Majstrovská jazda Alonsa odhalená. Ako sa Španielovi podarilo zdolať Péreza?
Fernando Alonso sa v Brazílii po dychberúcom súboji so Sergiom Pérezom napokon tešil zo zisku tretieho miesta. Ubrániť sa pred dobiedzajúcim Mexičanom, ktorý mal značnú výkonnostnú výhodu, však dalo veľa úsilia. Koniec koncov, španielsky hovoriacich pretekárov delilo v cieli len niekoľko metrov a presne 53 tisícin sekundy. Ako sa vlastne majstrovi sveta z rokov 2005 a 2006 podarilo udržať za sebou jeden z Red Bullov? V čom spočívala jeho majstrovská jazda?
Sergio Pérez sa na Fernanda Alonsa začal doťahovať tesne po polovici pretekov. V 46. kole zamieril Mexičan poslednýkrát ku svojim mechanikom, o kolo neskôr ho nasledoval aj jeho španielsky náprotivok. Následne sa začala poriadna naháňačka. Rodák z Guadalajary na to začal okamžite po výjazde z boxov tlačiť a náskok 42-ročného matadora desatinku po desatinke sťahovať.
Pérezovi bolo totiž prostredníctvom rádiovej komunikácie oznámené, že sú jeho a Alonsove pneumatiky rovnako staré, čo však úplne tak nebola pravda. Zatiaľ čo Checove mali v čase obutia odžitých už pár kôl, Fernandove sa ešte leskli novotou.
Španiel z tejto skutočnosti začal ťažiť v 55. kole pretekov, keď sa Pérez vôbec po prvýkrát dostal do jeho detekčnej zóny. Alonso totiž okrem toho, že priam dokonale rekuperoval energiu, manažoval pneumatiky a chladil brzdy, spôsobom jemu vlastným neustále menil jazdecké stopy – a to špecificky v zákrute č.10 a 12. Nuž a práve v tejto časti trate využíval skutočnosť, že boli jeho pneumatiky o čosi novšie a dosiaľ lepšie udržiavané.
V záverečnom sektore okruhu si držal v sekcii zákrut odlišnú stopu ako jeho súper, pričom v zákrute č.12 úmyselne netriafal apex a akýmsi agresívnym „polodriftom“ vchádzal do záverečnej rovinatej pasáže, kde ho už jeho súper predísť nedokázal.
Pérez preto začal Alonsovu jazdeckú stopu kopírovať, no paradoxne ho napokon predbehol v 70. kole po „správnom“ prejazde zákruty. Nasrdený pilot Aston Martinu však nemienil predať kožu za lacno a po tom, čo Checo spravil chybu pri nájazde do prvej šikany, mu manéver v záverečnom kole pretekov vrátil a po niekoľkomesačnej odmlke sa ocitol opäť na pódiu.
Po prejazde šachovnicovou vlajkou bola Španielova radosť veľká preveliká. „Toto pódium je pre vás, chlapci. Zaslúžite si pochvalu, všetci z vás, celá továreň, každý jeden. Toto pódium je pre každého z vás,“ zopakoval. „Ďakujem vám veľmi pekne.“
Po pretekoch potvrdil, že nápad prechádzať záverečným sektorom okruhu odlišnou jazdeckou stopou skrsol v jeho hlave. „Keď sa nachádzate tesne pred iným autom, máte lepší prítlak, čistý vzduch, a to bolo možno dobré z hľadiska manažmentu pneumatík. Sergio sa pri prenasledovaní ma desiatkou, jedenástou a dvanástou zákrutou trochu trápil. Bola to hra, ktorú sme (naňho) hrali. Tieto zákruty boli kľúčové, pokiaľ ste chceli získať príležitosť na predbehnutie. Keď ste s autom vpredu, máte lepšiu priľnavosť.“
„Niekedy sme stopu menili,“ dodal Alonso. „Pokiaľ to bolo možné, nechcel som sa stále držať v rovnakej stope. Ak bol na vnútornej strane, tak som bol z času na čas na vnútornej aj ja a z času na čas na vonkajšej. Nebolo to pre neho čitateľné, nemohol tak zmeniť jazdeckú stopu a využiť príležitosť na trochu čistého vzduchu. Vo svojej podstate som sa len snažil dostať nejaké turbulencie do prednej časti jeho nosa.“
Alonso nebol jediný, kto pochválil jeho majstrovskú jazdu. Šikovnosť, respektíve v tomto prípade skôr vynaliezavosť či um pretekára Aston Martinu, neušla ani pozornosti odborníka Sky Sports a niekdajšieho pilota F1 Karuna Čandhoka.
„V každom kole vchádzal do dvanástej zákruty nesmierne naširoko. Kompletne ignoroval vrchol zákruty. Sústreďoval sa výhradne na výjazd z tejto zákruty. Jediné, na čo myslel, je, aby čím skôr mohol ísť na plný plyn. Aj keď mal následne Pérez k dispozícii DRS, nikdy nebol schopný ho predbehnúť,“ doplnil bývalý pilot HRT či Lotusu.