Ako sa zrodilo rozhodnutie obuť Leclercovi pneumatiky do sucha? (PREPIS VYSIELAČKY)
Preteky v Kanade nemali pre Ferrari veľmi slávny koniec. Oba monoposty talianskeho tímu odstúpili po frustrujúcej jazde. Na tento ročník pretekov v Montreale nebude v dobrom spomínať najmä Charles Leclerc, ktorý sa snažil s inžiniermi niečo vymyslieť, ale napokon to nemalo žiaden význam. Keď mu tím prikázal odstaviť monopost, ironicky poznamenal, že je to “dobrý nápad”.
Z pohľadu Charlesa Leclerca to šlo v Kanade od desiatich k piatim. Problém s pohonnou jednotkou ho najskôr stál päť desatín na kolo, neskôr osem a krátko pred výjazdom bezpečnostného vozidla už 1,2 sekundy. Ferrari to však nevzdávalo a pokračovalo v jazde. Na radare bol totiž dažďový mrak, ktorý sa blížil k okruhu.
Taliansky tím stavil na riskantnú stratégiu a po druhej zastávke obul pneumatiky na suchú trať. Takto to prebiehalo pred zastávkou a v zostávajúcich kolách Leclercovej veľkej ceny.
Počas výjazdu bezpečnostného vozidla.
Bryan Bozzi: Ohľadom toho problému: 1,2. Sekunda a 200 tisícin.
Charles Leclerc: To je úplne na hovno.
Bozzi: Súhlasím, ale stále sme v hre, tak dúfajme, že príde dážď.
O pár desiatok sekúnd Leclerc požiadal o bližšie informácie.
Leclerc: Kedy príde ten dážď?
Bozzi: Zdá sa, že ten najhustejší dážď nás minie a bude pršať len slabo najbližších päť až desať minút.
Leclerc: Aký bude slabý?
Bozzi: Najslabší na našej škále, takže po ňom by malo byť sucho.
Ferrari sa dovtípilo, že trať po dvoch kolách slabého dažďa okamžite preschne a sliky budú rýchlejšie ako intermediálky. Rozhodlo sa preto zariskovať a dve kolá v daždi prečkať.
Bozzi: Keby sme zastavili, chceš tvrdé alebo stredné pneumatiky? Na tvrdej zmesi by sme došli až do cieľa.
Leclerc: Asi tvrdé, ak to zostane takéto.
Bozzi: Box, box. OK.
Leclerc: Musíme zariskovať, pretože aj tak strácame 1,2 sekundy. Takto sa nikam nedostaneme.
Charles Leclerc pri svojich mechanikoch strávil viac ako dvadsať sekúnd. Tím mu dával príkazy na reštart pohonnej jednotky, čo chvíľu trvalo. Nakoniec sa rozbehol a pretekový inžinier po pár desiatkach sekúnd poznamenal, že by už všetko malo byť v poriadku. “Myslíme si, že sme ten problém odstránili.”
Ferrari sa však už pred reštartom nestihlo zaradiť na chvost balíka monopostov.
Bozzi: Dobiehaš balík. Teraz bude reštart.
Leclerc: Začína pršať.
Bozzi: Rozumiem, len to udrž na trati.
Bozzi: Dve kolá dažďa a potom to vyschne. Len to udrž na trati a potom budeme rýchli.
Charles Leclerc mal okamžite problémy udržať monopost na trati a štvrtú zákrutu si dokonca musel skrátiť jazdou po trávniku. Krátko pred širokým prejazdom desiatou zákrutou sa spýtal: “Nemali by sme opäť zastaviť? Prší príliš silno.”
Bozzi: Bude to trvať len jedno-dve kolá.
Leclerc (o chvíľu): Doriti, prší príliš husto! Strácam desať sekúnd na kolo.
Bozzi: Rozumiem, zastavíme po intermediálky.
Monačan však informáciou o strate desiatich sekúnd nechcel odkázať, že túži prezuť. Ak sa už Ferrari takto rozhodlo, stálo za to to vyskúšať. “Ak musíme spraviť toto, môžem to skúsiť. Nemáme čo stratiť. Pokúsim sa to udržať na trati.”
Bozzi: Mokrý je len prvý sektor.
Bozzi: Aj keď budeš pomalý, udržiavaj teplo v pneumatikách a udrž to na trati.
Leclerc (po návrate do prvého sektora): Myslím si, že teraz som už o 20 sekúnd pomalší.
Bozzi: Dážď ustáva.
Leclerc: Áno, ale trať je príliš mokrá.
31. kolo. Korekcie volantom sú čoraz častejšie a Leclerc si vo vysielačke aj zahreší. Pred ôsmou zákrutou nedobrzí, prejde výbehovou zónou, po cestičke okolo kužeľa a pri návrate na trať jemne ťukne do bariéry.
Leclerc: Doriti, som vo… Už teraz je ťažké udržať auto na trati. Ak strácame 1,5 sekundy na rovinke, tak to nemá zmysel. Radšej by som zastavil. Dajte mi intermediálky a skúsime normálny stint.
Bozzi: Ak zastavíme po intermediálky, o dve kolá budeme musieť prezuť na sliky a stratíme 40 sekúnd. Aj tak stojíme za hovno. Je to na tebe.
Leclerc: Zastavím po intermediálky.
Bozzi: Rozumiem. Aktualizácia klapky krídla?
Leclerc: Som s ňou OK. Je motor už v poriadku alebo stále strácame 1,5 sekundy?
Bozzi: Motor je OK.
Leclerc na intermediálkach bol o poznanie rýchlejší, no Maxovi Verstappenovi vôbec nestíhal. Dokonca aj na konci prvého kola s intermediálkami bol Leclerc široký v desiatej zákrute a musel si skrátiť šikanu pri Múre šampiónov. Onedlho neskôr bol už Verstappen na zadnom krídle Ferrari.
Bozzi: O chvíľu ťa o kolo predbehnú Verstappen a Russell.
Leclerc: V zrkadlách nič nevidím, hovor mi odstupy.
Bozzi: Verstappen – päť sekúnd za nami.
Bozzi: Modré vlajky, musíš pustiť Maxa.
36. kolo. Situácia začína byť neprehľadná a Leclerc vychádza na úplný okraj trate.
Leclerc: Dozadu vôbec nič nevidím, mohli by sme havarovať.
Bozzi: Áno, modré vlajky, pusti Norrisa, Piastriho a Hamiltona, potom pred Alonsom je medzera.
So stratou jedného kola už Leclerc začal rozmýšľať nad tým, či má vôbec zmysel takto pokračovať.
Leclerc: Aký je náš cieľ? O čo sa snažíme?
Bozzi: Čakáme, kým sa situácia upokojí a potom sa rozhodneme.
Leclerc: Z pohľadu motora sme na tom dobre?
Bozzi: Áno, sme na tom dobre. DRS je povolené.
40. kolo
Bozzi: Gasly zastavil po tvrdé pneumatiky. Budem ťa informovať o jeho časoch.
Bozzi: Gasly je v prvom sektore po výjazde z boxov stále dosť pomalý.
Bozzi: Gasly sa poriadne trápi, nedokáže udržať auto na trati.
Bozzi: Ďalšie auto je Alonso, 2 sekundy. Za ním je dlhý vláčik monopostov.
Napokon sa Ferrari rozhodne pošetriť techniku, čo Leclerc okomentoval aj s dávkou irónie.
Bozzi: Charles, odstavíme monopost.
(bez odpovede)
Bozzi: Dostal si túto správu, Charles?
Leclerc: Áno, to je dobrý nápad!
Bozzi: Rozumiem.
Pierre Gasly prezul na pneumatiky do sucha v 40. kole, teda celých 12 kôl po Charlesovi Leclercovi. I napriek tomu bola trať ešte stále príliš mokrá. Väčšina jeho súperov prezula až okolo 44. kola, keď už víťaz VC Monaka stál v garáži. Ferrari teda vôbec nevyšli optimistické predpovede, že keď prestane pršať, trať bude okamžite suchá.
A aj keď kanadský víkend sa nezapíše do historických kroník Ferrari v dobrom zmysle, podľa šéfa tímu Frédérica Vasseura netreba zúfať. “Pred týždňom mal ťažký víkend Red Bull, tento víkend sme mali ťažký víkend my. V rozmedzí jednej desatinky sú tri alebo štyri tímy.”
“Budeme mať aj ťažké víkendy, ale musíme pamätať na to, že ešte stále nám zostáva pätnásť alebo šestnásť pretekov. To je skoro toľko ako sezóna 2018 či 2017, keď sa jazdilo pätnásť alebo šestnásť pretekov v roku,” pokúsil sa spomenúť si na správne sezóny, kedy boli kalendáre také krátke. “Stále máme pred sebou boj o šampionát. Určite budeme mať náročné víkendy, ale určite aj tie dobré.”
“Najdôležitejšie je zachovať si taký istý prístup, pokračovať vo vývoji a odstraňovať problémy. Po dobrom víkende [v Monaku] ešte nie sme majstri sveta, ale po ťažkom víkende nie sme stratení. V Španielsku sa vrátime,” odkázal Vasseur.