logo F1online.skF1online.sk

Liberty Media verí, že nenarazí na zákony EÚ. MotoGP nechce nijako spájať s F1

MotoGP, ilustračné
© X/MotoGP
Milan Kubala
Milan Kubala2. 4. 2024

Odkúpenie seriálu MotoGP americkou spoločnosťou Liberty Media rozdelilo fanúšikov. Časť z nich sa teší na spopularizovanie športu, časť má obavy z toho, ako Liberty potenciálne zneužije svoje postavenie na navýšenie svojich príjmov. Táto druhá téma však bude zaujímať aj protimonopolné úrady. Liberty verí, že tentoraz k zastaveniu predaja nedôjde.

Liberty Media v pondelok oznámila veľkú novinku: Za 3,6 miliardy dolárov odkúpila 86-percentný podiel v materskej spoločnosti, ktorá vlastní seriál MotoGP. Avšak tým, že sa dostala k obom svetovým šampionátom naraz, môže mať problémy so zákonmi podobne ako CVC Capitals v roku 2006.

CVC Capitals totiž pred rokom 2006 vlastnilo šampionát MotoGP. Keď sa mu naskytla príležitosť odkúpiť aj Formulu 1, rozhodlo sa jej chopiť. Útvar Komisie EÚ pre hospodársku súťaž vtedy rozhodol, že v prípade vlastníctva oboch seriálov by mohlo dôjsť k narušeniu princípov zdravej súťaže.

Trh s motoršportovými sériami nebol taký veľký ako dnes a ak by CVC vlastnilo obe, pri vyjednávaní s televíznymi vysielacími právami by tak došlo k výraznému posilneniu pozície a s tým spojený pravdepodobný nárast cien.

“Keď sa dve najpopulárnejšie športové podujatia v EÚ, Formula 1 a MotoGP, dostanú do rúk jedného vlastníka, prináša to riziko zvyšovania cien za televízne práva za tieto podujatia, a skresanie možností spotrebiteľov,” uviedla vtedy európska komisárka pre hospodársku súťaž Neelie Kroesová.

Liberty Media tak aj v pondelňajšom vyhlásení upozorňovala na to, že predaj ešte podlieha schváleniu všetkými inštitúciami. Generálny riaditeľ spoločnosti Greg Maffei napriek tomu verí, že orgány dospejú ku kladnému hodnoteniu.

“Máme zato, že trh so športovými a zábavnými produktami je široký a F1 s MotoGP tvoria len jeho drobnú podmnožinu. Tento trh sa výrazne zmenil od času, keď bol posudzovaný naposledy,” cituje The Race Grega Maffeia, ktorý zrejme narážal na posledný verdikt z roku 2006.

Európska únia vtedy argumentovala aj tým, že biznismodel Formuly 1 a MotoGP bol postavený na televíznych vysielacích právach, čo už dnes celkom neplatí. Príjmy Formuly 1 sa zásluhou Liberty Media diverzifikovali a ľudia k nej majú prístup aj inak ako cez televíziu.

Maffei navyše avizuje, že Liberty nebude spájať Formulu 1 s MotoGP. Televízne spoločnosti a promotéri veľkých cien sa tak nemusia báť toho, že na nich Liberty zatlačí zvýšením cien s odkazom: Buď dostanete všetko, alebo nebudete mať nič.

Podľa Maffeia je cieľom využiť získané poznatky pri propagácii MotoGP. “My sa na ne nebudeme pozerať ako na balík ani ich nechceme spoločne dostať na trh, sú to samostatné subjekty. Neprinášame nič, čo by využívalo obe značky spoločne.”

“Rozpoznávame vzorce a využívame to, čo sme sa naučili pri Formule 1. Vidíme možnosti, ako MotoGP dostať [k širšiemu publiku], no nevyužívame tieto dve značky,” pokračoval 53-ročný Američan. Môžeme sa teda domnievať, že v budúcnosti bude Netflix natáčať okrem Drive to Survive aj Ride to Survive?

“Z pohľadu regulácií sme teda sebaistí,” odkázal Maffei a poukázal na jeden dôležitý rozdiel medzi prípadom CVC Capitals a prípadom Liberty Media. “Spomínam si, že som sa zhováral s manažmentom CVC. Boli pod veľkým časovým tlakom, aby odkúpili Formulu 1. Nemali dostatok priestoru na to, aby si prešli celým regulačným procesom.”

Na rozdiel od nich sa Liberty dlho pripravuje na túto kúpu aj s právnikmi. Už na jeseň minulého roka sme počuli prvé šumy o predaji MotoGP a novinári avizovali, že splniť pravidlá EÚ a inštitúcií v iných krajinách nebude ľahké.

“Oni boli [súkromnou] spoločnosťou, ktorá mala veľké zisky v jednom produkte a chcela sa dostať ku kúpe druhého. Keď mali k dispozícii kontrakt, museli naň pristúpiť,” doplnil šéf Liberty. CVC sa vzápätí vzdalo seriálu MotoGP.

Súvisiace články

Diskusia