logo F1online.sk

Ceny lístkov na VC Las Vegas padajú. Organizátor sa chce pýšiť tým, že bude vypredané

Las Vegas, USA, ilustračné
© Unsplash/Antonio Janeski
Milan Kubala
Milan Kubala10. 11. 2023

Veľká cena Las Vegas sa nezadržateľne blíži. Vzhľadom na to, aký veľký ošiaľ sa efjednotke podarilo spraviť okolo pretekov v meste hriechu, sa očakáva veľkolepé divadlo, hoci začiatok veľmi veľkolepo neznie: Ceny lístkov ako aj hotelov rapídne klesajú. Aj veľké oči Formuly 1, organizátora Veľkej ceny Las Vegas a majiteľov miestnych hotelov raz museli uvidieť realitu.

Len aby z najsledovanejšieho podujatia sezóny nebola ešte obrovská fraška. Aj keď sa majitelia F1 z Liberty Media, ktorí vôbec prvýkrát sami promujú veľkú cenu, zastrájajú, že všetko ide ako po masle, z Nevady sa ozývajú negatívne hlásenia s čoraz vyššou frekvenciou.

Nejde však len o hrozby zo strany taxikárov, protesty pracovníkov v hoteloch a reštauráciách, ale napríklad aj o zvyšujúce sa náklady na zorganizovanie podujatia či klesajúce ceny vstupeniek a ubytovania. Zdá sa, že záujem predsa len nie je taký bombastický, ako si to efjednotka vysnívala.

Usporiadanie pretekov bude drahšie

Finančný riaditeľ Liberty Media Brian Wilding v uplynulých dňoch odhalil najnovšie odhady nákladov na usporiadanie VC Las Vegas počas hovoru s analytikmi z Wall Street. Otvorene pri tom priznal, že náklady na zorganizovanie pretekov začínajú prevyšovať pôvodné sumy.

Celkové výdavky sa mali pohybovať “blízko sume 400 miliónov dolárov”, no už do konca septembra stihla Liberty Media “stroviť” celých 435 miliónov. Svoj pôvodný rozpočet tak prekročila o 35 miliónov, pričom v tejto sume ešte nie sú započítané ani žiadne náklady za mesiace október a november.

Generálny riaditeľ Greg Maffei upokojil, že niektoré náklady sú len jednorazové — aj keď nákladnejšie, než sa čakalo — a investícia sa časom vráti. Do ďalších ročníkov už totiž nebude nutné najímať rôznych konzultantov, pripravovať veľkolepú otváraciu ceremóniu, vyvíjať mobilnú aplikáciu či vytvárať databázu fanúšikov.

Z pretekov vo Vegas sa vraj už od prvého roka má stať jedno z piatich najziskovejších podujatí v kalendári.

Bude sa mať kto postarať o ubytovaných?

Na priebeh súťažného víkendu však bude vplývať celý rad faktorov, pričom na niektoré z nich Liberty Media nemá prakticky žiaden dosah. Čo môže spraviť, aby zabránila štrajku hotelových pracovníkov? Azda len dúfať, že to bude mať na preteky minimálny dopad a veriť, že sa to návštevníkov dotkne čo najmenej.

“Pracovali sme aj s odborármi a veríme, že našich pretekov sa to priamo nedotkne,” ubezpečuje Greg Maffei. “Samozrejme, sledujeme, aký dopad by to mohlo mať na trh v Las Vegas ako celok.”

V prípade niektorých hotelov a kasín už kompetentní hlásia, že sa podarilo dospieť k dohode. O jasnom triumfe však ešte nemožno hovoriť. V piatok majú prebehnúť rokovania s ďalšími hotelmi, ktoré by mali dať odpoveď na otázku, či sa podarí odvrátiť hrozbu štrajku.

Ceny klesajú a klesajú…

Liberty trvá na tom, že podujatie bude vypredané — veď ako by to vyzeralo, keby na tom najjagavejšom klenote v kalendári boli na tribúnach voľné miesta. Organizátori si dokonca tak verili, a azda týmto krokom sprvoti pomohli nafúknuť ceny, že časť kapacity uviedli do predaja až v posledných dňoch a týždňoch.

“Zostáva nám ešte pár lístkov,” uviedla promotérka VC Las Vegas René Wilmsová. “A presne za týmto účelom sme odložili časť lístkov, keďže vieme, aký dopyt bude na poslednú chvíľu — Las Vegas je trh známy svojím last-minute charakterom. Preto sme veľmi nadšení a už pred štartom podujatia budeme mať vypredané.”

Vyzerá to tak, že veľké očakávania predsa len spľasli a aby sa organizátor mohol pýšiť tým, že vypredal celé podujatie, ceny za lístky výrazne klesajú, a to vôbec nie kozmeticky. V priebehu posledných troch mesiacov postupne padali až na dnešné dno. Štvrtkové a piatkové vstupenky vás vyjdú o približne 60 percent lacnejšie, nuž a aj pri kúpe lístkov na preteky ušetríte približne 35 percent z ceny, za ktorú sa predávali v auguste.

Hotely postupujú podobne. Ubytovanie za premrštené sumy už vypredali, a tak priebežne uvoľňujú zverák. Ceny za hotelové izby dosiahli vrchol v období po oznámení termínu konania pretekov, no do dnešného dňa dramaticky poklesli, vo väčšine hotelov o 60 až 83 percent.

Na pád cien reagujú aj fanúšikovia, ktorí sa snažia zrušiť svoje pôvodné objednávky a dohodnúť sa na ubytovaní podľa nového a oveľa výhodnejšieho cenníka. Nie každému sa to však podarí; veľká časť rezervácií má totiž na spodku drobným písmom uvedené, že ich nie je možné vrátiť ani refundovať.

Dotknutým priaznivcom Formuly 1 nezostáva iné, len sa zmieriť s tým, že možno práve ich sused z vedľajšej hotelovej izby bude mať rovnaký zážitok za polovičnú sumu len vďaka tomu, že s kúpou tak dlho otáľal.