logo F1online.sk

Motory F1 sa budú prispôsobovať potrebám cestnej premávky, trvá FIA

Nahý Red Bull RB19 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 1. 2024

Formula 1 musí zostať atraktívna pre výrobcov automobilov. V 21. storočí mala najvyššia motoristická trieda presne tento problém. V hybridnej ére tu niektoré automobilky nadobudli také dominantné postavenie, že zmeny v oblasti pohonných jednotiek sa pretláčali len ťažko. V roku 2026 by sa to malo konečne zmeniť. Aj keď nové motory narážajú na neustálu kritiku, FIA trvá na tom, že práve dianie na automobilovom trhu bude určovať podobu ďalších generácií pohonných jednotiek.

Príchod Audi, Fordu či zotrvanie Hondy je dôkazom, že Formula 1 sa vybrala správnym smerom. Nech si už o elektromobilite či batériách myslíme čokoľvek, pre náš šport je záujem automobiliek najdôležitejším determinantom prežitia a celkového úspechu. Nové pohonné jednotky sa ešte neobjavili na okruhoch celého sveta, ale už zaznamenali prvé úspechy v podobe nemalého záujmu popredných svetových automobiliek.

„Krok pre rok 2026 je definovaný. Ešte budeme diskutovať, čo urobíme potom,“ povedal médiám šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis, ktorého cituje Motorsport.com. „Na stole je stále veľa možností; či už sú to udržateľnejšie palivá, či je to vodík – FIA v súčasnosti v tejto oblasti vyvíja veľké úsilie –, alebo aj viac elektriny.“

„V každom prípade však musíme zostať relevantným odvetvím pre automobilky, ktoré súťažia vo Formule 1. Nemôžeme sa vydať úplne náhodným smerom, ktorý nesúvisí s cestnými automobilmi. Potrebujeme zostať relevantnými pre cestnú premávku. To je náš hlavný cieľ. Myslím si, že každý v padoku vidí to obrovské množstvo výziev, ktoré treba riešiť,“ dodal Tombazis.

S tým však príliš nesúvisí cieľ Formuly 1 stať sa do roku 2030 uhlíkovo neutrálnou. Cieľ podstatný pre zlepšenie celkového imidžu tohto športu – samozrejme, nikdy nebudú spokojní všetci – sa však nepodarí dosiahnuť len vďaka novým motorom. Uvedomuje si to aj Tombazis.

„Samotné monoposty sa na uhlíkovej stope podieľajú len veľmi málo, tuším, že celkovo je to menej ako dve percentá,“ povedal grécky inžinier. „Je teda zrejmé, že v rámci našej celkovej zodpovednosti za šport musíme riešiť aj ostatných 98 percent, ktoré zahŕňajú logistiku, materiály, počet komponentov, kalendár a množstvo ďalších vecí. Samotné monoposty sú však dôležité z technologického hľadiska vo vzťahu k automobilkám.“

Súvisiace články