logo F1online.skF1online.sk

Prečo mechanici leštia monoposty?

Monopost Landa Norrisa v garáži
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2024

Počas voľných tréningov a kvalifikácie sa zábery réžie pomerne extenzívne venujú práci mechanikov v boxoch. Nielen pri prezúvaní pneumatík počas pretekov má každý z posádky dokonalo nacvičenú svoju úlohu, ale aj v priebehu piatka a soboty musí všetko šliapať ako dobre namazaný stroj. Práve mechanici sú pritom dobrým príkladom toho, ako ďaleko sú schopné tímy zájsť, aby zlepšili čas na kolo.

Občas to pôsobí trochu úsmevne, keď počas kvalifikácie sledujeme mechanikov v boxoch, ako leštia monopost. Tieto stroje sa predsa nemajú promenádovať pri červenom koberci, ich účelom je rýchlosť, takže to môže pôsobiť trochu bizarne, ale nie je na tom nič bizarné.

Ako môže niekedy rozdiel pol sekundy pri výmene pneumatík znamenať rozdiel medzi víťazstvom a porážkou, tak vyleštené auto v kvalifikácii môže znamenať rozdiel medzi pole position a štartom z druhého miesta. Leštenie je pritom len jeden z mnohých úkonov, ktoré posádka v garáži musí vykonať pred výjazdom na trať.

„Pred výjazdom z garáže sa monopost uvedie do stavu stopercentnej pripravenosti, ktorého súčasťou je séria protokolov. Od zeleného signálu od motorových a systémových inžinierov a formálnej komunikácie medzi hlavným mechanikom a jazdcovým inžinierom, existujú aj menej formálne úkony. Keď sú dokončené zmeny v nastavení, posledné skrutky dotiahnuté, palivo natankované a kolesá nasadené, každý mechanik s voľnými rukami vezme sprej a handričku. Auto vyrazí na trať, až keď je dôkladne vyleštené,“ píše v zaujímavom článku na svojom webe tím McLaren.

Nemá to vraj estetické účely. Auto zbavené špiny je o chlp výkonnejšie než špinavé. Na Veľkej cene Kanady sme videli, že jazdci môžu v kvalifikácii dosiahnuť úplne identické časy – niečo také sa v histórii F1 už neraz stalo.

„Neušetrí nám to veľa času, možno pár milisekúnd, ale pri leštení okrem iného skontrolujete, či sa v karosérii nenachádzajú hrčky z pneumatík, úlomky z áut či okruhu, odtrhávacie pásiky z prilieb alebo lepiace pásky – to všetko by v konečnom dôsledku stálo oveľa viac času,“ povedal Tom Stallard, inžinier Oscara Piastriho.

„Na auto sme naozaj veľmi hrdí, takže leštenie už beztak čistého auta je pre nás samozrejmým gestom, ale zároveň je to spôsob dôkladnej kontroly. V tomto prípade je to ako používanie lepiacej pásky pri oprave karosérie, vieme, že aj keď to nebude presné, stále to pomôže a je to správna vec. Auto leštíme sčasti pre našu hrdosť a sčasti pre kontrolu, či v ňom nie je niečo horšie ako čierna šmuha, čo by mohlo ovplyvniť jeho aerodynamické vlastnosti,“ dodal Stallard.

Súvisiace články

Diskusia