logo F1online.sk

Dva týždne úzkosti, spomína Albon na prestup do Red Bullu

Alex Albon
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 12. 2023

Alex Albon má svoju dlhodobú budúcnosť vo Formule 1 zaistenú. Britsko-thajský pretekár zažil parádnu sezónu 2023, počas ktorej patril k najvychvaľovanejším a najlepším jazdcom. Jeho výkony v tíme Williams ho radia medzi kandidátov na miesto v jednom z popredných tímov, ak sa v dohľadnej budúcnosti nejaké uvoľní. Dnes sa jeho zlyhanie v Red Bulle zdá ako dávno zabudnutá história.

Existuje množstvo vysvetlení, prečo sa Albon v Red Bulle neuchytil. Ani jedno z nich by nebolo jednoduché, ale Alexove súčasné výkony dokazujú, že rozhodne vie, ako sa má točiť s volantom. Red Bull ho v roku 2019 povolal do hlavného tímu už po dvanástich pretekoch a požadované výsledky sa prosto nedostavili.

„Bola to veľmi zvláštna situácia,“ spomínal s odstupom štyroch rokov Albon na svoj „povolávací rozkaz“ do Red Bullu pre High Performance podcast. „Užíval som si svoj sen a tlak z pretekov na preteky klesal. Po prvej veľkej cene som vedel, že patrím do Formuly 1. Vedel som, že na to mám a skutočne som si veril.“

„Prišla letná prestávka a zavolal mi Helmut Marko, aby som sa zastavil v jeho kancelárii. Myslel som si, že chce riešiť moje sťahovanie do Monaka, s ktorým mi vtedy pomáhal. Keď naše stretnutie končilo, odrazu zahlásil: ‚Och, a mimochodom, máš miesto v Red Bulle. Zavolaj na toto číslo a toto bude tvoj inžinier, takže môžeš zavolať aj jemu.‘ Nemohol som ísť do továrne, lebo prebiehala povinná odstávka, počas ktorej nesmiete ani s kýmkoľvek hovoriť. Helmut však jednoducho povedal: ‚O dve hodiny vydáme tlačové stanovisko.‘ To bolo všetko,“ spomína Albon na to, ako rýchlo a ľahko sa dá vymeniť jazdec v jednom z najväčších pretekárskych tímov na svete.

V podstate za všetkým, čo si Alex za prvé mesiace vybudoval v Toro Rosso pod dohľadom a ochranou Franza Tosta, urobili v Red Bulle hrubú čiaru a bol čas začať odznovu v top tíme. Aj keď sa letná prestávka zdá ako ideálna príležitosť na výmenu pilota, podľa Alexových slov je to len zdanie. V hlave mladého a neskúseného pretekára sa roztočil kolotoč pochybností.

„Boli to úplne rovnaké emócie, ako keď som dostal šancu od Toro Rosso. Pýtal som sa sám seba: ‚Som dosť dobrý? Dokážem to? Aké to je byť Maxovým tímovým kolegom?‘ Dva týždne letnej prestávky som nič nerobil, len premýšľal o tejto príležitosti. Nemohol som jazdiť, nemohol som sa posadiť do auta, nasadiť si helmu a vydať sa na miesto, kde som najšťastnejší. Úzkosť sa predlžovala,“ spomína Albon.

„Samozrejme, išiel som do toho s väčšou sebadôverou ako pri premiére s Toro Rosso. Týchto príležitostí sa musíte chytiť, lebo taká je Formula 1. Je nekompromisná. Zároveň som si však hovoril: ‚Je toľko jazdcov, ktorí by pre takúto príležitosť zabíjali. Toľkí by si priali mať miesto v top tíme. Ty si ho dostal za šesť mesiacov.‘ Nedalo sa to odmietnuť,“ dodal Alex.

Rozpadať sa to začalo až v druhom roku

Všetci vieme, ako to nakoniec prebiehalo a skončilo. Aj keď bol Albon v čase svojho príchodu do Red Bullu stále nováčik, s jeho výkonmi panovala spokojnosť. Takmer výhradne sa umiestňoval medzi štvrtým a šiestym miestom. V roku 2020 však mal Red Bull druhé najsilnejšie auto a výsledky britsko-thajského pretekára sa nezlepšili. Ako to už v tomto tíme býva, rýchlo sa dostal na šikmú plochu a nakoniec bol preradený do pozície rezervného pilota.

„Na prvý rok to bolo dobré. Aj keď som na Maxa trochu strácal, párkrát som sa pekne predviedol, niektoré kvalifikácie sa mi naozaj podarili a takisto pár pretekov. V druhom roku sa však auto dosť zmenilo a bolo omnoho náročnejšie na riadenie. Myslím si, že pri takýchto problémoch vám zvlášť pomôžu skúsenosti,“ hovorí dnes už bývalý pilot Red Bullu, ktorý vtedy podľa vlastných slov nevedel, čo si má počať.

„Nevedel som, ktorým smerom sa mám s autom vydať. Nevedel som, ako si mám pri jazde poradiť s problémami monopostu. Oproti mne pritom stál pilot, ktorý dokázal jazdiť prakticky s čímkoľvek. Jeho to príliš nezasiahlo. Až pri spätnom pohľade som si uvedomil, že som bol až príliš analytický a príliš kritický. Vynaložil som strašne veľa energie na hľadanie riešenia. Myslím si však, že miesto toho som mal radšej urobiť krok späť, viac si dôverovať a nepozerať toľko na dáta,“ hovorí s ľútosťou Albon.

Súvisiace články