V Milton Keynes a s Adrianom Neweym som strávil veľa času, vyhlásil prezident Fordu
Ford začiatkom roka 2023 s veľkou pompou oznámil návrat do Formuly 1 a začiatok spolupráce s tímom Red Bull. Následne sme od americkej automobilky rok nič nepočuli. Začína však sezóna 2024 a s ňou všetky tímy a automobilky predstavujú svoje plány na nový rok. Výnimkou nie je ani Ford, ktorý čelí stále častejším otázkam na margo ich programu vo Formule 1, ktorý, prirodzene, všetkých najviac zaujíma.
Je možné, že za mlčaním Fordu sú aj komerčné dohody. Predsa len, partnerom Red Bullu je, a v nasledujúcich dvoch rokoch aj bude, japonská Honda. Tá chce za svoje peniaze a svoj vývoj aj reklamu a viditeľnosť, ktorú by obvykle dostal Ford, ktorého príchod do Formuly 1 je veľkou vecou.
Naznačil to aj prezident automobilky Jim Farley osobne, ktorý sa zúčastnil na slávnosti pri príležitosti zahájenia novej sezóny Ford Performance v americkom Charlotte. Aj keď sa vyjadril optimisticky, jedným dychom dodal, že veľa o tomto projekte nemôže hovoriť. „Mal som možnosť stráviť veľa času s tímom v Milton Keynes a s Adrianom Neweym. Podľa mňa sme na dobrej ceste,“ povedal Farley, ktorého cituje Motorsport.com.
„Na rok 2026, aj keď sa to zdá ďaleko, máme pred sebou ešte kopu práce pri zlepšovaní pohonného ústrojenstva, ale som naozaj spokojný s naším pokrokom. Bol by som rád, keby som vám mohol povedať viac, ale myslím si, že sme na dobrej ceste,“ dodal.
Značka Ford sa teda vráti do Formuly 1 prvýkrát od roku 2004 a táto posledná spomienka je skutočne veľmi trpká. Projekt továrenského tímu Jaguar je dodnes jedným zo symbolov priam hanebného neúspechu v F1. História automobilky v najvyššej motoristickej triede je však oveľa viac ako len Jaguar. Cosworth DFV je dodnes celkom iste najlegendárnejším motorom v histórii Formuly 1. Tento agregát vznikol zásluhou peňazí Fordu. Iróniou osudu sa teraz automobilka vracia ako partner Red Bullu, ktorému tím Jaguar pred dvadsiatimi rokmi predala.
„Vraciame sa do F1 spôsobom, akým sme to v minulosti nerobili. Vo Formule 1 nájdeme najvyspelejšiu aerodynamiku, najlepšiu telemetriu a najlepšiu digitálnu diagnostiku. Všetky tieto veci potrebujeme v elektrických automobiloch. V skutočnosti je to teda návrat do 70. rokov, keď sme z tohto športu získavali technológie,“ povedal Farley.
„Nie je to ako vlastniť a riadiť tím. Ideme tam čisto preto, aby sme získali technológiu. Red Bullu môžeme ponúknuť technológiu batérií a získať telemetriu, digitálnu diagnostiku, ako aj aerodynamiku, ktorú môžeme využiť pri vývoji našich sériových elektromobilov,“ pokračoval prezident Fordu.
„V mnohých týchto technológiách sú najlepší na svete a my ich zúfalo potrebujeme, pretože automobilový biznis sa mení. Je to doslova návrat do budúcnosti – čistý transfer technológií,“ dodal.
Nie je to však len o získavaní know-how, čo je zaiste dôležitý produkt. Najlepšia technológia vo Formule 1 obvykle vyhráva preteky a presne o to sa bude Ford s Red Bullom pokúšať. „Získali sme pre tento účel ten najlepší tím. Máme najlepších jazdcov a najlepšiu technickú podporu. Podporujú ich tí najlepší ľudia Fordu z celého sveta. Ich motoráreň, ktorú budujú v Milton Keynes, je absolútne špičková. Máme lístok do prvej triedy až na najvyšší stupienok na pódiu,“ prehlásil Farley.