Verstappenov motor je stále téma. Monaghan: Čakali sme, že začnú liať olej do ohňa


Brazílska výmena pohonnej jednotky Maxa Verstappena poukázala na ďalšiu potenciálnu dieru vo finančných pravidlách. V skutočnosti na ňu poukázal McLaren, ktorý FIA požiadal o objasnenie. Červených býkov vraj neprekvapila táto žiadosť, resp. snaha dostať náklady na nevynútenú výmenu pohonnej jednotky do ich rozpočtového stropu.
Verejnosť je už tradične v hmle. Finančné pravidlá sú síce zverejnené na oficiálnej stránke FIA, ale množstvo vecí v nich chýba. Zapracovaná do nich nie je napríklad dohoda medzi FIA a tímami o tom, ako sa bude pristupovať k výmenám pohonných jednotiek.
Očividne však jej znenie nebolo také jednoznačné. McLaren na základe svojej interpretácie tvrdí, že výmena pohonnej jednotky z výkonnostných a nie spoľahlivostných dôvodov by mala byť súčasťou stropu. Ak je to skutočne tak, rakúsky tím vzhľadom na vyjadrenia svojich predstaviteľov z Brazílie len sotva dokáže obhájiť, že sa bál zlyhania.
“Nie som prekvapený, že niekto takpovediac začal liať olej do ohňa,” uviedol šéfinžinier Red Bullu Paul Monaghan v Las Vegas na margo otázky zo strany McLarenu. “V poriadku. Keby bola situácia obrátená, my by sme mohli spraviť to isté.”
“Naše kroky sa však dajú obhájiť, sú oprávnené a ak sa pozriete do minulosti, dokonca aj na túto generáciu monopostov od roku 2022 doteraz, tímy menili motory. Na tom nie je nič nezvyčajné. Ja osobne si nemyslím, že by to bola šedá zóna,” vyhlásil 58-ročný Brit. “Podľa mňa je to odôvodnené, čo sme spravili, a ak sa nás na to budú pýtať, v poriadku, zdôvodníme to.”
Otázka teda znie, či Verstappenova piata pohonná jednotka spadá pod rozpočtový strop. Odpoveď sa dozvieme zrejme až neskôr, nuž a až o necelý rok budeme vedieť, či táto téma spôsobí porušenie pravidiel rozpočtového stropu zo strany červených býkov.
Monaghan poskytol len vyhýbavú odpoveď, či sa náklady na výmenu budú počítať do stropu. “Na túto otázku neodpoviem, pretože nie som expert na finančné pravidlá. Zhruba viem, čo máme spraviť, čo do stropu patrí, čo nepatrí, ale myslím si, že si dokážeme obhájiť svoje kroky a na konci roka nebudeme čeliť žiadnej penalizácii.”
“Vzhľadom na moje znalosti v tejto téme tak znie moja odpoveď. Nechcem špekulovať, ako k tomu pristupujeme v rámci finančných pravidiel, pretože sa môžem pomýliť, potom by som vyzeral ako ešte väčší idiot než obyčajne. Ak teda dovolíte, nechal by som to takto,” uzavrel.
McLarenu by sa podobná výmena neprepiekla
Papájovým pri tejto téme nejde len o to, aby Red Bullu hodil poleno pod nohy. Technický riaditeľ McLarenu Neil Houldey poukázal na nespravodlivosť v tom, ako môžu pohonné jednotky meniť továrenské tímy a ako sa na ne pozerá z pohľadu zákazníkov, ktorí za všetko musia dodávateľovi reálne zaplatiť, a teda je to súčasťou stropu bez ohľadu na okolnosti.
“My sme v trochu inej pozícii,” vysvetľoval Neil Houldey. “My si nemôžeme dovoliť výmenu motora z výkonnostných dôvodov, pretože nie sme továrenský tím s dodávateľom, ktorý by bol ochotný poskytnúť nám motor zadarmo. Továrenský tím však toto rozhodne vie využiť, no nie my, ktorí sme od dodávateľa závislí.”
V budúcom roku sa tento problém vyrieši takpovediac “sám”. Do platnosti totiž vojdú aj prísnejšie pravidlá rozpočtových stropov v súvislosti s motormi, takže výmena motora bude rozpočtovým nákladom bez ohľadu na dôvod.
“Samozrejme, v roku 2026 to bude celkom iné, keď začne platiť strop na motory,” prikývol Houldey. “Je však jasné, ako sme to videli tento rok aj v predchádzajúcich rokoch, že továrenské tímy majú nad zákazníckymi stajňami výhodu, pretože nám v tejto veci chýbajú pravidlá.”







