logo F1online.skF1online.sk

Dá sa to robiť férovo? FIA reaguje na kritiku a vysvetľuje, ako kontroluje autá F1

Sergio Pérez a Lewis Hamilton, autá zozadu
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala26. 10. 2023

V každom športe treba dôkladne sledovať dodržiavanie pravidiel, no vo Formule 1 je tento aspekt ešte niekoľkonásobne dôležitejší. Keďže tímy sa neštítia zahrávať sa so šedými zónami, ktoré majú moc preklopiť misky váh na stranu jedného či druhého, FIA musí monoposty dôkladne skontrolovať. Ako však dosiahne, že procedúra bude férová?

Po víkende v Austine je z diskvalifikácií Lewisa Hamiltona a Charlesa Leclerca hlavná téma. Verejnosť si však neberie na paškál len inžinierov Mercedesu a Ferrari, ale aj Medzinárodnú automobilovú federáciu a spôsob, akým dohliada na dodržiavanie pravidiel. FIA sa preto rozhodla zareagovať a vyvrátiť niekoľko mýtov o tom, ako vlastne prebiehajú popretekové kontroly.

FIA v prvom rade zdôraznila, že kontroly sú náhodné. “Každý víkend sú vykonané námatkové kontroly v rôznych častiach auta. Táto procedúra existuje už veľa desaťročí a dodržiavanie pravidiel zabezpečuje tým, že tímy pred pretekmi netušia, ktorá konkrétna časť ktorých monopostov by mohla byť skontrolovaná aj popri štandardných testoch, ktorými si každý víkend prejdú všetky monoposty (ako napríklad odobratie vzorky paliva po každej veľkej cene).”

Vďaka náhodnosti výberu tímy musia rátať s tým, že ich monopost môže byť kedykoľvek “vyžrebovaný”. Tým sa zabezpečia dve veci; nikto nemôže obviniť FIA, že niekoho šikanuje opakovanými kontrolami. Na druhej strane sa tým šetrí drahocenný čas, ktorého po veľkej cene nie je veľa.

“Technický tím FIA má množstvo skúseností aj dát z rôznych zdrojov a senzorov, ktoré pomáhajú prijať informované rozhodnutia o tom, ktoré aspekty pravidiel by sa mohli skontrolovať. Vo veľkej väčšine prípadov sa ukáže, že všetky autá vyhovujú pravidlám. Ako sa však udialo v Austine, občas sa nájdu aj porušenia pravidiel, ktoré sú následne posunuté komisárom. Oni rozhodnú o vhodnom postupe,” pokračuje regulačný orgán F1.

FIA podotýka, že v tejto chvíli už býva v padoku veľmi rušno. Mechanici balia vybavenie a pripravujú ho na transport. Vedzte napríklad, že celý “konvoj” Formuly 1 sa do Mexika dostal už v pondelok popoludní, teda ani nie 24 hodín po skončení VC USA. Obzvlášť uprostred pretekovej trojičky nie je priestor na kontroly všetkých a všetkého.

“Preto je taký hodnotný náhodný výber niekoľkých áut na popretekové kontroly rôznych oblastí pravidiel,” píše vo svojom článku FIA. “Každý tím si je vedomý, že môže byť vybraný, a chápe, že pravdepodobnosť odhalenia nesúladu s pravidlami je veľká.”

Kontroly sa však netýkajú len zbežných vecí. FIA od sezóny 2021 náhodne vyberie minimálne jeden monopost, na ktorom je vykonaná skutočne hĺbková kontrola. Pri nej musí často asistovať aj samotný tím, pretože si vyžaduje rozobratie niektorých komponentov, ktoré nebývajú kontrolované plošne, keďže by to trvalo príliš dlho. V tomto prípade si FIA posvieti aj na to, či daný komponent zodpovedá dodaným CAD nákresom.

Na tú najpálčivejšiu otázku nám však FIA neposkytla odpoveď. Ak už zistila, že 50 percent zo štyroch skontrolovaných monopostov neprešlo kontrolou dosky podlahy, prečo sa nepustila do preverovania ďalších áut? Mohli by sme argumentovať, že prinajmenšom kontrola ich tímových kolegov by bola viac ako vhodná.

Ktovie, možno tímy na túto tému zatlačia a v budúcnosti sa už bude postupovať inak. “Ako pri všetkom vo Formule 1, aj tento proces sa roky vyvíjal a bol dolaďovaný, aby stanovil najprísnejšiu a najdôkladnejšiu stratégiu monitorovania neuveriteľne komplexných áut F1 súčasnosti, čím sa stáva aj vážnym strašiakom, no je aj prakticky funkčný v rámci logistických obmedzení súťažného víkendu.”

Súvisiace články

Diskusia