logo F1online.sk

Prejazd vlásenkou s naplno vytočeným motorom? Bude to zvláštne, upozorňuje Newey

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 4. 2024

Finálna podoba nových technických pravidiel pre rok 2026 sa stáva predmetom čoraz intenzívnejších diskusií. Čakali sme, že v tomto čase budeme poznať nové predpisy, ale naďalej sa o nich len hovorí. Je zrejmé, že schválenie technických pravidiel pre motory dostalo FIA do náročnej situácie, na čo upozornil aj hlavný technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey.

Dodávatelia v súčasnosti naplno pracujú na vývoji nových pohonných jednotiek, ktorých výkon bude rozdelený 50 na 50 medzi spaľovací turbomotor a elektrický motor. Tým vzniknú niektoré zvláštne charakteristiky a podľa Adriana Neweyho sa zo spaľovacích motorov stanú v podstate benzínové generátory na výrobu elektriny. To podľa jeho slov môže viesť k bizarným výjavom. Viete si predstaviť, že by vlásenkou v Monaku prechádzali piloti s motormi vytočenými až na obmedzovač otáčok?

„Určite to bude zvláštna Formula 1, keďže spaľovacie motory budú fungovať celý čas v podstate ako generátory,“ vyhlásil Newey, ktorého cituje Motorsport.com. „Bude trvať nejaký čas, kým si zvykneme, že pri prejazde vlásenkou pri Grand Hoteli bežia motory naplno.“

FIA v súčasnosti pracuje naplno, aby hľadala riešenia, ktoré minimalizujú problémy a pravdepodobnosť bizarných scén. Najčastejšie sa hovorí o použití aktívnej aerodynamiky. Tá bude na rovinkách znižovať odpor vzduchu a šetriť energiu, v zákrutách zas autá s pomocou zdvihnutých krídel budú vyzerať ako Formuly 1. Samotný Newey tvorcom pravidiel nezávidí, keďže sa schválením predpisov pre pohonné jednotky dostali do náročnej situácie.

Geniálny inžinier vyjadril súhlas s tvrdením, že konštrukcia šasi a aerodynamiky bude slúžiť ako náplasť pre problémy s pohonnou jednotkou. „Myslím si, že je to férové stanovisko a podľa mňa by tomu dala za pravdu aj samotná FIA. Len dodávatelia motorov chceli, aby sa výkon delil medzi spaľovací a elektrický motor pomerom 50 na 50,“ povedal Newey.

„Ich marketingoví pracovníci podľa mňa povedali, že by sme do toho mali ísť, ale ja tomu nerozumiem. Má to zaujímavý potenciál, pretože Formula 1 môže slúžiť ako pole pre vývoj technológií. Problémom je cena batérie a elektrických systémov, ale výrobné techniky ju v budúcnosti pomôžu znížiť,“ hovorí najúspešnejší dizajnér všetkých čias.

„Ďalším problémom je batéria. My potrebujeme od batérií niečo celkom iné ako bežné cestné vozidlo, čo samo o sebe znamená, že chemické zloženie batérií a prípadne aj ich konštrukcia sú odlišné. Existuje teda riziko, že vytvoríme niečo, čo nebude veľmi relevantné pre cestnú premávku. Ani to však možno nie je kľúčový aspekt. Pre výrobcov je kľúčovým aspektom, aj keď to nikdy nepriznajú, vytvorenie dojmu relevantnosti pre cestnú premávku pre zákazníka v showroome,“ vyhlásil Newey.

Nájdenie správneho riešenia a správnej podoby technických pravidiel tak nebude jednoduché. FIA chce mať definitívnu podobu nových predpisov hotovú do konca júna a posledné týždne strávili jej inžinieri dolaďovaním niektorých dizajnových prvkov, najmä aktívneho zavesenia.

„Myslím si, že to bude náročné,“ povedal Newey o snahe vytvoriť vyváženú aktívnu aerodynamiku. „Je fér povedať, že predpisy pre motory boli vytvorené a presadené bez toho, aby sa veľmi myslelo na šasi, čo teraz spôsobuje dosť veľké problémy pri hľadaní funkčného riešenia.“

„Podľa mňa je jedinou dobrou vecou skutočnosť, že potrebujete efektivitu. Všetko, čo sa robí a propaguje, musí byť podľa mňa v súlade so všetkým, čo som už povedal – snahou využiť F1 na popularizáciu trendu,“ dodal Newey.