logo F1online.sk

Bolo by hlúpe zahodiť tento koncept, znie na margo vývoja nového auta z Red Bullu

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2023

Red Bull sa stal strojcom najúspešnejšieho konceptu v súčasnej Formule 1, dokonca by sa dalo povedať, že v Milton Keynes sa zrodil jediný správny dizajn. Myšlienky tímu okolo Adriana Neweyho sú dnes húfne kopírované a aj keď tímy prišli s niekoľkými vlastnými nápadmi a inováciami, koncept Red Bullu sa stal základom dizajnu súčasnej Formuly 1. Tento tím sa tak pred rokom 2024 nemusí púšťať do žiadnej veľkej revolúcie.

Kým ostatné tímy hovoria o veľkých zmenách pred štartom novej sezóny, v Milton Keynes nič také nepotrebujú. Samozrejme, do konca aktuálneho cyklu pravidiel zostávajú ešte dva roky, čo je viac ako dosť času, takže Red Bull musí byť pri vývoji naďalej dôsledný. Pokroky súperov sú zdvihnutým ukazovákom pre celý tím vrátane hlavného inžiniera Paula Monaghana.

„Nebolo by múdre, keby sme sa auta ani nedotkli, pretože naši súperi sa približujú,“ povedal dlhoročný zamestnanec Red Bullu, ktorého cituje Motorsport.com. „V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi a predchádzajúcimi generáciami monopostov sú však pravidlá dosť prísne. Vtedy ste si ešte mohli dovoliť zamiešať s kartami o trochu viac.“

„Asi vás neprekvapí, keď poviem, že budúcoročné auto bude evolúciou tohtoročného, keďže by bolo trochu hlúpe zahodiť tento koncept. Zároveň však musíme urobiť istý pokrok a zlepšiť naše časy na kolo. Súperi nám šliapu na päty a keď sa im podarí urobiť krok vpred, my by sme radšej mali urobiť o niečo väčší,“ hovorí Monaghan.

Nové auto sa tak dočká početných vylepšení, veď na tohtoročné nenasadil Red Bull upgrady už pár mesiacov, ale na rozdiel od ostatných tovární, v Milton Keynes sa nepracuje na kompletnom prekopaní základov šasi. „RB20 bude niesť mnoho skúseností a výhod z tohtoročného auta. V Bahrajne uvidíme, či sme odviedli dostatočne dobrú prácu,“ povedal Monaghan.

Red Bull si už odpykal trest za prekročenie rozpočtového stropu v roku 2021. V novej sezóne sa už nemusí obávať skrátených smien vo veternom tuneli. Podľa hlavného inžiniera stajne bolo jedným z vedľajších produktov penalizácie zefektívnenie pracovných postupov. Táto schopnosť bude podľa Monaghana veľmi významná aj smerom do budúcnosti.

„Prinútilo nás to zamyslieť sa nad efektivitou našej práce vo veternom tuneli a na CFD. Všetci sa museli vyrovnať s obmedzeniami a každý chce byť efektívny, takže sme vykonali niekoľko drobných úprav. Nemyslím si, že ide o nejaké revolučné myšlienky, ale každé takéto zlepšenia pre nás predstavuje prínos a stane sa súčasťou našich procesov aj v budúcnosti,“ povedal Monaghan.