logo F1online.skF1online.sk

Verstappen sa vo vysielačke nezdržal. Inžinier si vypočul svoje (PREPIS VYSIELAČKY)

Max Verstappen
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala22. 7. 2024

Tri hodiny v nedeľu po polnoci, keď jazdil na virtuálnej 24-hodinovke, boli azda jediné, počas ktorých bol Max Verstappen spokojný. Okrem nich totiž chrlil síru po kvalifikácii, cez preteky aj po pretekoch. Čo všetko vlastne svojmu inžinierovi povedal? Aj na túto vysielačku máme pripravený prepis.

V nedeľu sa takmer zopakovala situácia zo Španielska, len s tým rozdielom, že Max Verstappen sa mohol stať víťazom štartovej procedúry a vyťažiť z chyby Landa Norrisa tak, ako sa to v Barcelone podarilo Georgeovi Russellovi. Nakoniec mu však pár metrov chýbalo a do prvej zákruty prichádzal po boku Oscara Piastriho aj Landa Norrisa.

Norrisa treba pochváliť za to, že sa medzi dvoma autami vyhol kolízii. Verstappen však musel opustiť trať a vrátil sa na ňu pred Norrisom. Vo vysielačke sa hneval na Landa aj komisárov, keďže si zrejme neuvedomil, že McLaren ho nevytlačil naschvál. Na vnútornej strane bolo skrátka ďalšie auto, ktorému sa tiež bolo treba vyhnúť.

Martin Trenkler

FIA sa rozhodla, že situáciu bude vyšetrovať a obhajcovi titulu hrozil päťsekundový trest za “opustenie trate a získanie trvalej výhody”. Komisári však nakoniec o ničom ani nerozhodli. Red Bull sám a z vlastnej vôle prikázal Verstappenovi vrátiť pozíciu, hoci pokojne sa mohlo stať, že FIA by nikoho netrestala. Takéto riziko však červení býci nechceli podstúpiť.

1. kolo
Max Verstappen: Vytlačil ma.

2. kolo
Max Verstappen: V apexe som bol pred ním. On potom prestal zatáčať a vytlačil ma.
Gianpiero Lambiase: Rozumiem, Max.

3. kolo
Gianpiero Lambiase: Max, incident vyšetrujú. Naše odporúčanie je, že sa toho vzdáš, môžeme sa o tom porozprávať neskôr. Keby si teda pustil Landa pred seba pred prvou zákrutou…
Max Verstappen: Prečo skrátka nemohli povedať, čo si o tom myslia, a potom by sme sa rozhodli? Toto je kravina!

FIA po slávnych vyjednávaniach Michaela Masiho rozhodla, že sa takto nebude angažovať. Už nevznikajú žiadne zákulisné “kšefty”. Každý tím má možnosť sám zhodnotiť, či bol podľa neho manéver v poriadku. Ak bol a komisári to po vyšetrovaní potvrdia, nič sa nedeje. Ak však manéver nebol v súlade s pravidlami a daný pilot si výhodu ponechá, tak príde trest.

4. kolo
Gianpiero Lambiase: Odporúčame, aby si pozíciu vrátil pred prvou zákrutou.
Max Verstappen: OK, takže to už môžeme ľudí vytláčať z trate? Tak potom môžete povedať FIA, že takto sa teraz bude pretekať! Budeme ľudí vytláčať z trate.
Gianpiero Lambiase: Max, máme rýchlosť. Len ho nechaj prejsť. Sú to dlhé preteky. Máme rýchlosť. Hlavu dole.
Max Verstappen: Dobre, ale o to tu nejde.
Gianpiero Lambiase: Súhlasím s tebou, ale urobme to. Hlavu dole a poďme.

Verstappen pustil Landa Norrisa pred druhou zákrutou a postupne s ním začal strácať kontakt. Pred Norrisovým pitstopom v 17. kole to boli už štyri sekundy.

18. kolo
Max Verstappen: Nebrzdí to, nezatáča. Predné a zadné pneumatiky sú na tom veľmi zle.

Po zastávke v boxoch sa Verstappen na chvíľu upokojil. Druhý stint na tvrdých pneumatikách bol totiž jediný, počas ktorého mal celkom slušné tempo. Rýchlostne bol na tom veľmi podobne ako Oscar Piastri a Lando Norris na čele, pričom postupne sa doťahoval na Lewisa Hamiltona.

Porovnanie rýchlosti Oscara Piastriho, Landa Norrisa a Maxa Verstappena v druhom stinte — Trojica jazdila vyrovnane až na Piastriho chybu v 33. kole, a bitku Lewisa Hamiltona s Maxom Verstappenom, ktorá Holanďana spomalila.

Keď sa však dostal do súboja so sedemnásobným majstrom sveta, nervozita sa začala stupňovať. Po útoku v druhej zákrute, ktorý mal potenciál byť úspešný, sa však sám “vyhnal” z trate a Hamilton zostal vpredu.

35. kolo
Max Verstappen: Brzdný balans mám na -5 a táto vec vôbec nezatáča! To je neuveriteľné!

Verstappen strávil niekoľko ďalších kôl za Hamiltonom. Cestu pred neho sa mu nedarilo nájsť. Gianpiero Lambiase sa mu pokúsil pomôcť.

40. kolo
Gianpiero Lambiase: Režim 9. Zatlač a podrž tlačidlo na predbiehanie…
Max Verstappen: Prečo? Prečo režim 9? Je na hovno!
Gianpiero Lambiase: Zatlač a podrž tlačidlo, ak si v režime 7, Max. Ďakujem.

Hamilton na konci kola aj tak zamieril do boxov. Myslíte si, že sa Verstappenovi uľavilo? Vôbec. Lambiase mu totiž oznámil, že spolu s Mercedesom absolvoval pitstop aj Charles Leclerc, ktorý jazdil tesne za jeho zadným krídlom.

41. kolo
Max Verstappen: Je ohromujúce, ako sme sa nechali undercutnúť a totálne mi doje*** preteky!

Red Bullu bolo jasné, že teraz už zastavovať nemá zmysel. Jedinou nádejou bolo zostať na trati a poslednú zastávku načasovať tak, aby v poslednom stinte mal čo najväčšiu výhodu oproti Leclercovi a Hamiltonovi.

50. kolo (po zastávke v boxoch)
Gianpiero Lambiase: Máme deväť kôl rozdiel v pneumatikách na Hamiltona a Leclerca. Hamilton je na hardoch, Leclerc na mediumkách. Gianpiero Lambiase: Mysli na to, aby si pneumatiky zľahka zabehol.
Tento stint bude mať 21 kôl. Prvý stint mal tiež 21 kôl.
Max Verstappen: Teplota v porovnaní so štartom?
Gianpiero Lambiase: Je o pár stupňov nižšia, ale nie je to taký rozdiel.

Verstappen dostal následne informáciu, že McLaren na mediumkách jazdí časy na úrovni 1:21,6 a Hamilton 1:22,7. Popri tom však celkom “zabudol” na to, že v prvých dvoch kolách je nutné gumy šetriť, inak nemusia vydržať dostatočne dlho. Kolo 1:20,908 tieto pokyny absolútne nespĺňalo, čo Lambiase komentoval sarkasticky.

52. kolo
Gianpiero Lambiase: To teda bolo ľahké zabehnutie pneumatík.
Max Verstappen: Nezačínaj s tými ch*jovinami! To vy ste mi dali túto *** stratégiu, OK? Ja sa snažím zachrániť, čo sa ešte dá.

Holanďan šliapol na plyn, predbehol Charlesa Leclerca a pripravoval sa na repete s Lewisom Hamiltonom. Ten ho však pri prvom súboji v druhej zákrute vytlačil, alebo aspoň bol o tom Verstappen presvedčený.

62. kolo
Max Verstappen: Nemali by sme nechávať jednu šírku vozidla?
Gianpiero Lambiase: Myslíme si, že v apexe si bol za ním, Max.
Max Verstappen: OK, ako povieš.

V ďalšom kole nasledoval pokus nie v druhej, ale už v prvej zákrute. Verstappen však tvrdo prebrzdil a vznikla z toho kolízia. Vysielačky opäť horeli.

63. kolo
Max Verstappen: Pohol sa na brzdách!
Gianpiero Lambiase: Nejdem sa púšťať do vysielačkových prestreliek s inými tímami, Max. Necháme, nech si komisári robia svoju prácu. Je to detinské, takto to riešiť vo vysielačke. Detinské.

Po šachovnicovej vlajke
Gianpiero Lambiase: Podľa mojich informácií ťa musí prezrieť lekársky delegát a vyšetriť ťa v parc fermé, keď vystúpiš z auta.
Max Verstappen: Mohli by toho lekárskeho delegáta poslať za komisármi. Mohol by sa pozrieť na to, či sú v poriadku. Ja som celkom v poriadku.

Súvisiace články

Diskusia