Šialené preteky v Kanade ovládol Verstappen. Ferrari zaklincovalo mizerný víkend
Max Verstappen opäť ukázal, že to nie je len o aute. Holandský pretekár a jeho tím toho mohli veľa pokaziť, ako ostatne ukázalo Ferrari a mnohí ďalší. Práve Red Bull však urobil najmenej chýb zo všetkých a mal aj veľmi dobré tempo. To sa nedalo povedať ani zďaleka o každom, ďalší mizerný deň zažilo Ferrari aj Sergio Pérez, dvakrát sme mali na trati safety car a bola to ďalšia šialená Veľká cena Kanady, avšak s obvyklým víťazom.
Pred štartom pretekov sa v Montreale opäť spustil lejak, čo prinútilo tímy, aby nasadili pneumatiky do prechodných podmienok. Haas ako jediný zariskoval a obul svojím jazdcom modro označené pneumatiky do prudkého dažďa.
Úvodná ofenzíva Haasu
Štart pretekov bol aj preto mimoriadne opatrný. Kevin Magnussen však ukázal, že risk je zisk, aspoň spočiatku to tak vyzeralo. Dánsky pretekár jazdil v 2. kole už na piatom mieste, štartoval pritom až štrnásty. Haas sa z týchto podmienok veľmi radoval. Na konci 3. kola bol Magnussen už štvrtý a Hülkenberg po štarte zo sedemnástej priečky ôsmy. V 6. kole však dážď postupne ustal a v Montreale dokonca spoza mrakov vykuklo slnko.
Vo Ferrari však v tom čase riešili omnoho závažnejšie komplikácie než pneumatiky. Na pohonnej jednotke Charlesa Leclerca sa objavil problém, ktorý ho pripravil o značnú časť výkonu. Podľa jazdcovho inžiniera Bryana Bozziho sa strácal Monačan až pol sekundy na kolo, čo zmarilo jeho postup.
Na konci 7. kola zamieril do boxov Kevin Magnussen, ale jeho posádka nebola pripravená a prezutie trvalo oveľa dlhšie, než by si dánsky pretekár prial. Nico Hülkenberg však pokračoval a čoskoro začal brzdiť všetkých za sebou. V 11. kole ho konečne prekonal Ricciardo, ktorý dostal od komisárov päťsekundovú penalizáciu za uliaty štart. Pilot Haasu následne zamieril do boxov.
Prvé rošády na čele
V 17. kole vrcholilo prenasledovanie Maxa Verstappena, ktorý sa držal zavesený za Russellom dlhé kolá. Holanďan však nedobrzdil do prvej zákruty a ocitol sa mimo trate. Uhájil svoju pozíciu pred tretím Norrisom, ale len veľmi tesne. Trojnásobného šampióna toto zaváhanie mrzelo dvakrát, keďže hneď v 18. kole riaditeľstvo pretekov povolilo použitie DRS.
Strhla sa krásna bitka, ktorú v 20. kole strhol Lando Norris na svoju stranu a zaradil sa na druhé miesto. Pilot McLarenu sa následne vrhol na vedúceho Russella, ktorého hneď v 21. kole odsúdil do roly štatistu a stal sa novým lídrom pretekov. Russell sa však v brzdení do poslednej šikany dopustil chyby, musel využiť únikovú zónu a stal sa ľahkou korisťou pre Verstappena, ktorý sa zaradil na druhé miesto.
Norris v tomto období lietal a nakladal prenasledovateľom dve až tri sekundy na kolo. Formu McLarenu potvrdzoval aj Piastri, ktorý sa výrazne tlačil na Russella s Verstappenom. V 25. kole však rozlet McLarenu zastavil svojou chybou Logan Sargeant. Americký pretekár havaroval a na trať vyšiel safety car.
Zaváhanie McLarenu alebo nešikovnosť riaditeľstva pretekov?
Do boxov zamierili takmer všetci a obuli intermediálky, ale nie Lando Norris, pre ktorého bolo rozhodnutie riaditeľstva pretekov načasované veľmi nešťastne. Vzhľadom na poškodený Williams stojaci na trati sa však výjazd bezpečnostného vozidla dal predpokladať. Išlo teda o nešťastne načasovaný výjazd bezpečnostného vozidla, alebo mohol McLaren reagovať lepšie? Norris pokračoval a k mechanikom prišiel až v ďalšom kole, takže spadol za Verstappena s Russellom na tretie miesto.
Krátko pred stiahnutím safety caru zamieril do boxov Leclerc a obul sliky. Zároveň sa pokúsil reštartovať svoju pohonnú jednotku v nádeji, že to vyrieši jeho technický problém. Stál tak v boxoch až 24 sekúnd a nestihol sa zaradiť na koniec vláčika. Aj keď sa mu podarilo vyriešiť problém s motorom, krátko po reštarte začalo opäť pršať a Leclerc strácal desiatky sekúnd v každom kole. Vo Ferrari to nakoniec vzdali a povolali Charlesa do boxov. V tom čase strácal takmer celé kolo. Mizériu Ferrari ešte prehĺbil Carlos Sainz, ktorý v súboji s Valtterim Bottasom o dvanáste miesto trafil súpera a poškodil si predné krídlo.
Dážď zakrátko ustal a trať začala vysychať, ale poradie sa nemenilo. V 41. kole zamieril do boxov ako prvý Pierre Gasly, ktorý obul tvrdé pneumatiky a vzápätí sa ocitol mimo trate. Vrátil sa však na asfalt a pokračoval. V 43. kole zamierili do boxov Leclerc, Magnussen a Bottas. Prvý menovaný odstúpil, druhý a tretí obul sliky.
Hodina pravdy
Ako prvý z čela pretekov zamieril k mechanikom Hamilton v 44. kole. Nasledovala davová psychóza a takmer celá druhá polovica štartového poľa prezula na suché pneumatiky. Pridal sa k nim aj Piastri, v ďalšom kole tiež Verstappen a Russell. Norris pokračoval a v tejto chvíli nastala hodina pravdy.
Lando zostal na trati o dve kolá dlhšie než Verstappen a Russell. Vyšlo mu to však len trochu. Na trať sa vrátil v podstate bok po boku s Maxom, ale na studených pneumatikách veľmi strácal a následne ho zdolal aj Russell. Ten si však druhé miesto dlho neužil, zakrátko urobil ďalšiu chybu a vrátil druhú priečku Norrisovi.
Ďalší safety car a šprint na 12 kôl
16 kôl pred koncom sa opäť začali diať veci. Najprv sa roztočil Pérez, ktorý pridal ďalší klinec do rakvy svojho katastrofického víkendu. Mexický pretekár vyšiel v šiestej zákrute na mokrú časť trate a dostal hodiny. Tie zastavili až bariéry a mexický pretekár „oslávil“ svoj nový kontrakt zničeným zadným krídlom a zavesením. Po náraze odkrýval do boxov a odstúpil.
Vzápätí ho v rovnakej zákrute takmer dokonalo skopíroval Sainz, ktorý so sebou v hodinách spláchol aj Albona. Obaja vypadli z pretekov a vedenia sa opäť ujal Bernd Mayländer. To využili piloti Mercedesu na zastávku v boxoch a obutie čerstvých pneumatík.
Po reštarte nás čakal záverečný šprint na dvanásť kôl. Verstappen na čele sa skvelo odpichol a rýchlo sa odpútal od prenasledujúcich McLarenov. Bol to teda George Russell, ktorý sa vrhol na Piastriho. V 63. kole stratil Austrálčan DRS na obranu, ale George nedokázal doručiť manéver a v záverečnej šikane došlo ku kontaktu. Piastri sa úspešne ubránil a Russell spadol za Hamiltona na piate miesto.
V 65. kole sa Hamiltonovi podarilo prekonať Piastriho na poškodenom McLarene a posunul sa na tretie miesto. Oscara zakrátko prekonal aj Russell. Mercedes mal výhodu čerstvejších pneumatík a Lewisovi sa otvorila cesta za druhým miestom, ale posledné slovo mal nakoniec Russell, ktorý dokonalo zarúbal Hamiltonovi cestu za pódiom a dve kolá pred koncom prekonal svojho tímového kolegu.
Víťazný Verstappen dokrúžil preteky neohrozene na čele. Ofenzíva McLarenov sa nakoniec nekonala a ako druhý prešiel cieľom Lando Norris pred Mercedesmi v poradí Russell – Hamilton.
Na šiestom a siedmom mieste dokrúžili v „území nikoho“ Alonso a Stroll. O zvyšné bodované priečky sa v závere rozpútala krutá bitka. Z boja vypadol Júki Cunoda po chybe v ôsmej zákrute, čím uvoľnil cestu Ricciardovi, Gaslymu a Oconovi, ktorí si v závere párkrát prehodili pozície. Mimo bodov dokrúžili preteky piloti Haasu, Bottas, Cunoda a Čou.
Takáto teda bola šialená Veľká cena Kanady, ktorá má jedného víťaza a množstvo porazených. Budúci víkend si od Formuly 1 oddýchneme, potom nás dva týždne po sebe čakajú preteky v Španielsku a Rakúsku.
Preteky - VC Kanady 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 1:45:47,927 | 70 | 2. | 1:15,569 | 25 |
2. | Lando Norris | McLaren | +3,879 | 70 | 3. | 1:15,558 | 18 |
3. | George Russell | Mercedes | +4,317 | 70 | 1. | 1:14,895 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | +4,915 | 70 | 7. | 1:14,856 | 13 |
5. | Oscar Piastri | McLaren | +10,199 | 70 | 4. | 1:16,247 | 10 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | +17,510 | 70 | 6. | 1:16,303 | 8 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | +23,625 | 70 | 9. | 1:16,762 | 6 |
8. | Daniel Ricciardo | RB | +28,672 | 70 | 5. | 1:17,076 | 4 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | +30,021 | 70 | 15. | 1:17,013 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | +30,313 | 70 | 18. | 1:17,012 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | +30,824 | 70 | 17. | 1:16,683 | |
12. | Kevin Magnussen | Haas | +31,253 | 70 | 14. | 1:16,499 | |
13. | Valtteri Bottas | Stake | +40,487 | 70 | 19. | 1:17,250 | |
14. | Júki Cunoda | RB | +52,694 | 70 | 8. | 1:17,309 | |
15. | Kuan-jü Čou | Stake | +1 kolo | 69 | 20. | 1:17,325 | |
- | Carlos Sainz | Ferrari | nedokončil | 52 | 12. | 1:18,957 | |
- | Alex Albon | Williams | nedokončil | 52 | 10. | 1:19,359 | |
- | Sergio Pérez | Red Bull | nedokončil | 51 | 16. | 1:18,819 | |
- | Charles Leclerc | Ferrari | nedokončil | 40 | 11. | 1:26,012 | |
- | Logan Sargeant | Williams | nedokončil | 23 | 13. | 1:26,484 |
Live
- Značky
- VC Kanady 2024