logo F1online.sk

Robí si Red Bull z Mercedesu žarty? Toto je najlepšie riešenie, odkazuje Horner

Red Bull RB20
© RB Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár16. 2. 2024

Ako posledný z tímov predstavil tohtoročný monopost Red Bull. Jubilejný dvadsiaty výtvor z Milton Keynes mal byť podľa pôvodných informácií iba akousi evolúciou minuloročného auta, ktoré vyhrávalo preteky víkend čo víkend. Na prekvapenie mnohých sa však „malinovkári“ rozhodli na RB20 vykonať viacero výrazných zmien, ktoré nám náramne pripomínajú koncept Mercedesu. Ako si to vysvetliť? Nuž tak, že nie všetko na predchádzajúcich monopostoch strieborných šípov bolo na zahodenie.

Deväť z desiatich odborníkov na Formulu 1 by pred predstavením monopostu RB20 uviedlo, že Red Bull sa bude držať minuloročného konceptu, ktorý sa postaral o bezprecedentných 21 víťazstiev. Rakúsky celok sa však nemienil uspokojiť s konzervatívnym, hoci zmysluplným riešením. Namiesto toho nabral odvahu a odhodlal sa k vcelku radikálnym zmenám.

Tie sa dotkli najmä bočníc, ktoré sa počas predstavenia snažil všakovako skrývať. Na zverejnených fotografiách dokonca môžeme vidieť, že Sergia Péreza takticky postavil tak, aby chladiace otvory bočníc nebolo vôbec vidieť. A to mal za sebou len maketu skutočného auta!

RB Content Pool

Rendre monopostu nám toho tiež veľa nenapovedali, keďže na nich chladiace otvory bočníc dokonca chýbali.

RB Content Pool

Na samotnom predstavení bolo zas svetlo umiestnené strategicky nad monopostom, aby otvory bočníc bolo čo najmenej vidieť. I napriek tomu sa však na verejnosť dostalo pár záberov, na ktorých sme mohli po menších úpravách v grafických programoch pozorovať riešenie veľmi pripomínajúce vertikálne otvory chladenia Mercedesu, ktoré už strieborné šípy dávno zavrhli.

Môžeme si všimnúť, že Red Bull sa do určitej miery inšpiroval vlaňajším bezbočnicovým konceptom Mercedesu, ktorý viac-menej skĺbil so svojím doterajším. Výsledkom je, že nové bočnice Red Bullu nie sú také vypuklé, ako bežné bočnice zvyknú byť, ale zároveň sa nejedná ani o čistokrvný bezbočnicový koncept.

Ďalšou novinkou sú akési žliabky, ktoré lemujú kryt motora po oboch stranách. V tomto prípade ide o takmer exaktné riešenie, s akým prišiel pred rokom Mercedes. Žliabky sa nachádzajú tesne pod hornou nárazovou štruktúrou vo výške ramien svätožiary.

RB Content Pool

Chystá sa Red Bull ukázať Mercedesu, ako sa to robí?

Vyzerá to tak, že víťazný Red Bull sa pre rok 2024 rozhodol inšpirovať hneď niekoľkými riešeniami z dielne Mercedesu. Vynára sa preto otázka: Čo ho k tomu viedlo? Azda sa v Milton Keynes rozhodli vystreliť si z Mercedesu a ukázať mu, že stačilo jeho riešenie bočníc mierne upraviť a bolo by možné s ním vyhrávať?

Alebo je to inak a Red Bull cítil potrebu vymyslieť niečo nové, aby si udržal svoj náskok? Inžinieri z Milton Keynes si v priebehu minulej sezóny uvedomovali, že autá súperov sa čoraz viac podobajú na ich riešenie, čo automaticky zmenšuje rozdiely medzi tímami, a tým pádom aj výhodu Red Bullu.

Christian Horner prezradil, že za novinkami nemáme hľadať žiadne bočné úmysly. „Nejedná sa o taktizovanie, hľadíme na to, čo bude najlepšie z hľadiska výkonnosti a na to, čo sa javí byť najlepším možným riešením na simulátore,“ nechal sa počuť šéf Red Bullu, ktorého slová cituje Motorsport.com.

„Je zrejmé, že auto vyzerá v určitých oblastiach viditeľne inak ako v minulom roku. Uvidíme, ako na tom bude z hľadiska rýchlosti. Touto cestou by sme sa však nevydali, keby sme si nemysleli, že sa jedná o lepšie riešenie,“ vysvetľuje 50-ročný Brit.

Horner priznal, že na monoposte RB20 dostala pred opatrnou evolúciou prednosť mierne riskantná, ale za to inovatívna revolúcia.

„Na aute sme vykonali niekoľko skvelých inovácií, ktoré budú v priebehu niekoľkých nasledujúcich týždňov nepochybne dôkladne preskúmané. Tím prišiel s kreatívnymi myšlienkami, ktoré možno odpozorovať na niektorých riešeniach, ktoré sme zaviedli. Rozhodli sme sa nevydať cestou konzervatívnej evolúcie, namiesto toho sme vsadili na niekoľko skutočných inovácií,“ dodal Horner.