logo F1online.skF1online.sk

FIA pozmenila pravidlá. Reagovala na Sainzove červené vlajky i Alonsov trest v Číne

Carlos Sainz bez predného krídla
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 8. 2024

Po štarte letnej prestávky publikovala Medzinárodná automobilová federácia aktualizované znenie športových pravidiel. Riadiaci orgán pravidelne vykonáva drobné úpravy a aj v tomto prípade sa rozhodol reagovať na niektoré poučenia z posledných mesiacov. Najzásadnejšie zmeny vychádzajú z udalostí na aprílovej Veľkej cene Číny.

Možno si ešte spomeniete na hodiny Carlosa Sainza v kvalifikácii, keď sa španielsky pretekár roztočil v poslednej zákrute a zastavil sa až o bariéru. Jeho monopost nebol poškodený výrazne, ale nedarilo sa mu ho znovu rozbehnúť. Zdalo sa, že jeho účinkovanie sa tým končí a riaditeľstvo pretekov vyvesilo červené vlajky.

Carlos však následne uviedol svoje Ferrari do pohybu a s poškodeným predným krídlom sa vrátil do boxov. Vďaka zastavenej časomiere mechanici mohli vykonať opravy a vrátiť ho do kvalifikácie, čo viedlo k viacerým obvineniam, že Sainz spáchal taktický faul a neschopnosť rozhýbať monopost len predstieral.

Aston Martin sa vtedy rozhodol podať protest a odvolával sa na článok 39.6 Športových pravidiel FIA, ktorý v tom čase hovoril: „Pilotovi, ktorého auto počas kvalifikácie alebo šprintovej kvalifikácie zastaví na trati, nebude umožnené pokračovať ďalej v danom segmente víkendu.“ Doslovný výklad ustanovenia vtedy hovoril v prospech protestu Aston Martinu, ale komisári veľkej ceny ho napriek tomu zamietli.

FIA reagovala na tieto udalosti pozmeneným znením, aby tým lepšie vyjadrila význam daného článku. „Pilotovi, ktorého auto počas kvalifikácie alebo šprintovej kvalifikácie zastaví v ktorejkoľvek časti okrem boxovej uličky a dostane fyzickú pomoc, nebude umožnené pokračovať ďalej v danom segmente víkendu,“ hovorí nové znenie článku 39.6 Športových pravidiel.

Počínanie Carlosa Sainza by tak aj podľa nových pravidiel bolo v poriadku. Ak sa pilot pohne bez pomoci a dokáže sa vrátiť do boxov vlastnými silami, tak môže pokračovať vo svojom úsilí. Predpisy po novom zakazujú ďalšiu účasť len tomu, kto bude potrebovať pomoc traťových maršalov.

FIA pozmenila aj znenie článku 54.3d, ktoré taktiež prehovorilo do diania v Číne, keď Fernando Alonso podnikol v šprinte útok na svojho krajana Carlosa Sainza, ktorý vyústil do vzájomnej kolízie. Pilot Aston Martinu vtedy dostal podľa mnohých drakonický desaťsekundový trest a tri trestné body.

V tomto prípade však nebola problémom penalizácia samotná, ale jej dôsledky. Alonso totiž zo šprintu odstúpil a trest si neodpykal. FIA preto reagovala pozmenením článku 54.3d a jeho nové znenie hovorí: „Ak je jazdcovi uložený ktorýkoľvek z vyššie uvedených trestov a tento jazdec nie je schopný odpykať si ho z dôvodu, že nebol klasifikovaný v šprinte alebo v pretekoch v prípadoch uvedených v písmene a) a b), alebo z dôvodu odstúpenia zo šprintu alebo z pretekov v prípadoch uvedených v písmene c) a d), komisári mu môžu udeliť trest straty miest na štarte nasledujúcich pretekov.“

Alonso by tak po novom mohol dostať dodatočný trest straty miest na štarte a penalizácii by sa nevyhol odstúpením. Pravidlá však hovoria o možnosti komisárov, nie povinnosti, riadiť sa daným ustanovením.

Súvisiace články

Diskusia