logo F1online.sk

Musím konať v najlepšom záujme Mercedesu, hovorí Wolff aj na margo Sainzovho trestu

Toto Wolff
© Sebastian Kawka/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 12. 2023

Keď Carlos Sainz prešiel cez kryt kanála v Las Vegas, zničil svoje Ferrari a následne musel akceptovať trest straty desiatich miest na štarte, dočkal sa širokých sympatií naprieč laickou i odbornou verejnosťou. Nech to bolo akokoľvek nespravodlivé, španielsky pretekár sa trestu nevyhol. To sa vtedy veľmi hodilo aj Mercedesu, ktorý v závere sezóny odrážal útoky Ferrari v boji o druhé miesto Pohára konštruktérov.

V garáži červeného tímu vtedy museli postaviť od základu nové auto. Mechanici vymenili šasi, spaľovací motor, batériu a riadiacu jednotku elektroniky. Za poslednú menovanú súčiastku prišiel trest straty desiatich miest na štarte. Ferrari sa všemožne snažilo penalizácii vyhnúť, ale komisári nenašli v pravidlách nič, čo by im umožnilo ju neudeliť.

Carlosa Sainza to vtedy dosť podráždilo a príliš neskrýval, že ho „zarezali“ ich konkurenti. Podporil ho aj Max Verstappen, podľa ktorého nemajú tímy čo vstupovať do podobných záležitostí. Toto Wolff však pripomenul, čo je jeho úlohou ako šéfa tímu v podobných situáciách.

„Carlosovi sa stalo niečo absolútne nespravodlivé a ja ako pretekár som prvý, kto povie, že si to nezaslúžil. Myslím si, že by sme sa mali pozrieť na pravidlá,“ povedal médiám rodák z Viedne. „S force majeure je to náročné. Čo také poškodenia spôsobené obrubníkmi? Keď si zničíte auto jazdou cez obrubník, nemôžeme s tým nič robiť.“

„Čo ak jazdíte cez nerovnosti so studenými pneumatikami, ako sa to stalo Landovi, a skončíte v múre? Budú ľudia hovoriť, že ide o zásah vyššej moci? Čo ak do vás vrazí súper, aj keď vy ste neurobili nič zlé? Aj to je vyššia moc? Ako športovec takú situáciu naozaj neznesiete. Zničilo mu to víkend, ktorý mohol zakončiť ako víťaz. Musíme sa poriadne zamyslieť nad tým, ako to chceme zmeniť,“ vyhlásil Wolff.

Nuž, ako sa už neraz vo Formule 1 ukázalo, kde je vôľa, tam je cesta. V prípade Sainza sa očividne nenašla ani vôľa, ani cesta. Prečo by ste však mali pomáhať svojmu priamemu konkurentovi? Ako šéf musíte urobiť všetko v najlepšom záujme svojho tímu, ktorý živí tisíce rodín. Ak by teda Mercedes hodil Ferrari pod nohy nejaké to polienko – oficiálne nevieme, či to Wolff spravil –, môžeme im to vyčítať?

Sám boss hovorí, že aj keby v predpisoch existovalo ustanovenie, ktoré by jeho celku prinieslo výhodu, bolo by hlúpe ho nevyužiť. „Ako šéf súperiaceho tímu, ktorý bojuje o celkové druhé miesto, sa musím pozrieť na pravidlá a zvažovať celú škálu krokov, ktoré môžeme urobiť v boji o Pohár konštruktérov,“ vyhlásil Wolff.

„Ak by pravidlá niečo také obsahovali, musím konať v záujme 2500 ľudí v továrni. Moje rozhodnutie môže mať veľký vplyv na prémie týchto zamestnancov. Nemôžeme prehrať šampionát pre päť bodov, pretože som konal v rámci zásad športovej férovosti. Keď mi pravidlá umožňovali penalizovať súpera, tak to musím urobiť. Urobí to každý šéf tímu,“ prehlásil boss Mercedesu.

„Ja mám rozhodnúť, či je to nespravodlivé voči súperovi? Áno, je to nespravodlivé, ale mám 2500 ľudí, za ktorých som doslova zodpovedný a ktorí platia hypotéky a školné. Nie je nad čím premýšľať,“ povedal Wolff.