logo F1online.sk

Aktívna aerodynamika nie je náplasť, ktorou sa zakryjú problémy nových áut, hovorí Waché

Pierre Waché
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 1. 2024

Formulu 1 čakajú v roku 2026 podstatné zmeny. Nové budú autá, motory a nemálo sa zmenia aj športové pravidlá. FIA plánuje vo väčšej miere využívať aktívnu aerodynamiku, ktorá bude mať tak trochu dvojitý účel. Tým prvoradým a najviac proklamovaným je zlepšenie pretekania a šou, ale to zároveň pomôže minimalizovať niektoré slabiny nových áut, čo je však podľa technického riaditeľa Red Bullu Pierra Wachého neprijateľné.

Bol to práve jeho tím, ktorý sa v priebehu minulého roka veľmi nahlas ozval so svojimi obavami z nových monopostov. Budú mať naozaj problémy na dlhých rovinkách a s nedostatkom energie? FIA takéto čierne scenáre odmieta a dodávatelia motorov dodatočnú zmenu pravidiel taktiež odmietli. Jedine Ferrari sa vyjadrilo v tom zmysle, že najprv chce poznať definitívnu podobu nových monopostov, až potom je ochotné hovoriť o úprave predpisov.

FIA má v pláne autá odľahčiť a rozšíriť používanie aktívnej aerodynamiky, čo by monopostom mohlo pomôcť výrazne šetriť energiu. „Rýchlosť klesá a celkový pocit nie je taký dobrý,“ prehlásil technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché v rozhovore pre Motorsport.com o schopnostiach nových monopostov na rovinkách.

„FIA spolupracuje s tímami na spôsoboch, ako najlepšie rozdeliť využívanie energie, aby sa zlepšil rýchlostný profil v priebehu kola. Okrem toho sa pracuje aj na charakteristikách nových monopostov s menším odporom vzduchu a menším prítlakom. S menším prítlakom dokážete rekuperovať viac energie, pretože strácate viac času v zákrutách a pri brzdení, ale zase menej na rovinkách,“ vysvetlil Waché.

Na margo aktívnej aerodynamiky však povedal, že nemá slúžiť ako núdzové riešenie pre prípadné nedostatky nových motorov: „Nemôžete ju využiť ako náplasť, aby ste dosiahli svoj cieľ. Musíte sa na problém pozrieť viac zoširoka a opýtať sa: ‚Ako to vyriešim? Aké potrebujem charakteristiky monopostu?‘ Ak na vyriešenie niektorých vecí potrebujete náplasť, môžete ju využiť aj potom. Nemôžete tou náplasťou začať, pretože tak to nikdy nebude fungovať,“ povedal technický riaditeľ Red Bullu.

Jeho nadriadený Adrian Newey pritom prednedávnom vyjadril aktívnej aerodynamike podporu. Vraj je bežnou súčasťou civilnej premávky a ponúka množstvo zaujímavých možností, pritom sám povedal, že „viac aktívnej aerodynamiky je snahou vykompenzovať nedostatok energie pohonnej jednotky“.

Waché však pripomenul, že pohyblivá aerodynamika si vyberie svoju daň na váhe, čím sa sťaží ambiciózny plán FIA odľahčiť autá až o päťdesiat kilogramov oproti súčasnosti. Návrh na zmenu pomeru výkonu spaľovacieho motora a batérie tak zrejme nezomrie, aj keď Medzinárodná automobilová federácia takúto možnosť odmieta.

„Problém je, že vývoj motora trvá dlhšie ako vývoj šasi,“ povedal Waché. „Zmeniť koncept spaľovacieho motora, batérie a elektrického pohonu začína byť v tomto okamihu veľmi zložitý. Nepremysleli však celú koncepciu týchto nových pravidiel.Najprv definovali predpisy pre motory a teraz sa s tým musíme vyrovnať pri návrhu šasi, aby sme tým kompenzovali vzniknutý problém.“