logo F1online.skF1online.sk

Našim problémom s pneumatikami sme ešte celkom neporozumeli, priznal Komacu

Nico Hülkenberg, Haas zozadu
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 1. 2024

Najmenší tím vo Formule 1 pochytili na konci kalendárneho roka 2023 nemalé sváry. Tie vyvrcholili až vykopnutím šéfa Günthera Steinera. Majiteľ stajne Gene Haas v podstate vyhodil svoju tvár, svoj zdroj popularity a fanúšikov, čiže aj zdroj nemalých príjmov. Miesto toho sa vydal na tenký ľad s oveľa menej charizmatickým inžinierom Ajaom Komacom. Ten čelí na začiatku svojho pôsobenia hore problémov.

Začiatok a koniec všetkých komplikácií vo Formule 1 je samotný monopost. Takmer nikdy sa nestalo, že by tím mal perfektné auto a nefungoval. Väčšinou je to rýchlosť a výsledky, na ktoré sa potom nabaľujú ďalšie problémy. Rovnako je to aj v prípade Haasu.

Tento tím zakončil minulú sezónu na poslednom mieste Pohára konštruktérov. Hlavným dôvodom bolo nepochybne pretekové tempo monopostu VF-23. Za celú sezónu sa Haasu nepodarilo ani len zmierniť problémy s degradáciou pneumatík a keď tím konečne nasadil veľké balíky úprav, príliš veľa sa toho nezmenilo. Žiaľ, aj z vyjadrení nového šéfa je cítiť, že v Haase si kladú veľa otázok, ale nemajú všetky odpovede.

„Nemyslím si, že sme porozumeli všetkému,“ priznal Komacu, ktorého cituje Motorsport.com, na margo problémov s degradáciou pneumatík. „Myslím si, že sme porozumeli významnej časti problému, ale dôkaz získate, až keď postavíte auto, ktoré sa s tým dokáže vyrovnať. Nerád by som si tu sadol a povedal, že tomu stopercentne rozumieme. Nie je to tak. Máme však slušnú predstavu na čo sa potrebujeme sústrediť.“

Komacu pôsobí v Haase prakticky od vzniku tímu a bol pri všetkých problémoch, ktoré stajňu postihli. Niečo podobné si pamätáme napríklad zo sezóny 2019, kedy však mal monopost, naopak, problémy so zahrievaním gúm.

„Naše programy boli v rokoch 2019 a 2023 veľmi odlišné. Možno to vyzerá rovnako, ale je to veľmi odlišné. Práca je však základ. Ak nepracujeme veľmi integrovane, nekomunikujeme správne medzi aerodynamickým oddelením v Taliansku a oddelením v Británii, ktoré má na starosti aj prácu s pneumatikami, tak je to problém,“ hovorí Komacu.

„Pracovná kultúra a prax je niečo, na čo sa budem zameriavať a čo chcem zlepšiť. Chceme sa posúvať ako jeden celok. Máme skutočný problém s autom, tak ho všetci akceptujme, potom komunikujme a otvorene diskutujme. Nevyhnete sa tomu, že pri stole sa objaví aj nesúhlas. Myslím si však, že pokým je všetkým jasné, že je treba urobiť rozhodnutie, tak nesúhlas je zdravý. Niekto musí rozhodnúť a určiť smer. Ak by niekto označil problém a ten druhý by s ním odmietol komunikovať a pokračoval po svojom, tak sa nemôžeme posunúť. Myslím si teda, že pracovné postupy sa musia zlepšiť,“ vyhlásil Komacu.

Súvisiace články

Diskusia