logo F1online.skF1online.sk

Norris priznal prekračovanie traťových limitov: Aj na iných okruhoch vám to prešlo

Lando Norris a Charles Leclerc
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 10. 2023

Sledovanie traťových limitov je veľmi prísne, ale len niekde a niekedy, také je poučenie pre celý svet vyplývajúce z VC USA. Ak poznáte „čierne miesta“ na mape, môžete si významne uľahčiť život. Ako sa zdá, piloti dobre vedia, kde si musia dávať pozor a kde sú, naopak, kontrolné mechanizmy poriadne deravé.

Medzinárodná automobilová federácia nie je ako veľký brat, ktorý vás stále vidí. V skutočnosti je na tom rovnako, ako každý „rozhodca“ – keď sa na vás nepozerá, môžete si robiť, čo sa vám za chce. Ako sme sa dozvedeli v Austine, na traťové limity si musíte dávať pozor len na niektorých špecifických miestach, inde si môžete robiť v podstate čokoľvek.

V Austine sa z verejného tajomstva stal prostý fakt. Pri pohľade na palubné zábery pilotov nie je potrebné skrývať, že na niektorých miestach sa dalo s FIA poriadne vybabrať. Taký Valtteri Bottas pritom bez okolkov priznal, že to nie je len v Austine. Pridal sa aj pilot McLarenu Lando Norris.

Britský mladík zašiel ešte ďalej a dokonca tvrdí, že mimo trať bol aj Max Verstappen pri svojom najrýchlejšom kvalifikačnom pokuse v Katare. „Stráženie trate zjavne nie je dostatočné,“ prehlásil Norris. „Každému, kto o tom má dostatočnú predstavu, je jasné, že bol jednoznačne mimo trať. FIA však musí jasne určiť, že všetky štyri kolesá boli mimo trať. Palubné zábery nič nedokazujú, keďže nie je vidieť zadné kolesá, nemôžete povedať, že ide o porušenie traťových limitov. Je preto potrebné umiestniť viac kamier, ktoré budú auto sledovať zvonku, príp. kameru sledujúcu čiaru zvrchu.“

Nám to však také jednoznačné nepripadá, minimálne teda z palubných záberov nie. Nájdete ich tu a môžete sa na to pozrieť sami. Norris tvrdí, že Verstappen bol mimo trať „v siedmej alebo ôsmej zákrute“, ale zrejme narážal skôr na sekciu zákrut päť a šesť a dvanásť až štrnásť, kde to vyzeralo byť tesné, ale predsa v poriadku.

Sám Lando to pritom podľa vlastných slov dával v Austine v šiestej zákrute takisto „na Péreza“ a pravidelne tam zachádzal za bielu čiaru. „Ak mám byť úprimný, v šiestej zákrute som aj ja prekračoval trať. Vedel som, že v tomto mieste ma za porušenie traťových limitov nemôžu potrestať, pretože už na predchádzajúcich okruhoch stanovili precedens, že vám to prejde, keď vás nemôžu usvedčiť vizuálne. Musíte poznať šedé zóny a hľadať veci, ktoré vám prejdú. Keď ste na to prišli, tak dobrá práca,“ povedal Norris až pochvalne na adresu seba a svojich kolegov.

Podľa Leclerca bol Pérez jasne mimo trať

Výzvu konať adresoval FIA pilot Ferrari Charles Leclerc, ktorý síce nikoho nemenoval, ale bolo zrejmé, že to preňho nie je žiadna novinka. „Musíme sa na to naozaj pozrieť a nájsť riešenie, pretože toto nevyzerá dobre. V minulosti nájdeme viacero príkladov, keď nebola kamera umiestnená celkom správne, vďaka čomu môžete byť v zákrute široký a nič sa vám nestane. Keď však čo i len o milimeter prekročíte bielu čiaru v mieste, ktoré je kontrolované, dostanete po prstoch a zruinuje vám to celý víkend,“ prehlásil monacký pretekár.

Nakoniec je to ako stále vo Formule 1. Keby existovali kapacity, priestor, vôľa a peniaze na skontrolovanie všetkého, tak by sme sa možno začudovali, čo všetko sa tam deje. Žijeme v blaženej nevedomosti a radšej ani nechceme rozmýšľať, čo všetko vám môže prejsť bez trestu. Potom však príde takáto kontroverzia a napriek všetkému sa nám rozum zastavuje.

„Budeme o tom musieť diskutovať s FIA a pokúsiť sa porozumieť tomu, čo môžu urobiť, aby zlepšili systém. Pohľad na palubné zábery jedného konkrétneho jazdca v šiestej zákrute je pre mňa dostatočne usvedčujúci, aby som videl, že bol jasne mimo trať,“ prehlásil Leclerc s jasným odkazom na Péreza, ktorého však nepomenoval priamo.

Súvisiace články

Diskusia