logo F1online.sk

Bottas sa na stratégov nehnevá: Toto bolo o inom

Valtteri Bottas
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala3. 11. 2020

Stratégovia Mercedesu pomohli Lewisovi Hamiltonovi k zisku už 93. víťazstva tým, že mu povolili zmenu stratégie. A hoci hlas Valtteriho Bottasa vo chvíľach, keď sú role obrátené, nebýva vyslyšaný, po pretekoch v Imole sa na tím nehneval.

Veľká cena Emilia Romagna priniesla v porovnaní s predchádzajúcimi pretekmi v Portimau iný strategický príbeh. Kým Valtteri Bottas jazdil v druhej polovici VC Portugalska na druhej priečke a pred poslednou zastávkou si pýtal mäkkú zmes, teda zmenu stratégie v porovnaní s Hamiltonom, ktorý už mal obuté hardy, Mercedes mu takýto pokus o útok nepovolil.

Keď ale o týždeň neskôr Lewis Hamilton navrhol, aby po Verstappenovej a Bottasovej zastávke predĺžil svoj úvodný stint, Mercedes privolil. Vďaka tejto zmene sa koniec-koncov dostal Hamilton pred Bottasa. Vypracoval si totižto náskok, na ktorý Bottas nedokázal odpovedať.

Stratil totižto približne 50 bodov prítlaku, čo sa podľa inžinierov Mercedesu rovnalo strate zhruba 0,8 sekundy na kolo. Pre porovnanie, keď Charles Leclerc kolidoval so Sebastianom Vettelom v Štajersku, podľa tímu prišiel až o 100 bodov prítlaku a auto odstavil.

“Povedal by som, že to boli dva odlišné scenáre,” odpovedal Bottas na otázku, či necíti krivdu. “Ráno sme si prechádzali plány do pretekov, a tiež čo by sa stalo, keby sa jeden z nás dostal pod tlak a objavila by sa šanca na undercut zo strany Red Bullu.”

“To sa nakoniec týkalo mňa. Samozrejme, že som musel zareagovať. Keby som bol na Lewisovom mieste, postup by sa nezmenil. Vtedy by som chcel jediné, predĺžiť si stint a chopiť sa tej príležitosti. Lewisovi sa to vyplatilo, ale keby sme boli opačne, bolo by to rovnaké,” reaguje Fín presvedčene.

Lewis Hamilton mohol po pretekoch v Imole opäť raz ďakovať šťastene. Fáza virtuálneho bezpečnostného vozidla nebola spustená v momente, keď Esteban Ocon odstavil svoj monopost vedľa trate. Kým bolo aktivované virtuálne bezpečnostné vozidlo, hodnú chvíľu na trati viali len žlté vlajky. Zhodou okolností sa fáza VSC začala v momente, keď sa Hamilton približoval k boxovej uličke, a skončila sa, keď z nej vychádzal.

“Bolo by to extrémne tesné,” rozoberá otázku, či by sa Hamilton udržal pred Bottasom, keby Brit nevyťažil z lacnej zastávky, Andrew Shovlin. “V niektorých momentoch mal Lewis [virtuálny] náskok len približne polovicu sekundy.”

“Problém je ale v tom, že keď nasadíte hardy, tak im chvíľu trvá, kým sa zohrejú. To znamená, že strácate sekundu alebo až sekundu a pol,” pokračuje šéf traťových inžinierov. “A hoci to vyzeralo tak, že by si náskok dokázal vybudovať, nechceli sme ho na studených gumách pustiť priamo do toho súboja medzi Valtterim a Maxom, veď takto sme mali náskok. Keď teda vyšlo bezpečnostné vozidlo, tak mu situáciu dosť uľahčilo.”