Red Bull podľa Wachého začal kopírovať súperov. RB20 vraj nenaplnila všetky očakávania
Dominancia Red Bullu z minulej sezóny i nadvláda tohto tímu z úvodu ročníka sú históriou. Obhajcovia titulu si v súčasnosti užívajú plody svojho náskoku z úvodu sezóny, ale Max Verstappen čaká na víťazstvo už štyri veľké ceny, čo sa mu naposledy stalo ešte v roku 2020. Monopost RB20 neurobil veľký pokrok a ani technický riaditeľ tímu Pierre Waché neskrýva, že sa od neho čakalo viac.
Keď Red Bull predstavil svoj koncept na predsezónnych testoch, mnohým pri pohľade naň spadla sánka. Adrian Newey so svojím tímom prišiel opäť s niečím radikálnym a novým. Skvelý štart sezóny v podaní Maxa Verstappena priniesol očakávanie ďalšej dominantnej sezóny, ale to sa nestalo.
„Povedal by som, že nie celkom,“ odpovedal Pierre Waché na otázku holandskej edície portálu Motorsport.com, či monopost RB20 naplnil počiatočné očakávania. „V porovnaní s minulým rokom sme auto nepochybne zlepšili, hoci v niektorých oblastiach naše výsledky nenaplnili očakávania. Hlavne v rýchlych zákrutách sme očakávali niečo lepšie. Odhliadnuc od našej konkurencie, teda čisto z pohľadu na naše nástroje, sme očakávali viac.“
Tieto vyjadrenia sú určite pozoruhodné, keďže práve v rýchlych zákrutách bol vlani Red Bull nesmierne silný. Dnes to vyzerá, že RB20 nedominuje v žiadnej oblasti, ale ako univerzálny balík sa radí k najlepším, hoci aj v tomto smere pôsobí McLaren o niečo lepšie. Ako je však možné, že simulácie Red Bullu prorokovali lepšie výsledky?
„Myslím si, že niektoré aspekty sa dajú pripísať korelácii. Používame relatívne starý veterný tunel a okrem toho v ňom môžeme tráviť menej času, keďže sme v šampionáte skončili najvyššie. Ďalším dôvodom je určite skutočnosť, že tieto pravidlá platia už tretí rok,” vysvetlil Waché.
Ten tiež dostal otázku, aké má RB20 prednosti a slabiny, na čo odpovedal so suchým humorom. „Neviem, či nateraz máme nejaké silné stránky! Povedal by som, že sme sa výrazne zlepšili v stredne rýchlych a pomalých zákrutách, ale v porovnaní s konkurenciou sme oproti minulému roku stratili niečo málo v rýchlych – vlani sme boli v tejto disciplíne veľmi dobrí. Okrem toho netreba zabúdať, že sme stále slabí pri prejazde cez obrubníky, ale to platilo aj v minulom roku a ani v tomto smere sme neurobili očakávaný krok vpred,“ priznal Waché.
Red Bull po skvelom štarte sezóny stráca dych a technický riaditeľ tímu je ideálny respondent na otázku, prečo k tomu vôbec došlo. Kam sa vyparila nadvláda tímu z úvodu sezóny a prečo sa vlastne monopost RB20 nezlepšuje takým tempom ako napríklad McLaren?
„Myslím si, že je to kombinácia stabilných pravidiel a našich nenaplnených očakávaní. S týmito predpismi čelíte dosť veľkým obmedzeniam a keď zostanú nezmenené, máte takmer garantované, že zvyšok poľa sa dotiahne,“ povedal Waché, ktorý tiež dostal otázku, či sa Red Bull s týmto konceptom nedostal veľmi blízko k vývojovému stropu.
„K stropu tohto konceptu sme sa možno dostali, ale to neznamená, že sme narazili na celkový strop. V tomto biznise vždy čerpáte inšpiráciu z nápadov ostatných. V posledných dvoch rokoch získavali súperi nápady zväčša od nás, ale aj my potrebujeme ostatných na hľadanie nových myšlienok a robenie pokrokov. Toto sa práve začalo rozbiehať a možno sa vďaka tomu posunie vývojový strop opäť o niečo vyššie,“ skonštatoval technický riaditeľ Red Bullu.
- Značky
- Pierre Waché
- Red Bull