Čo smú tímy robiť počas letnej prestávky a prečo zatvorenie tovární nikto nekontroluje?
Posledné preteky pred letnou prestávkou sú za nami. Zamestnanci jednotlivých tímov sa už môžu tešiť na letné dovolenky, na ktoré sa poberú počas povinného zatvorenia tovární. Dovolenka však nečaká všetkých a teoreticky bude pracovať aj časť z tých, ktorí by sa svojej práce nemali ani dotknúť.
Zdá sa, že tohtoročný kalendár sa už vyhne komplikáciám a uskutoční sa všetkých 24 plánovaných pretekov. Aby sa to všetko zmestilo do jednej sezóny aj s tradičnou letnou prestávkou, posledné týždne boli veľmi rušné. V priebehu šiestich týždňov sa uskutočnilo päť veľkých cien. Podobne intenzívne sa to všetko zas rozbehne po letnej pauze: štyri veľké ceny v priebehu piatich týždňov.
Medzi týmito dvomi obdobiami je na programe tradičná letná pauza. “V podstate je to dosť jednoduché,” hovorí bývalý šéf Haasu Günther Steiner. “Počas prestávky je zakázaná akákoľvek práca na monoposte. Neprebieha vývoj ani výroba. Samozrejme, administratíva nespí, veď stále musíte platiť účty a starať sa o mzdy zamestnancov.”
Pravidlá letnej prestávky špecifikuje článok 24 Športových pravidiel F1. Tímom na dobu 14 dní, ktoré si každý určí sám, zakazuje všetky úkony, ktoré by mohli mať nejaký vplyv na výkonnosť monopostu, výrobu dielov monopostu, ba dokonca ani externí dodávatelia nesmú v mene tímu vykonávať žiadnu činnosť.
Zastaviť sa musia aj veterné tunely a počítačové simulácie CFD. Výnimkou je len prípad, keď tím poskytuje veterný tunel tretím stranám, ktorých projekty nijako nesúvisia s Formulou 1.
Povolená je práca na vystavených monopostoch, údržba vybavenia a tovární, IT systémov, manipulácia s dopraveným tovarom či činnosti súvisiace so zdravím a zábavou zamestnancov. V špecifických prípadoch môže FIA povoliť aj opravu monopostu, ktorý krátko pred letnou prestávkou utrpel vážne škody. O túto výnimku však treba požiadať.
Kto to všetko kontroluje?
Reportér nemeckého portálu speedweek.com Mathias Brunner prezradil, že pred pár rokmi sa na kontroly dodržiavania týchto pravidiel spýtal samotnej Medzinárodnej automobilovej federácie. Kto teda kontroluje, že tímy dodržiavajú pravidlá aj v tomto smere?
“Nikto,” cituje jedného z vysoko postavených funkcionárov FIA. “Nerobia sa žiadne náhodné kontroly, do tovární nemáme žiaden prístup. Veríme šéfom tímov, ktorí sú zodpovední, že sa budú držať pravidiel.”
Prečo sa teda nikto vo Formule 1 nebojí toho, že to niekto zneužije? Na to odpovedal jeden z tímových manažérov, ktorý chcel zostať v anonymite. “Samozrejme, že mám pochybnosti, že všetci sa budú stopercentne držať pravidiel o letnej prestávke. Aj keby prebiehali kontroly priamo v továrňach, kto bude kontrolovať, čo robia zamestnanci doma?”
Vedenie čisto teoreticky môže dôveryhodným zamestnancom prideliť “domáce úlohy”, no riskovalo by tým. “Podvádzanie prináša veľké riziká. Z môjho pohľadu sú najväčším rizikom takzvaní oznamovatelia. Medzi tímami dochádza k mnohým prestupom zamestnancov. Ľahko sa môže stať, že nejaký zamestnanec sa so spoločnosťou rozíde v zlom a mohol by svoj bývalý tím udať. Alebo by mohli informácie uniknúť prostredníctvom externých spoločností, ktoré pracujú pre rôzne tímy.”
“Keby niekoho prichytili, pre celú Formulu 1 by to malo devastačné následky, ale najmä pre daný tím. Potenciálni whistlebloweri predstavujú najlepšiu garanciu pre FIA, že sa všetky tímy budú držať pravidiel,” uviedol nemenovaný zástupca tímu.