Monoposty budú v roku 2026 svižné, sľubuje FIA
Formulu 1 čaká v roku 2026 úplne nová kapitola. Aj keď súčasné technické pravidlá majú za sebou len celé dve sezóny, podoba nových predpisov pre rok 2026 a nasl. už nabrala reálne kontúry. Nový koncept sa držal niekoľkých základných pilierov, medzi ktoré patrilo aj uľahčenie prenasledovania súpera a úspora váhy.
Najdôležitejšou zmenou budú v roku 2026 pohonné jednotky. Tie sa zmenia v podstate prvýkrát od roku 2014. FIA, Formula 1 a tímy sa dohodli, že prejdú na plne udržateľné palivá, zvýšia podiel elektriny a zbavia sa MGU-H. Všetky tieto zmeny spolu s rozpočtovým stropom primäli Audi vstúpiť do F1 s vlastným továrenským tímom, Hondu si rozmyslieť svoj odchod a Ford uzavrieť strategickú spoluprácu s Red Bullom.
Nebudú to však len pohonné jednotky, ktoré si prejdú zásadnými zmenami. Aj monoposty sa musia prispôsobiť výzvam, ktoré vyplývajú z nasadenia nových motorov a taktiež potrebujú reagovať na poučenia z posledných dvoch rokov po návrate prísavného efektu. Aj keď ešte nepoznáme plné znenie pravidiel, FIA o nových autách už verejne prehovorila.
Riadiaci orgán usporiadal tlačovú konferenciu, na ktorej bol prítomný aj šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis. Bývalý inžinier Ferrari vysvetlil vybraným médiám, ako asi budú vyzerať autá po roku 2026.
Menšie, ľahšie a svižnejšie
Toto je asi najčastejšia sťažnosť pilotov a verejnosti po roku 2022. Súčasný monopost F1 váži prázdny až 798 kilogramov. To nie je dobré pre pretekanie, pre degradáciu pneumatík a pre samotnú jazdu, ktorá je omnoho menej svižná a zábavná. Aj keď sa zdalo nereálne, aby po roku 2026 s veľkou batériou a rekuperačnými systémami autá schudli, podľa FIA sa presne to aj stane.
Rázvor sa skráti z 3600 na 3400 milimetrov a nové autá budú tiež o desať centimetrov užšie. „Cielime na omnoho nižší hmotnostný limit. V roku 2026 by mala byť minimálna váha asi o 40 až 50 kilogramov nižšia než dnes,“ vyhlásil Tombazis, ktorého cituje Motorsport.com. Tieto plány už skôr narazili na odpor odbornej verejnosti, podľa ktorej je realistické skôr zníženie hmotnosti o asi 20 alebo 30 kilogramov vzhľadom na vlastnosti a parametre nových áut. Môžeme preto predpokladať, že začiatkom roka 2026 budú mnohé tímy opäť trpieť nadváhou.
„Spôsob, akým to chceme dosiahnuť, súvisí s koncepciou ‚svižného auta‘, ako sme ju interne nazvali. Skrátka si myslíme, že v posledných rokoch sa monoposty stali príliš objemnými a ťažkými,“ povedal Tombazis. Menšie auto však zároveň znamená menej prítlaku. V roku 2026 preto možno Formula 1 spomalí, ale to všetko v prospech lepšieho pretekania.
„Nižšia prítlačná sila znamená, že sa zníži veľké zaťaženie komponentov, napríklad zavesenia, a to umožní tímom následne znížiť hmotnosť,“ predstavil jeden z kľúčových mužov FIA myšlienkové pochody svojho tímu. „Predbežne sa zameriavame na 16-palcové disky kolies s menším priemerom a užšími pneumatikami vpredu aj vzadu. To všetko nám podľa nás pomôže výrazne znížiť hmotnosť,“ dodal Tombazis.
Druhý pokus zlepšiť pretekanie
Návrat prísavného efektu v roku 2022 mal jasný cieľ – uľahčiť prenasledovanie monopostov a tým zlepšiť pretekanie. Tento cieľ však príliš nevyšiel, keď tímy stále menej a menej využívali podlahu a našli cesty, ako využiť pre zlepšenie prítlaku karosériu monopostu. Negatívnym dôsledkom však bolo sťaženie prenasledovania a čoraz viac špinavého vzduchu. Želaný efekt sa teda nedostavil. FIA to v roku 2026 chce skúsiť ešte raz prostredníctvom evolúcie súčasného konceptu a zacelením medzier v pravidlách, ktoré tímom umožnili obísť pôvodný účel nových predpisov.
„Rok 2023 priniesol drobné zhoršenie tesného pretekania. Autá sa trochu zhoršili v schopnosti tesne nasledovať. Myslíme si však, že chápeme, prečo sa to stalo a čo musíme urobiť. Veríme, že nové pravidlá prinesú omnoho robustnejšie riešenia,“ povedal Tombazis, ktorý verí, že FIA tentokrát omnoho lepšie „utesní“ potenciálne medzery v predpisoch.
Nové autá tak budú mať menej prítlaku a menší odpor vzduchu, ale podľa ich tvorcov výrazne nespomalia. Okrem toho však FIA bez okolkov pripomína, že rýchlosť nie je jej hlavná starosť. „Nie je to pre nás dôležitý faktor. Rýchlosť však bude veľmi podobná ako dnes,“ tvrdí Tombazis.
„Myslím si, že sa budeme pohybovať v rozmedzí niekoľkých sekúnd alebo tak nejak. Keby však autá spomalili aj o päť sekúnd, nespôsobí nám to žiadne vrásky. Rozdiely budú na prvý pohľad viditeľné len tým, ktorí o tom niečo vedia. Stále budú vyzerať ako monoposty F1. O tom niet pochýb,“ vyhlásil zástupca FIA.
Pohyblivej aerodynamiky bude viac
Ak nie ste fanúšikom DRS, tak nasledujúce riadky sa vám nebudú páčiť. Aj keď majú nové pravidlá za cieľ zlepšiť prenasledovanie a pretekanie, pohyblivých súčastí sa nezbavíme. Nielenže zostane DRS, ale pribudnú ďalšie pohyblivé súčasti. FIA totiž chce využiť túto technológiu, aby autá zrýchlila a takisto aby eliminovala prípadné problémy s nedostatkom energie.
Na tejto oblasti sa však ešte pracuje, keďže stále nevieme úplne presne, ako to bude vyzerať. Hovorilo sa napríklad o „reverznom DRS“, keď sa znevýhodní auto vpredu, ale FIA tento nápad nakoniec zavrhla. „Na rovinkách sa určite zmení náklon krídla, aby sa znížil odpor vzduchu. Určite však nebudeme spomaľovať vedúceho jazdca. To by jednoducho nefungovalo,“ uisťuje Tombazis.
„Budeme mať určitý ekvivalent súčasného DRS, čo umožní nasledujúcemu jazdcovi v určitom časovom limite za súperom, aby sa dostal do pozície na útok. Akú podobu bude mať tento mechanizmus? Máme niekoľko možností. Je tu dodatočná zmena aerodynamickej zložky na rovinke, dodatočná zmena aerodynamickej zložky v zákrute alebo na to použijeme výkon motora. Stále vykonávame počítačové simulácie, aby sme dospeli k najlepšiemu možnému riešeniu,“ vysvetľuje šéf FIA pre oblasť monopostov.
„Nechceme, aby sa autá na rovinkách obiehali. Chceme, aby sa k sebe priblížili v okolí brzdného bodu, došlo k skutočnému súboju a jazdci mohli predviesť svoje schopnosti,“ hovorí Tombazis, podľa ktorého je lepšie použiť DRS na priblíženie pilotov, nie sa ho úplne zbaviť a ubrať na atraktivite pretekov. Finálne riešenie však zatiaľ nepoznáme.