McLarenu to po vlastných chybách nevyšlo. V Španielsku vyhral neomylný Verstappen
Formula 1 sa nám postupne mení na strhujúce divadlo. Red Bull a Max Verstappen sú však v pozícii, keď im stačí urobiť všetko správne a vyhrajú. Potvrdila to aj Veľká cena Španielska, kde Holanďan porazil Landa Norrisa o 2,2 sekundy, ktoré však britský pretekár v priebehu pretekov postrácal kade-tade.
Bol to ďalší bezchybný výkon Red Bullu a hlavne Verstappena, ktorý vo vysielačke po pretekoch poznamenal, že jeho RB20 nebola v Španielsku najrýchlejším monopostom. Ten pravdepodobne patril Landovi Norrisovi, ktorý však nie vždy vlastnou vinou strácal čas v priebehu celých pretekov. „Mal som vyhrať,“ povedal Lando po pretekoch do vysielačky a tento deň musí byť pre McLaren zamyslením nad prevádzkovou stránkou ich tímu.
Celé sa to začalo rodiť už na štarte, keď sa George Russell fantasticky odrazil a v prvej zákrute sa z vonkajšej strany pretiahol popri Norrisovi s Verstappenom, ktorí bojovali o vedenie. Pilot McLarenu pritom nezvládol ani súboj s Maxom, ktorý sa posunul na druhé miesto. Mercedes si však vedenie dlho neužil a už v 3. kole sa Verstappen prepracoval do čela.
Preteky sa následne upokojili, ale pokračoval vyrovnaný boj naprieč celým štartovým poľom. Na začiatku 10. kola delilo prvého Verstappena a šiesteho Leclerca len šesť sekúnd. Druhý Russell a štvrtý Hamilton v tejto fáze vyzerali ako najpomalší jazdci na čele a museli sa vyrovnávať s tlakom Norrisa a oboch Ferrari za nimi. Do prvej zákruty fúkal čelný vietor, čo ešte zvýraznilo výhodu DRS, ale tú v podstate znegovala jazda v tesne zoradenom vláčiku.
Na konci 15. kola povolal Mercedes do boxov Georgea Russella, ale mechanikom pit stop vôbec nevyšiel a George takmer spadol až za Carlosa Sainza, ktorý zastavil spolu s ním. Hneď v 16. kole prišiel do boxov aj Hamilton, ale na trať sa vrátil za Russellom a Sainzom. Okamžite reagoval aj Red Bull, ktorý zastavil Verstappena a obslúžil ho za krásnych 1,9 sekundy.
Mercedes mal na stredne tvrdých pneumatikách skvelú rýchlosť a Hamilton zakrátko prekonal Sainza. Na tento strategický vývoj nereagoval McLaren a ani Charles Leclerc, ktorí pokračovali na mäkkých pneumatikách.
Strategické šachy v prostrednej časti pretekov
Norris zastavil až v 23. kole, takže na trať sa vrátil až za Sainza na šieste miesto, ale s čerstvejšími pneumatikami – v porovnaní s Verstappenom mal o šesť kôl čerstvejšie gumy. Hneď v ďalšom kole nasledoval aj Leclerc, ktorý sa vrátil na trať na siedmom mieste medzi šiestym Gaslym a ôsmym Oconom.
Lando začal svoju stíhaciu jazdu, v 27. kole prekonal Sainza, v 30. kole sa zavesil za Hamiltona, ale ten mal nablízku Georgea Russella. Aj keď Lewis nemal k dispozícii DRS, zákryt za Georgeom bol dosť silný, aby ho udržal vpredu, takže Norris si musel počkať do 32. kola. V 35. kole Norris po krásnom súboji prekonal aj Russella, ale stratil príliš veľa času. V tejto chvíli strácal na Verstappena vyše deväť sekúnd, pričom súbojmi s pilotmi Mercedesu stratil podľa prepočtov 4,2 sekundy.
Na konci 36. kola zamierili Russell a Sainz naposledy do boxov a obuli tvrdé pneumatiky. Britský pretekár sa však zakrátko začal sťažovať, že na tvrdých gumách sa necíti najlepšie. Hamilton si počkal až do 43. kola a obul mäkké gumy. Hneď za ním zastavil aj Verstappen, ktorý obul čerstvé softy. Práve v tomto okamihu sa všetky stratégie zliali do jednej rozhodujúcej chvíle.
McLaren zastavil skôr
Lando Norris so svojím tímom však nečakal dlho. Zastavil už na konci 47. kola. Keďže nasadil použité pneumatiky z kvalifikácie a Verstappen mal k dispozícii čerstvé, obaja sa ocitli na úplne rovnako starých gumách. Norris tak potreboval na rovnakých pneumatikách stiahnuť na Verstappena osem sekúnd za necelých dvadsať kôl.
Lando sa svojej úlohy zhostil a začal tlačiť ako pomätený. Postupne ukrajoval sekundy a desatinky. Medzitým si Lewis Hamilton poradil s tímovým kolegom a posunul sa na tretie miesto.
Lando sa v záverečných kolách snažil, ale jeho McLaren jednoducho nemal takú prevahu, aby stiahol obrovskú stratu zo skoršej fázy pretekov. Norris stratil štyri sekundy súbojom s Mercedesmi, jeho druhá zastávka v boxoch trvala 3,6 sekundy (Verstappenova prvá 1,9 sekundy), nehovoriac o otázkach inžiniera Willa Josepha s nervóznym hlasom, akú stratégiu majú vlastne zvoliť. Zbabraný štart Norrisa nemusíme pripomínať.
V McLarene teda budú mať nad čím premýšľať, keďže podobne ako v Imole či Montreale aj v Barcelone mohli pomýšľať na víťazstvo, keby urobili všetko perfektne. Výsledná strata 2,2 sekundy v cieli nie je veľká.
V Španielsku tak vyhral Verstappen pred Norrisom, Hamiltonom a Russellom, ktorý v samom závere čelil ataku zo strany Charlesa Leclerca. Ten stratil na druhý Mercedes len necelé štyri desatiny, čím podčiarkol nevydarený víkend Ferrari.
Bodovanú desiatku doplnili Sainz, Piastri, Pérez, Gasly a Ocon.
Od Formuly 1 si tak skoro neoddýchneme. Budúci víkend nás čakajú druhé preteky tejto letnej trojičky. Na rade je Veľká cena Rakúska.
Preteky - VC Španielska 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 1:28:20,227 | 66 | 2. | 1:17,776 | 25 |
2. | Lando Norris | McLaren | +2,219 | 66 | 1. | 1:17,115 | 19 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | +17,790 | 66 | 3. | 1:17,809 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | +22,320 | 66 | 4. | 1:18,290 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | +22,709 | 66 | 5. | 1:17,897 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +31,028 | 66 | 6. | 1:18,539 | 8 |
7. | Oscar Piastri | McLaren | +33,760 | 66 | 9. | 1:17,874 | 6 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | +59,524 | 66 | 11. | 1:17,785 | 4 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | +1:02,025 | 66 | 7. | 1:19,045 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | +1:11,889 | 66 | 8. | 1:18,982 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | +1:19,215 | 66 | 13. | 1:18,609 | |
12. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1 kolo | 65 | 10. | 1:18,334 | |
13. | Kuan-jü Čou | Stake | +1 kolo | 65 | 15. | 1:18,771 | |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | +1 kolo | 65 | 14. | 1:19,318 | |
15. | Daniel Ricciardo | RB | +1 kolo | 65 | 18. | 1:19,450 | |
16. | Valtteri Bottas | Stake | +1 kolo | 65 | 12. | 1:19,608 | |
17. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo | 65 | 16. | 1:19,805 | |
18. | Alex Albon | Williams | +1 kolo | 65 | 20. | 1:19,132 | |
19. | Júki Cunoda | RB | +1 kolo | 65 | 17. | 1:19,447 | |
20. | Logan Sargeant | Williams | +2 kolá | 64 | 19. | 1:20,172 |
Live
- Značky
- VC Španielska 2024