logo F1online.sk

DRS nezmizne, komentuje pravidlá pre rok 2022 Key

Carlos Sainz, DRS
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala7. 11. 2020

Nová sada technických pravidiel, podľa ktorej začnú tímy v januári vyvíjať monoposty novej generácie, nám dáva nádej, že konečne sa problémy spojené s aerodynamikou pri jazde za iným monopostom stratia. James Key však upozorňuje, že samo o sebe to nebude stačiť a aj naďalej si budeme musieť pomáhať “umelým” DRS.

Systém DRS, ktorý dáva jazdcovi možnosť otvoriť zadné krídlo a tým znížiť odpor svojho auta, prišiel do Formuly 1 v sezóne 2011. Cieľom bolo zatraktívniť veľké ceny, no v mnohých prípadoch to nevyšlo. Buď sa ani za pomoci DRS nedalo predbiehať, alebo boli manévre príliš jednoduché a útočiaci jazdec sa dostal pred svojho súpera ešte pred brzdnou zónou.

Mnohí fanúšikovia to považujú za umelé predbiehanie, a tak ich potešili správy o tom, že Formula 1 pracuje na nových pravidlách, ktoré budú spísané s dôrazom na zníženie aerodynamického hendikepu prenasledovateľa. To sa má dosiahnuť jednoduchšími krídlami a ground effectom.

Circuit of the Americas

“Myslím si, že ak tieto plány zafungujú, tak DRS bude mať menší vplyv,” hovorí technický riaditeľ McLarenu James Key. “Stále to bude nevyhnutné, pretože nové pravidlá sú v podstate spísané okolo predbiehania.”

Aerodynamika áut je dôležitá, ale veľkú úlohu zohrávajú aj samotné okruhy. Ideálnym príkladom je Mugello, o ktorom si všetci mysleli, že na ňom bude predbiehanie nemožné, a napokon to bolo presne naopak. Vo viacerých zákrutách mohli jazdci vďaka sklonu trate voliť rôzne stopy, a tým sa aspoň čiastočne vyhnúť rozvírenému vzduchu.

Problémom je fakt, že na veľkej časti okruhov sa zákruty zvažujú smerom na vonkajšok. Cez ne tak vedie len jedna ideálna stopa. “Zisťujeme, že toto nie je len o autách, ale aj o okruhoch. Autá F1 sú na tratiach také rýchle, že máte len pár príležitostí, kde získať dostatočne veľkú výkonnostnú výhodu, aby ste mohli predbiehať. Jednou z nich sú, prirodzene, brzdné zóny.”

“Tu nám pomáha DRS,” pokračuje Key. “Pozrite sa na niektoré trate — napríklad na Spa, kde sa dá predbiehať na viacerých miestach, Bahrajn je na tom podobne. Vidíme ich tam predbiehať sa, nie je to teda nemožné.”

“Nové pravidlá podporia tesnejšie pretekanie na tých náročnejších tratiach, vezmite si Silverstone alebo Suzuku, dokonca aj Maďarsko. Ťažko sa tam nasleduje súper, ale ak sa vám to podarí, viete sa priblížiť a viete pretekať, nemusíte len čakať na rovinku.”

“Ale v tom celom bude asi stále zohrávať úlohu DRS — aby sme mali istotu, že sa manéver podarí. Zatiaľ to vyzerá tak, že jeho vplyv bude menší, s tým by som súhlasil,” uzavrel tému predbiehania Key.