logo F1online.sk

Formula 1 chce pokračovať s hybridmi aj po roku 2025

Pohonné jednotky Mercedesu 2014-2018
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala12. 11. 2020

Jedným z najväčších cieľov Formuly 1 pre toto desaťročie je dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Súčasťou riešenia, ktoré má k tomuto prispieť, budú aj naďalej hybridné motory, informovala vo štvrtok Formula 1.

Nové motorové pravidlá, na ktorých momentálne vedenie série pracuje, by mali začať platiť najneskôr v roku 2026. Dovtedy budú v šampionáte zrejme len traja výrobcovia pohonných jednotiek — o rok totižto odchádza Honda. Aj napriek tomu Formula 1 verí, že nová generácia hybridov bude tou správnou cestou vpred, nie vypracovanie úplne nového konceptu “od podlahy”.

“Na čele našich priorít pre udržateľnosť a náš šport je vypracovanie plánu pre spaľovacie motory, ktorý prispeje k dosiahnutiu environmentálnych cieľov našich partnerov z automobilového priemyslu a spoločnosti,” informuje Formula 1. “Formula 1 je už dlho platformou pre zavádzanie novej generácie technologických pokrokov v automobilovom priemysle. Veríme, že budeme mať príležitosť v tom pokračovať s novou generáciou motorov, ktoré budú kombinovať hybridnú technológiu s udržateľnými palivami.”

Formula 1 dá preto dokopy pracovnú skupinu, do ktorej zahrnie špecialistov od jednotlivých automobiliek, dodávateľov, a tiež ľudí z nezávislých výskumných centier. Tí majú pomôcť pripraviť presné pravidlá, podľa ktorých sa budú vyvíjať a konštruovať motory budúcnosti.

“Viac ako jedna miliarda vozidiel z celkového počtu 1,1 miliardy je poháňaná spaľovacími motormi. Veríme teda, že máme potenciál byť lídrom v technológiách, ktoré globálne zredukujú emisie v automobilovom priemysle. Uvedomujeme si tiež, že na otázku motorových technológií budúcnosti neexistuje iba jedno riešenie, no veríme, že hybridné motory s ekopalivami budú predstavovať dôležitý míľnik pre tento šport a automobilový sektor.”

Súčasné hybridy, ktoré nasadzuje Formula 1 od roku 2014, sú skutočne mimoriadne efektívne. Ich účinnosť dosahuje až 50 percent, zatiaľ čo bežné benzínové motory, ktoré tvoria približne polovicu všetkých motorov na cestách, sa s účinnosťou pohybujú na úrovni len okolo 30 percent.

Pre Formulu 1 to z tohto pohľadu nie sú zlé výsledky, ale pravda je taká, že technológiu z Formuly 1 ešte na cestách nevidíme a je otázne, kedy sa toho dočkáme. Priekopníkom sa v tomto smere snaží byť Mercedes, ktorý chce jednotku MGU-H integrovať do najnovšej série superšportov z radu AMG.

Faktom však zostáva, že kým sa kladie obrovský dôraz na čistotu pohonných jednotiek vo Formule 1, tak monoposty samotné tvoria len zanedbateľných 0,7% z celkových emisií, ktoré vyprodukuje kolotoč Formuly 1.

“Je veľmi dôležité, aby táto najviditeľnejšia časť športu bola udržateľná a mohla mať pozitívny dopad na skutočný svet,” reaguje na túto skutočnosť Formula 1. Nezabúda však ani na tie ostatné oblasti, ktoré prispievajú k celkovým emisiám oveľa viac.

Už od roku 2021 bude pracovať na tom, aby logistika a cestovanie tímov bolo “ultra-efektívne”, aby všetky kancelárie a továrne boli napájané z obnoviteľných zdrojov, aby “výrazne” znížili objem použitých jednorazových plastov v boxoch a padoku.

Formula 1 je držiteľom trojhviezdičkového hodnotenia FIA po stránke vplyvu na životné prostredie. Ide o najlepšiu známku, ktorú dosiahol aj tím McLaren v F1 a Mahindra s Envision Virgin z Formuly E.