logo F1online.sk

Na vojnu sa pripravujú aj dodávatelia palív, Aston Martin bude mať žolíka

Fernando Alonso
© LAT/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala18. 4. 2024

Formula 1 zažíva z hľadiska intenzity vývoja akúsi hibernáciu. Tú však už o dva roky vystrieda prebudenie do novej éry, v ktorej začnú medzi sebou zápasiť nielen technické oddelenia tímov, ale aj dodávateľov motorov a palív. Aston Martin si v tomto smere môže začať mädliť ruky, predpovedajú experti v padoku.

Ako sme už vysvetľovali v predchádzajúcich článkoch, úloha spaľovacieho motora bude od roku 2026 ešte väčšia ako dnes. Je to trochu paradox, keďže Formula 1 si v pravidlách presadila, aby len polovica celkového výkonu auta pochádzala zo spaľovacieho motora a zvyšná polovica z elektrickej časti.

Situáciu však komplikuje zrušenie MGU-H a nedostatočná rekuperácia jednotkou MGU-K, ktorá bude dobíjať batérie len na zadnej náprave. Okrem toho netreba zabudnúť na navýšenie výkonu elektrickej časti na trojnásobných 470 koní.

Aby mal pilot na rovinkách k dispozícii plný výkon pohonnej jednotky, jej riadiace systémy budú musieť zabezpečiť, že počas celého kola bude v batériách dostatok energie. Ak bude batéria prázdna, monopost príde o takmer polovicu z avizovaných približne 1000 konských síl, čo bude pre jazdca katastrofa.

Otázka znie: Kde vezme elektromotor dostatok energie? Inžinieri si dokážu poradiť aj s touto úlohou, hoci predkladané riešenie neznie ekologicky ani efektívne. Namiesto dodatočnej rekuperácie na prednej náprave, ktorú dodávatelia motorov zavrhli, sa chystajú spraviť zo spaľovacieho motora akýsi generátor na dobíjanie batérií.

Technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey v nedávnom rozhovore namaľoval nevídaný obraz: Na rovinkách bude všetko fungovať tak ako doposiaľ, no v zákrutách zrejme budeme svedkami toho, že spaľovacie motory budú naďalej bežať naplno — dokonca aj keď pilot zloží nohu z plynu. V tej chvíli už motory nebudú poháňať monopost, ale generovanú energiu uložia do batérií, aby elektrická časť z nej na nasledujúcej rovinke mohla čerpať a “nehladovala”.

Na scénu prichádza palivo

Ani spaľovacie motory však nebudú mať k dispozícii nevyčerpateľné zdroje energie, práve naopak. Aj v záujme znižovania hmotnosti monopostov budú palivové nádrže o 30 percent menšie ako dnes. Z pohľadu motorov bude kľúčové získať z paliva čo najviac energie.

Medzi dodávateľmi sa tak rozbehne vojna o to, kto dokáže vyrobiť energeticky bohatšie palivo. FIA už v technických pravidlách určila mantinely, medzi ktorými sa budú musieť pohybovať. Podmienok je viacero; palivo musí byť vyrábané z udržateľných zdrojov, musí sa dať nasadiť aj do bežnej premávky a oktánové číslo má byť v intervale od 95 do 102. Dodávatelia dokonca musia preukázať, že ich palivá sú vyvíjané na komerčné účely a v dostatočných objemoch.

“Medzi dodávateľmi palív chceme vytvoriť konkurenčné prostredie,” cituje nemecký AMuS Pata Symondsa, technického riaditeľa F1. “Nechceme však, aby niekto dominoval len preto, že má lepšie palivo.”

Len samotné palivo nikomu titul nezíska, no môže predstavovať veľkú pomoc. Aj preto Fernando Alonso po predĺžení kontraktu s Aston Martinom spomínal Hondu a partnera Aramco, ktorý bude britskej stajni dodávať palivá.

“V súčasnosti je vývoj palív zmrazený rovnako ako práce na motoroch. Avšak v budúcnosti môžu dodávatelia palív predstavovať oveľa významnejší rozdielový prvok, ako je tomu dnes,” vysvetľuje Auto Motor und Sport. “Spaľovacie motory budú naďalej bežať na extrémne chudobných zmesiach. Všetci výrobcovia preto musia úzko spolupracovať s motorovými partnermi na tom, aby z každej kvapky získali maximum energie. Vývoj v laboratóriách je už v plnom prúde.”

Pri spaľovaní chudobnejšej zmesi paliva sa do valcov dostáva viac vzduchu, než je potrebné na dokonalé spaľovanie. To so sebou prináša isté nevýhody ako napríklad prehrievanie motora, zvýšené opotrebovanie komponentov či riziko detonačného spaľovania, no na druhej strane dlhšie horenie zmesi zlepšuje efektivitu spaľovania a redukuje emisie.

Aramco ako líder v oblasti palív?

Inžinierov čaká veľká výzva a niektorí budú mať výhodu. “Experti očakávajú, že Aramco vstúpi do novej éry s náskokom. Arabská ropná spoločnosť už dodala FIA vzorky palív počas tvorby nových pravidiel. Aramco takisto dodáva ekopalivá, ktoré sú už používané vo Formule 2 a Formule 3. Podiel [biozložky] sa rok čo rok zvyšuje. V tejto sezóne 55 percent paliva tvoria udržateľné zložky.”

Aramco zatiaľ zbiera dáta v juniorských šampionátoch a pre Fernanda Alonsa s Aston Martinom môže predstavovať povestného eso v rukáve. “Keď Fernando Alonso spomínal Aramco ako jeden z faktorov, ktoré ho presvedčili predĺžiť kontrakt, nehovoril to len z marketingových dôvodov,” píše nemecký zdroj. “Štátna spoločnosť investuje do tohto projektu obrovské financie.”

Saudská Arábia v posledných rokoch nešetrí peniaze v žiadnej oblasti. “Vývojové a výrobné prevádzky už boli zriadené v Saudskej Arábii a v Španielsku, aby zohrali priekopnícku úlohu v oblasti ekopalív. Bude zaujímavé sledovať, či Alonsov plán napokon vyjde.”