Tímy schválili ďalšie radikálne zmeny pravidiel, na svete je aerodynamický hendikep | Magazín F1 - F1online.sk

Tímy schválili ďalšie radikálne zmeny pravidiel, na svete je aerodynamický hendikep

štart VC Veľkej Británie 2019 – Silverstone
zdroj: Pirelli Motorsport

Písali sme o tom ešte včera večer ako o špekulácii, dnes ráno to je v zásade oficiálne. Formula 1 schválila ďalší balík zmien technických a športových pravidiel, ktoré majú v prvom rade zabezpečiť životaschopnosť športu. Čaká nás ďalšie škrtanie a šetrenie.

Viaceré zdroje, vrátane portálov Motorsport.com alebo BBC dnes ráno potvrdili, že tímy zmeny schválili a čaká sa už len na oficiálne stanovisko FIA. V prvom rade bolo odhlasované zníženie rozpočtového stropu. V roku 2021 bude mať výšku 145 miliónov dolárov (o 30 miliónov menej, než sa pôvodne plánovalo) a v nasledujúcich rokoch sa bude so znižovaním pokračovať. V roku 2022 bude stanovená výška 140 miliónov a v rokoch 2023 až 2025 135 miliónov.

Niektoré tímy pôvodne navrhovali ešte nižšiu hodnotu, čomu sa však bránilo najmä Ferrari. Napríklad McLaren údajne požadoval zníženie dokonca na 100 miliónov dolárov. To by sa však podľa šéfov talianskeho tímu nezaobišlo bez prepúšťania. Výsledný návrh je tak výsledkom kompromisu, ktorému Scuderia dala zelenú.

Rozpočtový strop je len začiatok. Ďalšími významnými zmenami je zavedenie aerodynamického hendikepu a použitie „open source“ súčiastok, teda súčiastok, ktoré vyrobí niektorý z veľkých tímov a ostatní k nim budú mať otvorený prístup. Jednať by sa malo „len“ o diely, ktoré neovplyvňujú výkonnosť.

Aerodynamický hendikep naproti tomu znamená, že víťaziaci tím bude znevýhodnený pri ďalšom vývoji svojho auta. Je to obdoba pridávania dodatočných závaží z ostatných šampionátov. Umelé zvyšovanie hmotnosti však nie je cesta, ktorou sa chce kráľovná motoršportu uberať. Riešením je postupné znižovanie objemu vývoja v aerodynamickom tuneli pre popredné tímy stanovením referenčnej hodnoty.

Ak by teda napríklad Mercedes získal titul, v nasledujúcom roku by vo veternom tuneli mohol vývojom stráviť len 90 percent času z predchádzajúceho roka. A naopak, poslednej stajni bude umožnené tento čas zvýšiť na 112,5 percenta referenčného času. Obdobne by to malo platiť pri využívaní CFD.

Ďalšou novinkou je stanovenie „nominálnej hodnoty“ súčiastok pre zákaznícke tímy. S rozpočtovým stropom totiž vyvstáva problém najmä pre továrenské stajne a nezávislé tímy. Napríklad Haas alebo Racing Point, ktoré mnohé súčiastky nakupujú, automaticky šetria svoje vývojové náklady.

Pravidlá preto stanovia nominálnu hodnotu jednotlivých súčiastok. Ak teda FIA určí cenu prevodovky napríklad na jeden milión dolárov, pre Haas alebo Racing Point to automaticky znamená zníženie rozpočtového stropu na 144 namiesto 145 miliónov dolárov.

Ďalšie zmeny, o ktorých sa hovorí:

  • Zmena prerozdeľovania príjmov, ktoré by mali fungovať obdobne ako aerodynamický referenčný systém. Kým víťazným tímom sa budú platby znižovať, tým na chvoste zvyšovať,
  • Obmedzenia pre výrobcov pohonných jednotiek. Tí majú mať po novom skrátený povolený čas na dynamometri a limitovaný rozsah vylepšení motora v priebehu sezóny.

Možno vás zaujme

Komentáre