Tímy bijú na poplach: F1 nesmie klesnúť na úroveň IndyCar a Super Formuly
Predstavenie pravidiel pre rok 2026 sprevádzajú rozpačité reakcie. Z padoku sa ozýva čoraz viac hlasov, ktoré varujú kráľovnú motoršportu pred výkonnostným úpadkom a stratou titulu “kráľovná motoršportu”.
Za všetko môžu nedomyslené motorové pravidlá, ktorými sa Formula 1 s klapkami na očiach snažila ulahodiť automobilkám a potenciálnym výrobcom pohonných jednotiek. Na budúcnosť však pri tom vôbec nemyslela, a tak teraz musí odstraňovať napáchané škody. Jasná cesta von z priepasti, ktorú si sama vykopala, sa však neponúka.
Dostať ju do obrazu sa pokúsia šéfovia tímov na sobotňajšom stretnutí s generálnym riaditeľom F1 Stefanom Domenicalim. Jedným z hlavných bodov týchto rozhovorov bude výkonnosť nových monopostov, ktoré síce majú mať o 55 percent menší odpor, ale aj o 30 percent menej prítlaku. Podľa simulácií hrozí, že Formula 1 bude o niekoľko sekúnd na kolo pomalšia ako dnes a len sotva nad úrovňou Formuly 2.
“Podľa tejto predbežnej podoby pravidiel by som povedal, že autá v zákrutách nebudú dostatočne rýchle, a na rovinkách budú príliš rýchle,” hovorí šéf McLarenu Andrea Stella. “Treba nájsť nejaký balans medzi týmito dvoma aspektmi.”
To sa však ľahšie spraví ako vykoná. Ak sa Formula 1 neinšpiruje fénovým autom Brabhamu z roku 1978, pridať na monopost prítlak automaticky znamená aj zvýšiť jeho odpor. Formula 1 však nevyhnutne potrebuje minimalizovať odpor auta, aby boli kladené čo najmenšie nároky na zbedačené pohonné jednotky.
“Je bezpodmienečne dôležité, aby sme boli stále vedúcou sériou vo svete motoršportu,” zapojil sa James Vowles z Williamsu. “Tak to ja vnímam, my sme kráľovná tohto všetkého. V dôsledku toho musíme zabezpečiť, že si zachováme dnešný výkon a rýchlosť. V tejto chvíli tu vidím nesúlad.”
George Russell poznamenal, že ak budú autá v zákrutách pomalšie, tak to nikomu nemusí prekážať, keďže v televízii je aj tak ťažké rozlíšiť, či monopost v apexe zákruty dosiahol rýchlosť 200 alebo 250 km/h. To je pravda, ale len dovtedy, kým nezačnú byť v zákrutách rýchlejšie série, ktoré by mali byť pod Formulou 1. Ako by to vyzeralo, keby jazda v nižších kategóriách bola väčšou výzvou ako v najprestížnejšej motoristickej triede sveta?
Jej status najrýchlejšej série monopostov by mohli ohroziť napríklad americká IndyCar alebo japonská Super Formula. “V podstate rozdiel vo výkonnosti s monopostami Formuly 2 by mohol byť len pár sekúnd. Keď si to porovnáte s inými sériami na svete, to by už mohlo byť trochu tesné,” zdôraznil Vowles.
FIA na konci správy pre médiá uviedla, že pravidlá ešte musia byť schválené na zasadnutí Svetovej motoristickej rady FIA dňa 28. júna. Ešte nič teda nie je vytesané do kameňa. “Je to len návrh pravidiel. V skutočnosti aj tento týždeň došlo k dvom zmenám, ktoré ubrali monopostom dosť veľké množstvo prítlaku. Som presvedčený, že dospejeme k lepšiemu riešeniu. Nie sme od toho až tak ďaleko, chce to len trochu viac práce.”
Vowlesov kolega z McLarenu Andrea Stella napokon dodal: “Podporujeme vytýčené ciele. Podoba pravidiel, ktorá teraz koluje, má však stále od tých dohodnutých cieľov ďaleko. Je načase, aby FIA, F1 a tímy pracovali spoločne, počúvali jeden druhého a prispeli k tvorbe riešenia, ktoré športu umožní dosiahnuť tieto ciele. Ak ich dosiahneme, F1 bude v dobrej forme. Musíme však zabezpečiť, že v čase implementácie pravidiel predstavíme produkt, ktorý bude tie ciele aj spĺňať.”
To bude zrejme ďalší predmet debát. Darmo FIA na papieri bude tvrdiť, že monoposty by v roku 2026 mali byť o 30 kíl ľahšie, keď sa k tejto hodnote nikto nedokáže priblížiť.