logo F1online.skF1online.sk

Marko nesúhlasí s trestom pre Péreza: Hamilton raz vyhral na troch kolesách

Sergio Pérez a Lewis Hamilton
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala14. 6. 2024

Sergio Pérez môže rátať s tým, že v najlepšom prípade bude v Barcelone štartovať zo štvrtej priečky. Prenáša si totiž penalizáciu za jazdu s nebezpečným vozidlom na Veľkej cene Kanady. Športový poradca Red Bullu Helmut Marko však s komisármi v tomto prípade nesúhlasí.

Red Bull dostal nakoniec za jazdu s nebezpečným autom a ohrozenie ostatných účastníkov pokutu 25-tisíc eur a Sergio Pérez príde o tri priečky. Stačilo pritom nejazdiť s rozpadnutou zadnou časťou, z ktorej po ceste odpadávali a aj odlietali celé kusy z uhlíkových vlákien.

Podľa verdiktu komisárov dokonca Red Bull sám priznal, že Sergia Péreza hnal späť do boxov, aby sa vyhol prípadnému výjazdu bezpečnostného vozidla. Helmut Marko vo svojom stĺpčeku pre Speedweek ponúkol trochu iné vysvetlenie.

“Sergio Pérez na španielskom rošte stratí tri priečky, pretože svoje auto doviezol do boxov namiesto toho, aby ho v Montreale odstavil vedľa trate,” vrátil sa k posledným pretekom Helmut Marko. “Myslím si, že je to príliš prísny trest, pretože v pretekoch s premenlivým počasím musíte auto doviezť späť domov, najmä vtedy, keď nie je okamžite zjavné, ako vyzerá poškodenie auta.”

Tímy majú k dispozícii množstvo senzorov, ktoré snímajú stav monopostu. Veľakrát vedia o technických problémoch skôr ako pilot. “Pérezove spätné zrkadlá boli špinavé a nevidel, ako vyzerá jeho zadné krídlo. Na druhej strane my sme na dátach videli, že zavesenie je OK. Je teda samozrejmé, že sme sa pokúsili auto dostať späť do boxov, aby sme v ideálnom prípad ešte zabojovali o body.”

“Komisári poznamenali, že z jeho auta odpadávali súčiastky. Hej, no tak počkať! Spomínam si, že Lewis Hamilton raz prechádzal cieľovou páskou v Silverstone na troch kolesách a vyhral. Zvláštne, že vtedy neprišiel žiaden trest,” vyčítavo odkázal Marko.

FOM/Screenshot

Bezprostredne po pretekoch na túto tému prezradil, že ani tím netušil, ako vážne je auto poškodené. “Nepoznali sme rozsah škôd, pretože sme ich nevideli z uhla kamery, ktorý sme mali k dispozícii. Chceli sme, aby Checo pokračoval, pretože v takýchto pretekoch bolo všetko možné. A okrem toho nikdy neviete, koľko trosiek odletí z auta. Aj ostatní jazdili s hompáľajúcimi sa súčiastkami. Lewis Hamilton raz vyhral v Silverstone na troch kolesách.”

Treba však pripomenúť, že pravidlá sa od VC Veľkej Británie 2020 zmenili. Po viacerých incidentoch s predným krídlom Kevina Magnussena došlo k úprave a najnovšie je na zodpovednosti tímov zabezpečiť, že ich autá sú v bezpečnom stave. Riaditeľstvo pretekov už (až na okrajové prípady) nikomu neprikazuje odstaviť monopost či zamieriť do boxov, no ak sa ukáže, že tím jazdil s nevyhovujúcim monopostom a nebodaj dôjde k ohrozeniu ostatných ako v Pérezovom prípade, budú to vyšetrovať.

A aj keď Helmut Marko bránil svojho jazdca, s jeho výkonom nemôže byť spokojný. “Sergio Pérez mal v Kanade ťažkú kvalifikáciu rovnako ako predtým v Monaku. Pri zmene podmienok sa trápi. Trvá mu príliš dlho, kým sa do toho dostane,” hodnotil posledný víkend z hľadiska výkonnosti. “V prvom tréningu strácal na Maxa jednu sekundu. To je príliš veľké manko na to, aby ste ho do kvalifikácie zmazali.”

Súvisiace články

Diskusia