Fraška menom traťové limity: Pérez ich porušil aspoň 30-krát, FIA si to všimla len raz
Traťové limity štvú každého. Škrtanie časov hnevá jazdcov, predstaviteľov tímov aj fanúšikov. Jedna vec je však škrtanie časov, druhá nekonzistentnosť FIA pri kontrolovaní takého čierno-bieleho pravidla. Na svete je totiž nová kauza: Hoci sa Sergiovým Pérezovým modus operandi v Austine stala jazda mimo bielych čiar, FIA si to všimla len raz.
FIA po skončení pretekov vždy vydá sumár škrtnutých časov, o ktoré sa opiera pri rozdávaní päťsekundových trestov. V Austine takto napočítala 35 porušení pravidiel v zákrutách 1, 6, 9, 11, 12, 13, 19 a 20. Alex Albon ako jediný za svoje prehrešky zaplatil päťsekundovou penalizáciou. V padoku bol však aj úplne iný “beťár”, ktorý totálne ušiel pozornosti FIA. Je ním Sergio Pérez.
Na Pérezove pochybné prejazdy šiestou zákrutou upozornil ako prvý nemecký magazín Auto Motor und Sport, ktorý tvrdí, že Mexičan sa ocitol napravo od bielej čiary viac ako len párkrát. Aby sme si tieto tvrdenia preverili, pustili sme si zo záznamu celé preteky Sergia Péreza z jeho palubnej kamery.
Čo sme zistili? Sergio Pérez jednoznačne dodržal traťové limity v šiestej zákrute azda len vtedy, keď spravil chybu. Od piateho až do posledného 56. kola sme len v tejto zákrute napočítali 29 jasných porušení traťových limitov, 17 hraničných situácií a len šesť zrejmých dodržaní limitov trate. K tejto hore priestupkov pripočítajme ešte jeden, ktorý si FIA ako jediný všimla: Došlo k nemu v 12. zákrute 41. kola.
Traťové limity sa v súčasnosti trestajú podľa precedensu z VC Rakúska: Po troch porušeniach FIA upozorní jazdca čierno-bielou vlajkou, za štvrté porušenie udelí päťsekundový trest a za piate desaťsekundovú penalizáciu. V tejto chvíli sa previnilcovi počítadlo zmaže a začína sa odznova.
Čo by sa stalo, ak by Pérezovi boli udelené penalizácie za jeho (minimálne) 30 prekročení limitov trate? Komisári by k jeho výslednému času museli pripočítať 6×5 + 6×10 sekúnd, čiže rovnú stovku. Pilot Red Bullu by sa razom prepadol zo svojho konečného štvrtého miesta až za posledného Ricciarda, ktorý stratil jedno celé kolo.
Ukrivdený sa tak môže cítiť Alex Albon. Aj v jeho prípade sa ukázalo, že FIA nezvláda monitorovanie traťových limitov napriek tomu, že v Ženeve má riadiace centrum a v ňom ľudí, ktorých úlohou je sledovanie bielych čiar. I napriek tomu Albon o svojich prehreškoch nevedel hneď, ale až keď bolo neskoro.
“Som z toho frustrovaný. Celé preteky som mal jediné porušenie, a potom v jednom kole mi pribudli tri, takže z varovania bol rovno trest,” krútil hlavou Alex Albon nad tým, že FIA ho o porušeniach neinformovala priebežne, ale nárazovo a neskoro. Pritom k spomínaným trom porušeniam došlo o 15:23, 15:25, 15:28. FIA o tom informovala vo svojom systéme tromi správami v rade medzi 15:29 a 15:30.
“Buď sú tak pozadu, alebo sa tu deje niečo iné. Podľa mňa nie je fér, ak nedostanete varovanie, ale vás zrazu zavalia tromi v rade,” pokračoval thajsko-britský jazdec. “Ak s ich systémami nestíhajú, možno by sa mali priznať, povedať nám, že sú pomalí, a byť zhovievavejší.”
A čo teda môže za to, že Pérez takto vyviazol? Podľa novinára Andreasa Haupta z AMuS-u to vyzerá tak, že v šiestej zákrute bola nesprávne natočená bezpečnostná kamera, takže nebolo také ľahké kontrolovať prejazdy všetkých monopostov. Chudákovi Alexovi Albonovi však zvládli trikrát zmazať čas aj za prekročenie limitov v šiestej zákrute…
Jedno je však isté; táto téma sa v Mexiku ešte bude rozoberať.