logo F1online.sk

Newey má z „tretej evolúcie“ Red Bullu obavy: Máme limitované zdroje

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 2. 2024

Red Bull RB18 a Red Bull RB19 patrili k najdominantnejším strojom v histórii Formuly 1. Ich nástupca RB20 príde na svet pod značným tlakom očakávaní. Jeho tvorca Adrian Newey si pritom na verejnosti dovolil zapochybovať.

Z Red Bullu by po posledných dvoch sezónach mala sršať jedine sebadôvera. Po dvoch fantastických rokoch mali v tíme všetky dôvody držať sa súčasnej filozofie. Adrian Newey však myslí ďalej než ktokoľvek iný a vidí veci, ktoré iní nevidia. Nový monopost uzrie svetlo sveta budúci týždeň a od prvej chvíle bude pod nemalým tlakom očakávaní, ktoré stanovili jeho predchodcovia.

„Naše auto je viac-menej treťou evolúciou monopostu z roku 2022,“ povedal Newey pre Talking Bulls, čo je oficiálny podcast jeho tímu. „V najdôležitejších bodoch bolo naše minuloročné auto evolúciou toho z roku 2022. Prebehol normálny vývoj aerodynamiky, aplikovali sme niektoré naše zistenia v oblasti zavesenia a stroj odľahčili, pretože sa za celú sezónu 2022 nedostal na hmotnostný limit.“

„Tohtoročné auto bude evolúciou pôvodnej RB18. Samozrejme, v tejto chvíli nevieme, či je tretia evolúcia toho monopostu príliš konzervatívne riešenie, keď ostatní sa vydali inou cestou. Skrátka nevieme,“ povedal Newey.

„Je otázne, či sme mali zostaviť pracovnú skupinu, ktorej úlohou by bolo preveriť úplne inú cestu vo vývoji, alebo máme pokračovať smerom, ktorým sme sa vydali. Máme obmedzené zdroje, takže nemôžeme robiť všetko a preveriť každú jednotlivú možnosť. Preto sme sa rozhodli rozvíjať to, čo máme. Dúfam, že to bude rozumné a správne rozhodnutie,“ dodal s nádejou Adrian.

Ten opäť raz vyjadril prekvapenie nad tým, ako dobre to jeho tímu s novými pravidlami vlastne ide. „Myslím si, že s naším prvým autom sa nám podarilo správne postaviť základy z hľadiska výskumného procesu, architektúry monopostu, usporiadania a podobne. Podarilo sa nám vytvoriť slušné auto, ktoré sme potom rozvíjali v priebehu sezóny 2022, ktorej druhá polovica bola z našej strany veľmi dobrá,“ povedal Newey.

„V roku 2023 sme očakávali, že štartový rošt sa vyrovná. Vlaňajšia sezóna nás teda všetkých – a mňa najviac – veľmi prekvapila. Naozaj sme nečakali takú dominanciu. Ak to však dobre chápem, predpokladám, že v tomto roku uvidíme na rošte dosť áut, ktoré vyzerajú veľmi podobne ako to naše,“ dodal hlavný technický riaditeľ Red Bullu.

Aj keď to tak na prvý pohľad nevyzeralo, zvlášť v závere minulej sezóny bolo zreteľné, že štartové pole sa postupne vyrovnáva. Nateraz však zostáva otázne, ako veľmi je za to zodpovedný priškrtený vývoj Red Bullu, ktorý vlani nemal takmer žiadny dôvod pokračovať v práci aj v druhej polovici sezóny, alebo súperi naozaj zistili, kadiaľ vedie cesta za úspechom.

„Štartový rošt bol vyrovnaný a preteky boli čoraz tesnejšie. V Austine sme smerovali k prehre. Zariskovali sme, povolali sme Maxa do boxov skôr a zmenili stratégiu. On sa už postaral o zvyšok,“ povedal Newey.

„Ak mám byť úprimný, tak vo Vegas boli pravdepodobne Charles Leclerc a Ferrari rýchlejší. Max sa tam určite postaral o rozdiel. Aj keď sa nám podarilo vyhrať všetko okrem Singapuru, ku koncu sezóny nám šliapali na päty. Netreba veľa a v priebehu zimy sa môže všetko zmeniť. Sme teda pod veľkým tlakom,“ dodal Adrian.