V Brazílii sme videli dominanciu Verstappena, majstrovstvo Alonsa a výbuch Mercedesu
Max Verstappen a Lando Norris zopakovali svoju šou zo šprintu a ich tempo bolo na míle lepšie než všetkých ostatných. Holandský pretekár prežil úvodný chaos a po červených vlajkách aj druhý štart pretekov, neurobil chybu a dokráčal si za ďalším víťazstvom. Lando ho prenasledoval celých 71 kôl, ale tempo jeho McLarenu predsa len nestačilo na Red Bull. Tento tandem na pódiu doplnil po fantastickom výkone Fernando Alonso, ktorý dokonal zmŕtvychvstanie Aston Martinu a excelentnou defenzívnou jazdou nedovolil Sergiovi Pérezovi ochutnať pódiové šampanské.
Pre Charlesa Leclerca skončili preteky ešte skôr, než začali. V zahrievacom kole mu odišla hydraulika a jeho Ferrari sa stalo neovládateľným. To však bola len „jednohubka“ v porovnaní s tým, čo sa stalo po štarte. Alex Albon trošku škrtol o Nica Hülkenberga, ktorého zatváral jeho tímový kolega Kevin Magnussen. Následný „bowling“ priniesol veľkú nehodu a koniec Magnussena s Albonom.
Pretekalo sa tak len pár metrov a stratili sme piatich pilotov, keďže okrem Leclerca, Albona a Magnussena skončili aj Ricciardo a Piastri, prvého trafili úlomky a behúň pneumatiky, druhého zozadu Magnussenov Haas.
Poradie pri reštarte sa už neriadilo výsledkami kvalifikácie, keďže líder sa zvládol pred prerušením pretekov dostať do druhého sektoru. Odľahlo zaiste Landovi Norrisovi, ktorý mal fantastický štart a dostal sa na druhé miesto. Na tretie miesto sa posunul Lewis Hamilton, ktorý taktiež vyťažil z príšerného štartu oboch Aston Martinov. Do pretekov nakoniec nastúpili aj Daniel Ricciardo a Oscar Piastri, ktorým mechanici dokázali počas červených vlajok opraviť ich monoposty. Do reštartu tak nastúpilo sedemnásť pilotov.
Po druhom zhasnutí červených svetiel sa vrhol do útoku Fernando Alonso, ktorý v štvrtej zákrute predbehol Lewisa Hamiltona. Norris však ukazoval brilantné tempo a dokonca útočil na Red Bull. V 8. kole dokonca prinútil Verstappena k defenzíve. Následne sa však stiahol a medzera medzi ním a Maxom sa zväčšila.
V tom istom čase sa za pilotmi Mercedesu na štvrtom a piatom mieste sformoval dlhý vláčik. Jazdci sa s tímom zjavne dohodli na spoločnej stratégii pre tento prípad. V 14. kole však Russell už nemal DRS od svojho tímového kolegu a Sergio Pérez sa posunul na piate miesto. „Spolupracujeme tu alebo jazdíme každý za seba?“ rozčuľoval sa Russell, na čo mu tím odpovedal, že o situácii „diskutujú“.
V 18. kole sa Pérez priblížil k Hamiltonovi a nasledoval trochu nerovný boj, keďže problémy Mercedesu s pneumatikami vrcholili. Po prehratom súboji si to Lewis namieril do boxov a obul stredne tvrdé pneumatiky. Vyšiel mu však undercut a keď o dve kolá neskôr zastavil Pérez, na trať sa vrátil za Hamiltonom. Mexičan tak musel svoj predbiehací manéver zopakovať. A v 23. kole sa mu to aj podarilo.
Keď chcete príklad toho, aká veľká bola mizéria Mercedesu, tak v 25. kole si Lance Stroll vychutnal Georgea Russella a pár kôl neskôr aj Lewisa Hamiltona. Ako však ukázal ďalší priebeh pretekov, toto bolo ešte stále nič. Mercedes tak dostal na frak od dvoch svojich zákazníkov a keď v polovici pretekov Hamilton hlásil, že „sa začína trápiť s pneumatikami“, George Russell za ním stratil siedme miesto, keď ho predbehol Carlos Sainz. Španielsky pretekár si zakrátko poradil aj s druhým Mercedesom a začal prenasledovať Lanca Strolla.
Okrem prepadu Mercedesu toho nebolo veľa zaujímavého, čo sme v prostrednej fáze pretekov mohli sledovať. Sergio Pérez sa síce snažil vyzrieť na Fernanda Alonsa, ale jeho stredne tvrdé pneumatiky boli o niečo staršie, takže sa nedostal ani do DRS dosahu. Poďme však späť k Mercedesu. V 43. kole sa na Russella vrhol Pierre Gasly a pohodlne sa dostal dopredu. Netrvalo dlho a za čierny monopost sa zavesil Júki Cunoda. Na konci 46. kola si v Mercedese radšej vybrali pit stop pred hanbou a nedoprial AlphaTauri úspešný predbiehací manéver na Russella. V ďalšom kole ho k mechanikom nasledoval Hamilton.
Asi 25 kôl pred koncom začalo posledné kolo zastávok v boxoch. Okrem Mercedesov zamieril k mechanikom aj Pérez, ktorý sa pokúsil o undercut na Alonsa, ale neúspešne. Do boxov postupne zamierili aj ďalší. Jediné súboje na trati v tomto okamihu prebiehali medzi Pérezom a Alonsom a taktiež medzi pilotmi Mercedesu a ich strojmi.
Pätnásť kôl pred koncom zamieril naposledy do boxov Max Verstappen. Norris sa tak dostal do vedenia, ale nakoniec aj on prišiel k mechanikom a prezul na mäkké pneumatiky. Trinásť kôl pred koncom povolal Mercedes Georgea Russella do boxov a ten odstúpil z pretekov. Ako oficiálny dôvod bol uvedený: „Vysoké a zhoršujúce sa teploty oleja v pohonnej jednotke s rizikom okamžitého zlyhania motora.“
Záver pretekov sme strávili sledovaním márnej snahy Péreza vyzrieť na veľmi takticky jazdiaceho Fernanda Alonsa. Mexičan bol blízko, kolo za kolom otváral svoje DRS, ale Alonsove výjazdy z tretej a dvanástej zákruty boli skrátka neprekonateľné. V predposlednom kole to Pérezovi konečne vyšlo, ale Alonso sa nenechal odradiť, prenasledoval ho a v poslednom kole mu to v nájazde do štvrtej zákruty vrátil! Pérezov záverečný útok na cieľovej rovinke vyzeral nádejne, ale cieľová čiara bola príliš blízko. Alonso nakoniec udržal tretie miesto s náskokom 53 tisícin sekundy.
Preteky tak vyhral Verstappen pred Norrisom a Alonsom. Štvrtý skončil Pérez, piaty po krásnom výkone Lance Stroll, ďalej máme v bodovanej desiatke Sainza, Gaslyho, Hamiltona, Cunodu a Ocona.
Budúci víkend si od Formuly 1 trochu oddýchneme a o dva týždne nás čaká premiérová Veľká cena Las Vegas.
Preteky - VC Brazílie 2023






Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 71 | 1. | 1:13,422 | 26 | ||
2. | McLaren | +8,277 | 71 | 6. | 1:12,486 | 19 | |
3. | Aston Martin | +34,155 | 71 | 4. | 1:14,442 | 15 | |
4. | Red Bull | +34,208 | 71 | 9. | 1:14,124 | 12 | |
5. | Aston Martin | +40,845 | 71 | 3. | 1:14,007 | 10 | |
6. | Ferrari | +50,188 | 71 | 7. | 1:14,406 | 8 | |
7. | Alpine | +56,093 | 71 | 15. | 1:14,521 | 6 | |
8. | Mercedes | +1:02,859 | 71 | 5. | 1:14,739 | 4 | |
9. | AlphaTauri | +1:09,880 | 71 | 16. | 1:14,231 | 2 | |
10. | Alpine | +1 kolo | 70 | 14. | 1:14,206 | 1 | |
11. | Williams | +1 kolo | 70 | 19. | 1:15,738 | ||
12. | Haas | +1 kolo | 70 | 11. | 1:15,036 | ||
13. | AlphaTauri | +1 kolo | 70 | 17. | 1:13,866 | ||
14. | McLaren | +2 kolá | 69 | 10. | 1:14,310 | ||
- | Mercedes | nedokončil | 56 | 8. | 1:14,934 | ||
- | Alfa Romeo | nedokončil | 40 | 18. | 1:15,731 | ||
- | Alfa Romeo | nedokončil | 23 | 20. | 1:16,232 | ||
- | Haas | nedokončil | 0 | 12. | - | ||
- | Williams | nedokončil | 0 | 13. | - | ||
- | Ferrari | nedokončil | 0 | 2. | - |