logo F1online.sk

Trpia vaši jazdci výkyvmi formy? Wolff tipuje ako dôvod pneumatiky

Toto Wolff
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 11. 2023

Forma Mercedesu v tejto sezóne bola ako na horskej dráhe. Výkyvy formy sa však netýkali len auta, ale aj jazdcov. George Russell zažil skvelý záver roka a rozhodne mal nad Lewisom Hamiltonom, ktorý vypadol dvakrát za sebou už v Q2, určitú prevahu. Samotná sezóna však ponúkla celkom odlišný obraz. Ak to nechápete, nemusíte smútiť, pretože ani šéf Mercedesu Toto Wolff tomu príliš nerozumie.

Rovnaké auto, rovnakí jazdci a diametrálne odlišné výsledky. Tak nejak by sa dal zhrnúť záver sezóny v podaní Mercedesu. Kým George Russell v závere roka po trati takmer lietal, Lewis Hamilton len bezmocne prehlásil: „S týmto autom niečo nie je v poriadku.“ Úlohou inžinierov teraz bude vysvetliť svojim jazdcom a šéfom, prečo tomu tak bolo. Boss stajne Toto Wolff si to po posledných pretekoch sezóny nevedel veľmi vysvetliť.

„Je ťažké pochopiť, prečo trpia dobrí jazdci v rôznych tímoch takýmito výkyvmi formy,“ povedal médiám rodák z Viedne. „Tento víkend ste to mohli vidieť u Carlosa a Charlesa, videli ste to aj v prípade Georgea a Lewisa, ale tiež u Oscara a Landa alebo, samozrejme, Péreza a Verstappena. Checo skrátka nie je o sekundu pomalší ako Max, takže čo je za tým?“

Ide skôr o rečnícku otázku, keďže ani sám Wolff úplné vysvetlenie neponúkol. Má však svoj tip, ako by sa to dalo vysvetliť. „Videli sme, že sa to prelieva z jednej strany na druhú. V zásade si myslím, že všetko sa točí okolo priľnavosti pneumatík,“ prehlásil šéf Mercedesu.

Aj keď sú gumy vždy lacným a jednoduchým vysvetlením, dobre vieme, aké zložité je to so súčasnými pneumatikami Pirelli. Stačí pár stupňov Celzia a ich výkonnosť kolíše nielen z okruhu na okruh, ale tiež zo zmesi k zmesi. Nie je vždy jednoduché trafiť to perfektne, ale keď to dokážete, máte vyhraté.

„Keď sa vám podarí dostať pneumatiky do ideálneho okna a máte stabilnú platformu, s ktorou začnete pracovať na začiatku víkendu, potom môžete z auta vyťažiť výkonnosť. Keď sa vám to nepodarí, tak sa nedostaví potrebný výkon a doslova padáte z útesu. Nemám pre to vysvetlenie. Max je jediný, kto tento rok pochopil, ako jazdiť s týmito pneumatikami,“ prehlásil Wolff.