logo F1online.sk

McLaren v zime „rozreže“ svoje auto

Lando Norris
© Pirelli Motorsport
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl21. 11. 2020

McLaren sa už dlhšie koncentruje na dva ciele – bitka v Pohári konštruktérov v sezóne 2020 a prechod na motory Mercedes pre sezónu 2021. Zdá sa, že britskú stajňu čaká intenzívny záver tejto sezóny a taktiež rušná zima…

Pred McLarenom sú tri posledné preteky s pohonnou jednotkou Renault. Budúcoročný MCL36 už bude jazdiť s motorom Mercedes, čím sa obnoví dlhoročné úspešné partnerstvo s nemeckou automobilkou.

Za normálnych okolností by McLaren prichystal nové šasi prispôsobené novému motoru. Z dôvodu pandémie bol však zmrazený vývoj monopostov. Tímy tak majú obmedzený počet žetónov, pričom McLaren si môže dovoliť „len“ potrebné úpravy existujúceho monopostu tak, aby s motorom Mercedes fungovalo auto minimálne tak dobre ako s Renaultom. „V zime nás čaká veľa práce. Budeme meniť pohonnú jednotku. Ideme doslova rozrezať auto, čo vždy predstavuje významný zásah a veľkú úlohu pre celý tím,“ povedal šéf tímu Andreas Seidl.

V továrni vo Wokingu pre pandémiu fyzicky pracuje obmedzený počet ľudí, ktorí sa striedajú v skupinách. „Bez ohľadu na to, čo nás v zime čaká, sa budeme snažiť naďalej obmedzovať počet ľudí v továrni. Pomôže nám aj to, že nás čakajú len jedny zimné testy.“

Dobrou správou je, že aerodynamické vylepšenia, ktoré McLaren priniesol ešte počas tejto sezóny (čím si ušetril tzv. vývojové žetóny na rok 2021), začínajú postupne fungovať. Tieto novinky sú smerované už na budúcoročné auto, čo je sľubný signál. „Vnímam skvelého tímového ducha v garáži i v továrni. Vďaka tomu som presvedčený, že v bitke o tretie miesto budeme v hre až do úplného konca sezóny,“ uzavrel Andreas Seidl.

Slová o tom, že novinky na aute začali postupne fungovať, potvrdzujú aj jazdci. „Trochu sme sa trápili v Rusku a v Nemecku, no odvtedy sme lepšie pochopili náš nový balíček. Postupne odstraňujeme malé problémy a naopak, viac veríme tomu, čo na aute máme,“ povedal Carlos Sainz, ktorý síce z tímu po sezóne odíde, napriek tomu z neho cítiť zapálenie a túžbu uspieť v tesnej konštruktérskej bitke. „Na niektorých tratiach sme boli o niekoľko desatín pomalší než Renault a Racing Point, no v pretekoch sme sa nejako vrátili do hry. V Portugalsku sme zase na tom boli rovnako ako oni, dokonca sme možno boli aj o niečo rýchlejší. V posledných troch-štyroch pretekoch však celkovo trochu zaostávame z pohľadu čistej kvalifikačnej a pretekovej rýchlosti. Nie je to však taká strata, ktorá by nás vyradila z tejto bitky.“

McLaren zažil v septembri a októbri obdobie plné smoly. Stačí stručný prehľad – v Monze síce skvelé druhé a štvrté miesto, no nebyť nešťastného načasovania safety caru a červenej vlajky to mohlo byť aj víťazstvo či dvojité pódium. V Mugelle Carlos Sainz nebodoval po hromadnej kolízii, v Rusku sa Sainz vybúral v prvej zákrute, na čo doplatil aj jeho tímový kolega. Na Nürburgringu mal Norris najlepšie karty na potenciálne pódium, no vyradila ho porucha motora. A v Portugalsku zase Norris v sľubne rozbehnutých pretekoch nezískal ani bod po tom, ako ho v prvej zákrute zostrelil Stroll.

A keď si pripočítame napríklad stratených 12 bodov po defekte Carlosa Sainza v závere pretekov v Silverstone, vychádza nám obrovské množstvo bodov, ktoré McLarenu pretieklo medzi prsty. „Nemáme za sebou sériu čistých a bezproblémových pretekov. Na začiatku sezóny sa nám to darilo, preto sme vyzerali takí silní. Vždy sme vyťažili maximum, na rozdiel od konkurencie. Neskôr však začali ostatné tímy odvádzať lepšiu prácu, kým my sme mali aj smolu, prípadne sme sa ocitli v nešťastných pozíciách počas pretekov. Kvôli tomu sme stratili veľa bodov. V bitke o tretie miesto potrebujeme čisté preteky a čo najviac bodov,“ povedal Lando Norris.