logo F1online.sk

Russella trápi drobenie pneumatík, varuje až pred štyrmi zastávkami

George Russell
© LAT Images/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala17. 11. 2023

Predpovede Pirelli a tímov sa naplnili. Druhý tréning na Veľkú cenu Las Vegas poznačili nízke teploty trate, ktoré sa výrazne podpisujú pod drobením pneumatík. Podľa Georgea Russella je situácia dosť vážna a v krajnom prípade bude treba absolvovať aj viac ako len jednu zastávku v boxoch.

Takýto deň Formula 1 ešte nikdy nezažila. Prvý tréning bol zrušený po pár minútach a druhý sa začal so 150-minútovým oneskorením, teda o pol tretej ráno miestneho času a bez prítomnosti divákov. Pre jazdcov to bola aj skúška odolnosti, pretože stále ich trápi pásmová choroba.

“Bol to dosť dlhý deň, a tak som bol rád, keď sme sa konečne rozbehli,” pousmial sa po skončení programu prvého dňa George Russell, ktorý nepôsobil tak ospalo ako napríklad komentátori či niektorí jeho súperi. Do postele sa však teší. “Zdriemol som si pred príchodom na okruh. Dnes som si zdriemol celkovo asi štyrikrát. Ani neviem, koľko je hodín. Teším sa, že si trochu pospím.”

Na samotné prípravy Mercedesu to však nemalo žiaden vplyv. Obaja piloti si splnili svoj upravený program a zistili, že aj ich čaká veľký boj s pneumatikami. “Podľa mňa to bude zaujímavý víkend, v ktorom rozhodne práca s pneumatikami a ich drobenie. V nedeľu to bude mať na všetkých negatívny vplyv.”

Novinári z padoku skúmali jednotlivé pneumatiky a zdá sa, že Mercedes je na tom s drobením gúm o čosi horšie ako napríklad Ferrari. Zrejme za to môže aj fakt, že strieborné šípy sú o čosi šetrnejšie k pneumatikám, čo má však v Las Vegas negatívnu stránku; gumy sú príliš chladné a drobia sa.

“Ako dobre vieme, dostať pneumatiky do optimálneho okna je aj v najlepšom prípade obtiažne. Víkend s takýmto drobením pneumatík sme však ešte nezažili,” vyslovil sa Russell. “Niečo také sme videli pred rokom v dôsledku veku pneumatík, ale pri týchto nízkych teplotách by ste mali preteky poľahky zvládnuť na jeden pitstop, ak sa vám podarí držať gumy pri živote. Ak sa však niekomu začnú drobiť, čakajú ho dve, tri, možno štyri pitstopy. Musíme sa postarať o to, aby sme neboli medzi nimi.”

Formula 1 sa vrátila do Las Vegas prvýkrát od roku 1982. To znamená, že väčšina jazdcov súčasného štartového poľa ešte ani nebola na svete, v podstate len Fernando Alonso. Nikto si tak nepamätá na poslednú návštevu kráľovnej motoršportu v meste hriechu.

Aké mal pocity z jazdy v Las Vegas George Russell? Jazdci sa na tento víkend pripravovali na simulátoroch, no to nie je postačujúce. Ako dlho mu trvalo, kým sa naučil novú trať a mohol sa naplno venovať prípravám na kvalifikáciu a preteky?

“Problém je v tom, že každým kolom sa trať mení. V prvých kolách ste mali pocit, akoby ste jazdili na ľade. Nemali ste žiadnu priľnavosť a doslova ste mohli vidieť všetku tú špinu a prach,” vysvetľuje George Russell. “Každým kolom sa učíte a idete rýchlejšie, trať je rýchlejšia. Menia sa aj brzdné body. Je to ťažké, keď idete rýchlosťou 340 km/h a v brzdnej zóne hľadáte svoj bod s takým nízkym prítlakom. Ale bola to zábava.”

Na výsledkovú listinu, v ktorej sa mu ušla dvanásta priečka so stratou 1,625 sekundy, zatiaľ nehľadí. “Z hľadiska rýchlosti sme nedostali celkom relevantné výsledky. Niektorí obuli dve sady čerstvých pneumatík, my len jednu. Podľa mňa však tento víkend rozhodne preteková rýchlosť.”