Problémy so zahrievaním a opotrebovaním. Aj o tom budú preteky v Las Vegas
Nadchádzajúca Veľká cena Las Vegas bude náročná na manažovanie pneumatík. Očakáva sa totiž, že jazdci budú mať pre nízke teploty na trati a profil okruhu problém s ich zahrievaním a rovnako tak paradoxne aj s opotrebovaním. Jedným slovom fantázia.
Pirelli myslí pri tvorbe jednotlivých špecifikácií pneumatík na všetko, vrátane nízkych teplôt panujúcich na trati. Napriek tomu šéf spoločnosti priznáva, že tak úplne nevie, čo od pretekov v Las Vegas očakávať.
Totiž, keby sa víkendové preteky konali v takej Barcelone, kde Pirelli začiatkom roka testuje pneumatiky za relatívne nízkych teplôt, všetko by šlo ako po masle. Pýtate sa, ako je to možné? Prečo taká Barcelona za chladných podmienok problém nepredstavuje a Las Vegas áno? Nuž, rozdiel tkvie v profile trate.
Okruh Catalunya je vcelku kľukatý, zatiaľ čo Las Vegas pozostáva väčšinou z roviniek – a to je kameňom úrazu. Hoci sa na rovinkách pohybujete veľkou rýchlosťou, pneumatiky sa na nich nezahrievajú, ale chladnú, čo sa po čase odzrkadlí v tom, že sa „gumy“ jednoducho začnú drobiť.
„V Barcelone sme absolvovali niekoľko testov s podobnými teplotami, ale Barcelona je okruh, ktorý je na pneumatiky náročnejší (vďaka čomu si udržiavajú pneumatiky teplotu, pozn. red.). Asfalt bol vtedy (v čase, keď sa uskutočnili posledné ako-tak ´chladné´ testy) dosť agresívny, no to bolo ešte predtým, ako bol vymenený. Nazdávam sa preto, že v porovnaní s našimi historickými údajmi dôjde v Las Vegas k celkom jedinečnej situácii,“ uviedol šéf Pirelli Mario Isolla.
„Sme schopní udržať pneumatiky teplé? Tieto faktory by totiž mohli spôsobiť určité drobenie. So simuláciami, vďaka ktorým porozumieme tomu, aký je okruh náročný, sme začali skôr, než je bežné. Potvrdilo sa, že okruh je vysokorýchlostný, ale nie je namáhavý, pokiaľ ide o zákruty, pretože tu nie sú vysokorýchlostné zákruty ako v Silverstone.“
Drobeniu pneumatík nahráva podľa Isolu ešte fakt, že miestny asfalt nie je práve drsný, ale naopak jemný. „Tunajší asfalt síce nie je rovnako hladký, ako cestný, ale mal by mať pomerne nízku drsnosť. Nízka drsnosť, profil trate a nižšie teploty majú za následok, že sa pneumatiky príliš nezahrievajú. To znamená, že sa pneumatiky na dlhej rovinke ochladzujú.“
Pirelli pristúpilo v snahe pomôcť jazdcom preklenúť problémy s pneumatikami k viacerým opatreniam. Po prvé, na podujatie nominovalo tri najmäkšie zmesi: C3, C4 a C5. Po druhé, samotné pneumatiky budú natlakované väčšmi, ako obvykle, čo dodá bočným stenám pneumatík určitú tuhosť. V neposlednom rade bol na stole aj návrh zvýšiť teplotu zahrievacích dečiek nad súčasných 70 stupňov, avšak táto myšlienka napokon dostatočnú podporu nezískala.
„Rozhodli sme sa vybrať tri najmäkšie zmesi, a to jednoducho preto, že sa očakávajú veľmi nízke teploty,“ vysvetlil Isola. „Diskutovali sme aj o dečkách, ale nazdávam sa, že v tomto prípade netreba meniť nič. Zahriatie na úroveň 70 stupňov zabezpečí, že na trať vyjdete na pneumatikách, ktoré majú dostatočne dobrú priľnavosť,“ dodal Talian.