logo F1online.sk

V šialenej bitke rozhodnú detaily, šťastie i smola

Twitter/McLaren
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl11. 11. 2020

Štyri preteky pred koncom, a len bod medzi tretím, štvrtým a piatym tímom v Pohári konštruktérov. Pre McLaren to môže byť historicky najlepšie umiestnenie od roku 2012 (tiež tretie miesto), alebo možno trochu trpká piata priečka. Zvlášť, keď pred rokom skončil s prehľadom štvrtý.

Veľa napovie už turecký víkend. Rýchla trať s veľmi dlhou rovinkou by teoreticky mohla oranžovým vyhovovať, veď si stačí spomenúť, ako sa McLarenu darilo v Monze. Okrem čistej rýchlosti však vstupuje do hry veľa ďalších premenných.

„Už od piatka musíme vyťažiť z auta maximum. V šialene tesnej bitke o tretie miesto môže rozhodnúť každý detail. Nesmieme si nechať ujsť akúkoľvek príležitosť. Osobne si nepamätám tak tesný súboj v strede poľa, aký prebieha tento rok,“ povedal Carlos Sainz.

Španielovi sa pozdáva rýchla trať v Istanbule. „Na začiatku roka by asi nikto nepredpokladal, že budeme jazdiť v Istanbule, no je fajn sem prísť. Pre mňa i mnohých ďalších je to úplne nová trať. Vyzerá ako zaujímavá, klasická trať, ktorá môže poskytnúť príležitosti na predbiehanie. Chceme dosiahnuť dobrý výsledok. Dôležité bude chytiť sa už od piatku, aby sme už v kvalifikácii na tom boli čo najlepšie,“ doplnil Sainz, ktorý bodoval v posledných troch pretekoch v „postupke“ s klesajúcou tendenciou – v Nemecku bol piaty, v Portugalsku šiesty a naposledy siedmy. V Pohári jazdcov sa pevnenejšie usadil v elitnej desiatke. Sainz je ôsmy so štvorbodovou stratou na tímového kolegu.

Lando Norris naopak predvádza v poslednom období trochu nevýrazné výkony. Pre objektivitu však treba uviesť, že v Nemecku doplatil na zlyhanie motora a v Portugalsku na bezohľadný manéver Strolla. Mladý Brit je po dvojtýždňovej pauze pripravený opäť zažiariť. „V Istanbule som ešte nikdy nejazdil, no veľmi sa tam teším. Na internete som si pozeral rôzne zábery z minulosti, a vyzerá to ako vzrušujúca trať. S týmito autami zrejme prejdeme cez ôsmu zákrutu na plný plyn,“ povedal Lando Norris, ktorý tiež vníma situáciu v Pohári konštruktérov. „Viem, že každý v tíme dá všetko do toho, aby sme z tohto víkendu vyťažili maximum. Verím, že budeme mať viac možností na predbiehanie než v Imole.“

Šéf tímu Andreas Seidl si myslí, že v bitke o tretie miesto nemusia rozhodnúť len výkony a čistá rýchlosť. „Svoju rolu môže zohrať šťastie vo všeobecnosti a taktiež smola v súvislosti s koronavírusom. Členovia nášho tímu sú maximálne disciplinovaní. Potrebujete však aj šťastie. Je ľahké sa nakaziť počas presunu na letiskách či v hoteli. Tieto veci sú už trochu mimo našej kontroly,“ povedal Andreas Seidl. V McLarene sa snažia dbať na prevenciu, v továrni sa striedajú ľudia v rôznych skupinách, ktoré sa navzájom nesmú stretnúť, a veľké tímové stretnutia sa presunuli do online podoby.

Ak by jeden z jazdcov musel ísť do karantény, McLaren by mohol nasadiť Stoffela Vandoorna, ktorý v britskom tíme strávil dve sezóny (2017, 2018). Ak by Vandoorne nebol k dispozícii, k slovu by prišlo záchranné riešenie. „V prípade absolútnej núdze by sme do auta posadili Paula di Restu,“ doplnil šéf McLarenu. Paul di Resta v súčasnosti pôsobí v úlohe spolukomentátora v televízii Sky, avšak záskok si už vyskúšal, keď na Hungaroringu 2017 nahradil v aute Williamsu Felipeho Massu. Možno si spomeniete, ako na Di Restu pri predbiehaní o kolo hromžil Kimi Räikkönen s dovetkom, že „ak ma ten chlap nevidí, mal by sa vrátiť k televíznemu komentovaniu.“

McLaren síce bojuje o tretie miesto, avšak pre prechod na motory Mercedes myslí aj smerom dopredu. „Je to skvelá výzva. Máme plné ruky práce so sezónou 2020, zároveň pripravujeme sezónu 2021 s prechodom na nový motor a rovnako máme v hlavách projekt na ročník 2022,“ vyhlásil technický riaditeľ tímu James Key, ktorý priblížil svoje očakávania od trate v Istanbule. „Trať predstavuje mix pomalých a rýchlych zákrut s viacerými dlhými rovinkami. Nastavenie prítlaku na týchto autách, ktoré sú výrazne odlišné od tých z roku 2011, bude jednou z výziev. Očakávame, že časy na kolo budú o niekoľko sekúnd rýchlejšie než v roku 2011 a pomalé zákruty spred deviatich rokov budú teraz stredne rýchlymi. Predpokladám, že na trati bude nový asfalt, čo tiež zamieša kartami. Nový povrch býva hladký, no zároveň ponúka nízky grip a počas víkendu sa môže výrazne vyvíjať. Piatok bude pre pochopenie pneumatík a nastavenie auta veľmi dôležitý,“ povedal James Key.