fb pixel
logo F1online.sk

Stella skritizoval protest Haasu: To nedáva zmysel

Andrea Stella
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala5. 11. 2023

Haas využil svoje právo a v sobotu podal žiadosť o preskúmanie výsledkov Veľkej ceny USA. Tento pokus sa však nestretol s pochopením u všetkých tímov konkurencie. Andrea Stella len nechápavo pokrútil hlavou nad predstavou, že sa budú škrtať časy dodatočne.

Podávať oficiálne protesty po pretekoch je možné najneskôr do 30 minút od zverejnenia predbežnej výsledkovej listiny. Okrem toho však existuje aj ďalší 14-dňový limit, počas ktorého smú tímy žiadať o preskúmanie ktoréhokoľvek rozhodnutia komisárov.

Má to však podmienku. Daný tím musí najskôr preukázať, že našiel “významné, relevantné a nové dôkazy, ktoré nemali komisári počas rozhodovania k dispozícii”. Presne na zbieranie týchto dôkazov majú celé dva týždne, keďže je možné, že treba zdĺhavo analyzovať rôzne dáta, čo sa do 30 minút nedá stihnúť.

Haas takto skúmal prejazdy šiestou zákrutou. Keďže bezpečnostné kamery na okruhu neponúkali dostatočne kvalitný obraz na to, aby komisári mohli niekoho usvedčiť z prekročenia limitov trate v šiestej zákrute, a palubné zábery sa nepovažujú za postačujúce — nie je na nich vidieť zadok monopostu —, Haas sa rozhodol k tomu pristúpiť inak. V šiestej zákrute sledoval prejazdy každého jazdca z palubnej kamery auta za ním. Takto získal sériu záberov, z ktorých sa dá jednoznačne zistiť, či je dané auto za bielou čiarou.

Ak by sa stala realitou nová výsledková listina, ktorú už pripravili v Haase, McLaren by o nič neprišiel, a na treste pre Lancea Strolla by práveže zarobil, keďže by sa v šampionáte vzdialil Aston Martinu.

Šéf tímu Andrea Stella i napriek tomu protestuje proti pokusu Haasu protestovať. Argumentuje, že tresty za prekročenie traťových limitov nie je možné udeľovať retrospektívne, keďže by sa tým obišiel varovný systém “trikrát a dosť”.

“Počas pretekov máte plné ruky práce,” odpovedal Andrea Stella v rozhovore pre Autosport na otázku, či tušil o porušeniach traťových limitov v šiestej zákrute. “Vy sledujete jedinú vec; a ňou sú informácie od riaditeľstva pretekov o zmazaných časoch. To je oficiálna spätná väzba a to sa počíta.”

“Nuž a podľa toho prispôsobíte svoju jazdu, prispôsobíte, do akej miery na to tlačíte. Podľa týchto informácií skrátka adaptujete svoje preteky,” pokračoval šéf papájových. “Retrospektívne ich kontrolovať nedáva zmysel, pretože keby ste mali k dispozícii tieto informácie, mohli ste sa tomu prispôsobiť. Toto nie je vec, pri ktorej by ste mohli konať retrospektívne, pretože nemá vplyv na to, čo spravíte v danej chvíli.”

Aj keď to šéf McLarenu myslí dobre, jeho argument pred komisármi nemá šancu uspieť, ak budú v rozhodnutiach konzistentní. Alex Albon mal takisto na svojom konte jedno porušenie traťových limitov, a tak mohol rátať s tým, že má ešte rezervu. Riaditeľstvo pretekov ho však o jeho prehreškoch neinformovalo priebežne, ale prakticky v jednom momente mu pridalo ďalšie tri “čierne body”, a s nimi prišiel aj trest. Ani Albon tak nemal šancu prispôsobiť svoju jazdu, a predsa dostal trest.

“Podľa môjho názoru Haas má právo o to žiadať, no myslím si, že by sme skrátka mali nájsť robustnejší spôsob, ako rozhodovať o traťových limitoch a kontrolovať ich. Akonáhle sa však podujatie skončí, musíme sa presunúť na to ďalšie,” znie konečný verdikt Andreu Stellu.

Logan Sargeant by získal jednu pozíciu v prípade, keby Haas so svojím protestom uspel, no i napriek tomu stojí na Stellovej strane. “Pravdupovediac je to trochu trápne. Ak to nemonitorujú počas pretekov a nedokážu nám povedať, že vychádzame z trate, tak to nie je naša vina.”