logo F1online.sk

Šprintový formát sa opäť zmení, dečky zostanú. Čo všetko so sebou prinieslo zasadnutie komisie?

Yas Marina, Abú Zabí
© Twitter/Aston Martin
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 11. 2023

Po dlhšom čase v piatok zasadala Komisia F1, ktorá toho tak ako obvykle, aj tentokrát prerokovala viac než dosť. Konkrétne si vzala na paškál šprintový formát, zahrievacie dečky, alternatívne prideľovanie pneumatík, balík do mokrých podmienok či to, ako sa lepšie popasovať s plejádou horúcich pretekov. Aké prijala závery?

Šprintový formát

Asi nikoho neprekvapí, že sa komisia (zas a znova) zhodla na opätovnej úprave šprintového formátu, ktorý si má prejsť „racionalizáciou“, v dôsledku ktorej sa šprintové aktivity striktne oddelia od tých pretekových a kvalifikačných. Ako tomu rozumieť? To presne nevieme ani my, keďže správa o zasadnutí FIA túto problematiku ďalej nerozpitváva.

Domnievame sa ale, že sa pravidlo parc fermé bude počas šprintových víkendov po novom vzťahovať iba na kvalifikáciu a preteky a nie na šprintové „aktivity“, ako tomu bolo doteraz. V praxi to teda znamená, že nastavenia, ku ktorým pristúpia piloti bezprostredne po skončení voľného tréningu, sa budú vzťahovať na kvalifikáciu a preteky, nie však šprintový rozstrel a šprint samotný.

Zahrievacie dečky a alternatívne prideľovanie pneumatík

V otázke zahrievacích dečiek sa dospelo k tomu, že k ich zákazu nateraz nedôjde. Pôvodne sme sa s prikrývkami pneumatík mali rozlúčiť už v nadchádzajúcej sezóne, no po piatku sa zdá, že sa tak nestane ani v roku 2025.

Čo sa týka alternatívneho prideľovania pneumatík, a teda formátu, ktorý si svoju premiéru (a zrejme aj derniéru) odkrútil na Veľkej cene Maďarska a Talianska, komisia túto myšlienku zmietla zo stola. Pretekári tak budú mať rovnako ako doposiaľ k dispozícii trinásť sád suchých pneumatík.

Čo s upršanými a horúcimi pretekmi?

Komisia taktiež rokovala o tom, ako zlepšiť viditeľnosť na trati počas toho, ako na nej panujú premenlivé podmienky a zároveň sa zamyslela nad tým, akým spôsobom by vedela napomôcť jazdcom, ktorí sa v kokpite neraz pasujú s obrovskou horúčavou.

V prvom prípade usúdila, že bude pokračovať v hľadaní ideálnych krytov kolies, ktoré by dokázali „obaliť“ celú pneumatiku, čím by došlo k minimalizovaniu vodných sprejov. V tom druhom dospela k záveru, že aktualizuje technické predpisy, a to tak, aby sa do kokpitu monopostu dostávalo vďaka usmerňovačom viac vzduchu.

V neposlednom rade..

V neposlednom rade sa od roku 2024 obmedzí veľkosť a počet kovových komponentov používaných pri výrobe podláh a do rozpočtového stropu – ktorý zostane nezmenený – sa nebudú započítavať opatrenia súvisiace s udržateľnosťou a znižovaním uhlíkovej stopy. Komisia tiež oznámila, že tímom bude umožnené začať s vývojovými prácami na monopostoch pre rok 2026 najskôr 1.1.2025.

Na záver nám už zostáva iba dodať, že zmeny nadobudnú oficiálny charakter až po formálnom schválení Svetovou motoristickou radou, ktorá sa najbližšie stretne pred slávnostným odovzdávaním cien FIA v Baku v decembri tohto roku.

Súvisiace články