logo F1online.skF1online.sk

FIA boduje: Kvjatove uvoľnené pásy vraj neboli bezpečnostným rizikom

Daniil Kvjat
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala20. 11. 2020

V aktuálnej sezóne sme zaznamenali už dva priestupky spojené s jazdením s neutiahnutými bezpečnostnými pásmi. FIA aj napriek tomu pokračuje v hre na mŕtveho chrobáka. Najnovšie vysvetlila, že incident s Daniilom Kvjatom nepredstavoval bezpečnostné riziko.

Už na Veľkej cene Španielska sa ukázalo, že pravidlá nemyslia na všetko. Charles Leclerc odjazdil dve kolá bez bezpečnostných pásov, a FIA na to nijako nezareagovala. Keďže však Monačan nešiel v plnom tempe a následne predsa len odstúpil, napokon z toho nebola žiadna veľká kauza.

Úplne iná káva bola jazda Daniila Kvjata na VC Portugalska, kde v plnom pretekovom tempe odjazdil posledných desať kôl. Vo vysielačke pritom hlásil, že má “opäť rozopnuté bezpečnostné pásy” a že “nie je to bezpečné”. FIA len so zapchatými ušami sledovala zábery z kamier.

Čakali by ste, že tento incident bude mať nejakú dohru? Nemá. FIA nevidí žiadnu vážnu hrozbu. Celú vec vraj prediskutovala s tímom, ktorý zabezpečí, že sa už podobné zlyhanie techniky nebude opakovať.

“Viedli sme nejaké rozhovory,” hovorí riaditeľ pretekov a nástupca Charlieho Whitinga Michael Masi. “Z vyšetrovania a rozhovorov sme zistili, že jeho pásy neboli rozopnuté. Myslím, že toto je tá terminológia, ktorú vtedy použili. Áno, boli trochu uvoľnené, ale tím upravil svoje procedúry v tomto smere. Takže toľko k tomu.”

Uvoľnené či rozopnuté, nie je to už teraz jedno? Počas pretekov FIA nemohla tušiť, že sú “len” uvoľnené, a napriek tomu nijako nezakročila a Kvjata z trate nestiahla. Bolo by zaujímavé vypočuť si Masiho reakciu v prípade, keby mal Kvjat naozaj rozopnuté bezpečnostné pásy, nedajbože by mu zlyhali brzdy a v plnej rýchlosti by vrazil do bariéry.

“V rámci tímu sme viedli interné vyšetrovanie, myslím si, že sme to pochopili,” doplnil k incidentu Daniil Kvjat v Turecku. “Napravili sme to, myslí si, že sa to už nestane. Samozrejme, nebol to najšťastnejší moment, ale uprednostníme, ak to zostane v tíme. Problém sme odstránili.”

FIA sa v oficiálnych vyjadreniach rada pýši tým, ako veľmi dbá na bezpečnosť, no realita vyzerá trochu inak. Okrem dvoch prípadov jazdy s neutiahnutými pásmi registrujeme aj povolenie jazdcom o kolo predbiehať a dotiahnuť sa na chvost poľa ešte v čase, keď boli na trati maršáli. Nuž a ďalší do zbierky kiksov je žeriav na štarte Q2 počas kvalifikácie v Turecku. Na mokrej a mimoriadne klzkej vozovke.

Nasledujúce slová Michaela Masiho preto vyznievajú jemne komicky: “Prešetrujeme každý incident, či už ide o drobný alebo vážny, alebo niečo medzi, v hociktorej fáze súťažného víkendu. Neustále sa učíme zo všetkého, čo sa prihodí.”

“Z tejto príručky sa budeme aj naďalej učiť. Nijako sa to nelíši od tímu, ktorý sa počas víkendu učí o rôznych veciach. Ako sme už mnohokrát povedali, bezpečnosť je našou prioritou číslo jedna. My sa učíme zo všetkého, čo sa udeje, odkedy autá vyrazia z boxovej uličky,” deklaruje Masi.

Súvisiace články

Diskusia