logo F1online.sk

AlphaTauri sledujeme oveľa pozornejšie než iné zákaznícke tímy, priznal Tombazis

Júki Cunoda pred Danielom Ricciardom
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 12. 2023

Výrazné zlepšenie formy Scuderie AlphaTauri vyvolalo v padoku Formuly 1 ďalšiu sériu podozrení. Ako to už v našom športe býva, kvalitné výsledky zákazníckeho tímu s úzkym prepojením na továreň vyvoláva zakaždým nemalú pozornosť. V minulosti smerovala kritika a obvinenia skôr na tím Haas, v jesennej fáze tejto sezóny zas zaujalo AlphaTauri.

Niektoré zdroje z padoku uviedli, že konkurenčné tímy požiadali FIA, aby sa bližšie pozreli na spoluprácu Red Bullu a AlphaTauri. Prvý menovaný stvoril v posledných dvoch rokoch dominantné monoposty, ale jeho najbližší zákazník bol dlhé mesiace na samom chvoste. V Milton Keynes a v Salzburgu preto rozhodli, že stajňa z Faenzy sa opäť privinie k Red Bullu.

Zlepšenie trápiaceho sa AlphaTauri v jesennej časti sezóny bolo vskutku dramatické. Christian Horner a Helmut Marko pritom potvrdili, že v roku 2024 bude zákaznícky tím využívať omnoho viac dielov svojho dodávateľa, čo vyvolalo podozrenia, že oba by z prehlbujúcej spolupráce mohli získať výhodu. FIA si je toho vraj dobre vedomá.

„Úzko spojené tímy kontrolujeme oveľa dôkladnejšie ako úplne nezávislé stajne práve preto, aby sme sa uistili, že sa tieto obavy nenaplnia,“ priznal šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis, ktorý však jedným dychom zmietol zo stola pochybnosti, že by Red Bull a AlphaTauri v súčasnosti robili niečo nekalé. „Táto obava neexistovala len medzi dvoma spomínanými tímami, ale aj medzi inými dvojicami stajní.“

„Myslíme si, že AlphaTauri má naozaj odlišné aerodynamické riešenia. Nemyslíme si, že existuje nejaký náznak priamej spolupráce. Je jasné, že tvrdo pracujú a urobili krok vpred. Podľa mňa sa však nedá povedať, že sa im to podarilo vďaka spolupráci,“ odmieta obvinenia Tombazis.

Dobre však vieme, a priznali to aj samotní zástupcovia FIA, že odkontrolovať niečo také je mimoriadne náročné. Federácia nemôže mať oči a uši všade. Okrem toho nesmieme zabúdať, že vďaka pokročilým technológiám je dnes kopírovanie omnoho jednoduchšie. „Kooperácia alebo bránenie podobným prehreškom patrí k zložitým častiam kontroly tímov,“ hovorí jeden z najmocnejších ľudí Medzinárodnej automobilovej federácie, ktorá plánuje urobiť zmeny v tejto oblasti.

„Musíme vykonať kontrolu a uistiť sa, že všetky tieto tímy sú dôkladne oddelené. Už čoskoro vydáme ďalšie usmernenia, aby sme tímom poskytli informácie o tom, ako nás môžu presvedčiť, že sa nedeje nič nekalé,“ povedal Tombazis.

Zvlášť v ére rozpočtových stropov sa množia teórie, že továrenské tímy si prostredníctvom svojich zákazníkov skúšajú rozličné vylepšenia. Tým dokážu ušetriť nemalé prostriedky a poslať na trať len koncepty a riešenia, ktoré už boli vyskúšané v praxi. Niečo také je však v prudkom rozpore s pravidlami a tieto tímy by si v prípade odhalenia koledovali o nemalý problém.

„Samozrejme, že niečo také je v prudkom rozpore s pravidlami. V minulosti sa nám stalo, že sme vykonali kontrolu podobných komponentov dvoch rôznych tímov a tiež sme skúmali, ako ich vyvinuli. Nemyslím si, že sa niečo také deje v súčasnosti. Preverovali sme to a máme na to zavedené kontrolné mechanizmy. Je to ľahké? Nie, to netvrdím. Vždy je to výzva,“ hovorí Tombazis.

Aj on však priznáva, že FIA nemá oči všade a nemôže skontrolovať všetko. Výmena informácií je pritom rovnako jednoduchá aj v prípade nezávislých tímov. „Hlavnou motiváciou pre spoluprácu dvoch stajní nie je vymieňanie komponentov či dokonca zdieľanie veterného tunela. Aj keby jeden tím sídlil v Británii a druhý v Argentíne, dokážu dosť dobre komunikovať proti pravidlám, organizovať hovory cez Zoom medzi inžiniermi a pod. Nesledujeme každodenný pohyb ľudí a ani to nie je naším zámerom.,“ priznáva šéf FIA pre monoposty.

„Tieto dvojice tímov sú častejšie kritizované za spoluprácu len preto, že majú spoločného majiteľa alebo podobný vzťah. Nie je to však jediná dvojica, ktorá by mohla takto spolupracovať. Mohli by ste mať dva nezávislé tímy, ktoré sa rozhodnú vzájomne profitovať z toho, že si budú pomáhať. Nemyslím si, že sa to deje, len hovorím, že naše nástroje, ktoré tomu majú zabrániť, sa nemusia týkať len fyzických komponentov,“ dodal Tombazis.

Súvisiace články