po sebe, v ktorých štartoval.
  • v Istanbule predviedol Hamilton najdominantnejšie víťazstvo zo všetkých ročníkov VC Turecka, keď druhého Péreza (Racing Point) zdolal o 31,633s. Pred ním mal najsuverénnejšiu výhru z tureckej GP Kimi Räikkönen, ktorý v roku 2005 v monoposte McLarenu porazil Alonsa na Renaulte o 18,609s.
  • Valtteri Bottas zažil rovnaký osudový moment ako Nico Rosberg v Abú Zabí 2014. Nico aj Valtteri dostali od Hamiltona kolo v pretekoch, v ktorých Lewis definitívne rozhodol o zisku majstrovského titulu.
  • tretie miesto v kvalifikácii znamenalo pre Péreza najlepšiu pozíciu na štarte v kariére. Je síce pravda, že v Baku 2016 dosiahol druhý najlepší kvalifikačný čas, ale za výmenu prevodovky dostal penalizáciu 5 miest na štartovom rošte. Od Pedra Rodrigueza v Holandsku 1971 (2. miesto), nebol žiadny Mexičan na vyššej štartovacej priečke.
  • Alexander Albon z Red Bullu prvýkrát v kariére viedol veľkú cenu.
  • Lance Stroll (Racing Point) po prvý raz v kariére vyhral kvalifikáciu, čo sa mu podarilo ako piatemu najmladšiemu pilotovi v histórii (po Vettelovi, Leclercovi, Alonsovi a Verstappenovi) a zároveň prvému Kanaďanovi od Jerezu 1997, kde si pole position vybojoval Jacques Villeneuve. História eviduje celkovo iba troch kanadských víťazov kvalifikácie. Tretím do partie je Jacquesov otec Gilles Villeneuve.
  • Racing Point dosiahol prvú pole position od zmeny názvu. Ešte ako Force India sa tešil z najvýhodnejšej pozície na štarte v Belgicku 2009, keď to dokázal Talian Giancarlo Fisichella.
  • prvýkrát od Rakúska 2014 nezískal pole position nikto z trojice Mercedes, Ferrari, Red Bull. Vtedy túto hegemóniu prekazil Felipe Massa na Williamse.
  • pre Hamiltona predstavovala turecká šiesta pozícia na štarte najhorší kvalifikačný výsledok od Nemecka 2018, kde štartoval až zo 14. miesta. Avšak v oboch prípadoch dokázal vyhrať.
  • Hamilton ako prvý jazdec dokázal vyhrať Veľkú cenu Turecka napriek tomu, že neštartoval z prvého radu.
  • ani v tejto sezóne nedokáže stajňa Mercedes to, čo sa ešte žiadnemu tímu nikdy v histórii F1 nepodarilo – vyhrať všetky kvalifikácie. Prekazil im to tentokrát Racing Point. Tešiť ich môže aspoň fakt, že pohonná jednotka Mercedes je v kvalifikáciách tohto ročníka naďalej neporaziteľná.
  • McLaren premiérovo v tejto sezóne nepostúpil do Q3 ani s jedným monopostom.
  • naopak Alfa Romeo sa prvýkrát od Rakúska 2019 prebojovala do Q3 s oboma autami.