logo F1online.sk

Testovanie novej generácie monopostov vo veternom tuneli bude možné až od 1. januára 2025

Veterný tunel, aerodynamika, Brackley
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 12. 2023

Posledné zasadnutie Komisie F1 prinieslo niekoľko podstatných rozhodnutí smerujúcich k budúcemu vývoju a testovaniu. Nové pravidlá pre rok 2026 ešte stále nie sú známe oficiálne, ale Medzinárodná automobilová federácia v spolupráci s tímami už robí kroky smerujúce k príprave na novú éru Formuly 1.

Podobne ako pred rokom 2022, aj pred štartom sezóny 2026 sa tímom umožní len ročný vývoj vo veternom tuneli a na CFD. Zmenou športových pravidiel Medzinárodná automobilová federácia oficiálne zakázala vývoj nových monopostov pred 1. januárom 2025.

Portál Motorsport.com trefne pripomína, že aj keď nové technické pravidlá pre rok 2026 a nasledujúce ešte nie sú finalizované a nikto nepozná ich oficiálnu podobu, tímy už majú celkom dobrú predstavu o nových monopostoch. V snahe aspoň trochu vyrovnať šance všetkých a zabrániť úplnému „odpísaniu“ sezón 2024 a 2025 padlo rozhodnutie, že monoposty pre rok 2026 smú byť vo veternom tuneli a na CFD vyvíjané až od 1. januára 2025.

„Od 1. 12. 2023 do 1. 1. 2025 vrátane sa testovanie vo veternom tuneli môže vykonávať len s použitím zmenšeného modelu, ktorý v podstate zodpovedá technickým predpisom F1 na roky 2023, 2024 alebo 2025,“ uvádzajú po novom technické pravidlá. Podobná formulácia sa objavila aj v prípade testovania na CFD.

Aby sme boli úplní, tímy smú vykonať predbežný výskum a vývoj nových monopostov. Niečo také nie je proti pravidlám a zákaz sa týka „len“ vývoja vo veternom tuneli a na CFD, čo sú však kľúčové nástroje pri overovaní funkčnosti zvolených riešení.

Fanúšikov pravdepodobne potešia aj ďalšie zmeny. FIA v nových technických pravidlách oficiálne zrušila alternatívnu alokáciu pneumatík. Asi si dobre spomínate, ako Pirelli priviezlo do Maďarska len jedenásť sád čerstvých pneumatík pre každého pilota miesto obvyklých trinástich. Toto rozhodnutie spôsobilo, že sa vo voľných tréningoch takmer nejazdilo. Riadiaci orgán tak pravdepodobne usúdil, že išlo o neúspech.

Okrem toho sa zvýšil počet dní určených na testovanie pneumatík z 35 na 40 a zrušila sa požiadavka, aby sa toto testovanie uskutočnilo len v období od prvých pretekov do 15. decembra. Štyri dni testov pritom boli osobitne vyčlenené na projekt FIA, ktorého cieľom je redukovať vodnú triešť za monopostom. Testovanie prvého prototypu „blatníkov“ v júli na Silverstone skončilo veľkým neúspechom a federácia momentálne hľadá nové riešenia.

Súvisiace články