logo F1online.skF1online.sk

FIA končí s krytmi kolies. Treba vymyslieť niečo iné, odkazuje Tombazis

Nico Hülkenberg, vodná triešť, hmla
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala23. 5. 2024

Dážď bude aj naďalej inhibítorom formulovej akcie. Po posledných testoch krytov kolies totiž FIA s projektom končí, čo znamená, že v hustom daždi bude aj do budúcna nulová viditeľnosť. FIA teraz musí preskúmať iné riešenia, ako predísť odkladaniu či rušeniu pretekov pre nepriazeň počasia.

O problémoch s viditeľnosťou v hustom daždi sa hovorí už celé roky. FIA však konečne začala konať a pustila sa do hľadania riešenia. Minulý rok v júli testovala prvý prototyp zásteriek, ktoré sa však ukázali ako nedostatočné pri boji s vodnou triešťou.

Po ďalšom trištvrte roku vývoja vyšla na trať s niekoľkými vylepšenými riešeniami, medzi ktorými bolo aj kompletné zakrytie kolies. Videoanalýza však ukázala, že táto snaha vyšla navnivoč; množstvo hmly sa zmenšilo len minimálne.

Formu1a.uno

“Vždy sme vedel, že pod tvorbu vodnej hmly sa podpisujú dva hlavné faktory,” vysvetľuje pre motorsport.com šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis. “Jedným z nich je množstvo vody, ktoré je vysaté zo zeme difúzorom, druhým zas voda od kolies.”

FIA sa rozhodla celkom eliminovať vodnú triešť z kolies aj za cenu toho, že sa zakryté pneumatiky začnú prehrievať. “Povedali sme si, že skúsime kompletné zakrytie kolies aj za hranicou praktickosti, aby sme videli, čo sa s tým dá dosiahnuť a či to môže byť riešením. Predchádzajúce kryty (testované v Silverstone, pozn. red.) boli príliš krehké a malé. Myslím si, že také čosi by nemohlo fungovať.”

“Tak sme šli až na maximum, aby sme videli, čo sa dá dosiahnuť zakrytím kolies. A hoci to malo drobný efekt, nie je dostatočný, aby sme ho mohli nazvať riešením. Sme späť na začiatku,” zvestuje nie veľmi radostné správy Tombazis, ktorý kryty kolies ohodnotil ako “dosť škaredé, ale keby výrazne pomohli, radi by sme ich raz za rok nasadili”. “Zodpovedali sme si pár otázok. Vieme, na čom sme, ale nemyslím si, že tento projekt pokračuje. Musíme nájsť iné spôsoby, ako chrániť preteky pred zrušením.”

Aj keby Pirelli pripravilo najlepšie pneumatiky na svete a monoposty by nemali problémy s aquaplaningom, jazdiť za nulovej viditeľnosti je veľmi nebezpečné. Dnes už vieme, že najviac hmly generuje podlaha a difúzor, s ktorým by bolo treba niečo spraviť.

Tombazis je však skeptický a nemyslí si, že by bolo reálne difúzor zakryť či inak sa pokúsiť odkloniť vodnú triešť. “Teoreticky by sa tam dalo niečo spraviť, ale znamenalo by to odobrať všetok prítlak. Bol by to dosť veľký problém. Toto nie je jednoduchý ďalší krok, ak mám byť úprimný. Musíme to prediskutovať.”

“Tieto testy však vyšli, pretože nám ukázali, čo hľadáme. Niekedy testy dopadnú dobre a vy si hovoríte, že je to fantastické, inokedy to dopadne opačne a testy vám povedia, že sa neuberáte dobrým smerom a treba skúsiť niečo iné. Teraz treba zistiť, čo je to niečo iné,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia